La pavoni europiccola shot mängd

rfi99

Active member
Jag har en La Pavoni Europiccola och tycker att jag lyckas fixa bra espresso shots. Det går att göra riktigt bra shots i den maskinen och jag är mycket nöjd.
Det finns dock en grej som jag stör mig på och inte hittat något bra sätt att fixa, och det är storleken på shoten. Den är väldigt liten, mer åt ristretto storlek.
Jag har provat att dra en två gånger, men det blir aldrig bra. Det blir ju inget jämnt flöde.

Hur gör ni? Eller är det bara att leva med små shots? Jag är lite inne på att skaffa en annan maskin, men är samtidigt väldigt nöjd med kvaliteten på shotsen... Har tidigare haft två olika Gaggia maskiner (en Evolution och en Baby D) och de ger en större shot, men svårt att göra lika god espresso som Pavonin levererar.

Ska nämna att jag använder dubbelkorgen.
 

GLC

Well-known member
Små filterkorgar ger ju små skott :)
Har du pre eller millenium? Är väl en viss skillnad där också. Jag har två filterkorgar så jag laddar oftast båda och gör två skott, antingen till två espresso eller en stor.
 

rfi99

Active member
Jag har tre stycken dubbelkorgar och en enkel, men har inte kört två på raken.. Ska prova. Det kommer dock att gå åt massor av kaffe på det sättet...
 

Svard

Active member
Jag tror inte det går att få ut nå mer än en Ristretto från en La Pavoni Europiccola. Jag har en Professional och den fick jag ut en god Espresso men så är den större. Du får leva med en god Ristretto.
/Rickard
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp