Sparka ut Mazzer Mini E för en Isomac Gran Macinino?!

AndersL

Well-known member
Har haft en Mazzer Mini E typ A ett tag nu och är faktiskt inte alls imponerad. Generellt tycker jag det är en rätt värdelös kvarn med tanke på priset. Ni som är nöjda, vad är det ni egentligen är nöjda med och jämfört med vilken kvarn?

Som jag sagt ett tag nu: det är en jävla tur att den är snygg annars hade den åkt ut direkt.

Jämfört med Isomac Gran Macinino är en Mazzer Mini E:

- Långsammare, japp helt jävla otroligt långsam. Mini E ger 16gram på 20sek och en "tramsig plutte" Isomac ger 16g på 16sek vid samma mängd i koppen på samma tid och exakt samma kaffe (mätt exakt efter varandra två gånger per kvarn).
- Betydligt mer statisk
- Klumpar betydligt mer = mer kanaler (har knappt haft kanaler på sex år med Isomacen men nu helt plötsligt varannan dag med Mazzern)
- Mer högljudd
- Verkar blonda snabbare

Det enda som är bättre med Mazzern är timern, hållaren och att den ser bra ut. Att se bra ut kommer man tydligen ganska långt på i vissa krestar :)

Smakmässigt måste jag göra ett blindtest för att uttala mig men man får verkligen hoppas att det är en TYDLIG skillnad till Mazzerns fördel. Värst just nu är nog hur långsam den är och "kanalkänsligheten". Har Super Jolly skivorna på väg in och dom ska i alla fall göra den lika snabb som Isomacen (dvs en 38mm konisk kvarn med lägre varvtal = hur är det möjligt att Mazzern är så slö?).
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Är den så slö. Den som är så populär. Den har 64mm malskivor va. Jag tänker som en jämförelse med min kvarn som också har 64mm skivor, maler 20g på 10sekunder.
 

AndersL

Well-known member
Japp, tyvärr. Som sagt timern är riktigt bra (i synnerhet den nya med sek-inställning) annars inget speciellt. Bättre att lägga pengarna på Eureka Mignion lr Bezzera BB005 om man pallar med utseendet på dessa maskiner. Bezzeran tror jag hårt på med sitt koniska malverk (48mm). Malskivornas diameter verkar dock inte så avgörande på hastigheten med tanke på att en k30 har 65mm och spottar ut 16g på ca 3sek.
 

AndersL

Well-known member
Förlåt, fick för mig att min timer stod på 20sek under mina mätningar. Det är ännu värre. Den klarar inte mer än 14g på 20sek. Kan detta verkligen stämma? Ärligt, mini e måste vara den i särklass slöaste kvarnen i världen!
 

Mayhem

Well-known member
Mazzer Mini E är inte så hemskt snabb nej, men nog minns jag den som betydligt snabbare (och betydligt tystare!) än Isomacs skräpkvarn.
 

hne

Well-known member
Isomac-kvarnarna andas inte riktigt kvalitet om man lyfter på locket. Allt är tillverkat i spröd plast invändigt. Får du en Isomac-kvarn att hålla fem år tror jag du ska vara glad. Får du en Mazzer-kvarn att gå sönder efter fem år skulle jag vilja hur stor ersättning du fick från hemförsäkringen för naturkatastrofen i fråga.
 

AndersL

Well-known member
Definitivt, Isomacen ger ingen hög kvalitetskänsla. Sämst på just min Gran Macinino är den lilla plastpeggen som håller malljusterings-ringen. Den är så klen att när man kör kvarnen så rör den sig typ 1mm. Min kvarn har dock hållt i 6år (är inte sönder än). Däremot är säkert malskivorna slitna.

Positivt med Mazzer:
- Kvalitetskänslan
- Steglös malgrad
- Timer

Positivt med Gran Macinino:
- Snabbare
- Mindre klumpar
- Mindre statisk
- Tystare
- Tar mindre plats
- Betydligt billigare
 

hne

Well-known member
Jag har inte jämfört Mazzer Mini med Isomac Gran Macinino, men väl Compak K3 med Isomac Prof Inox och där är det:
Positivt med Compak:
- Inga delar som har några krafter på sig är tillverkade i plast
- Inga självborrande skruvar måste skruvas i och ur plast vid grundlig rengöring
- Steglös inställning
- Snabbare
- Tystare
- Mindre statisk
- Jämnare malning

Positivt med Isomac:
- Större men lösare klumpar
- Kostar bara två tredjedelar av vad en K3 gör
 

AndersL

Well-known member
Intressant, har du någon gång kännt behovet av en bättre kvarn än K3? Får du "ofta" kanaler?

Gissar att det är en Mazzer Kony E (eller liknande med koniskt malverk) jag får sikta på för att bli nöjd. Synd att den är så sjukt stor. Har fått uppfattningen att koniska malverk är mer lättjobbade/konsekventa/mindre klumpar och risk för kanaler än plana.
 

Coriander

Well-known member
Kan rekommendera Quamar M80E. Mycket prisvärd, lite klumpar och snabb. Sen är den snygg och lätt att programmera. Jag är mkt nöjd!
 

Mayhem

Well-known member
Gissar att det är en Mazzer Kony E (eller liknande med koniskt malverk) jag får sikta på för att bli nöjd. Synd att den är så sjukt stor. Har fått uppfattningen att koniska malverk är mer lättjobbade/konsekventa/mindre klumpar och risk för kanaler än plana.
Ska du köpa en riktig monsterkvarn kan jag varmt rekommendera Elektra Nino. Koniskt malverk, ger fantastiskt kaffe, ruskigt snabb och ganska snygg för sin storlek. Negativt är förstås priset, att den trots allt är väldigt stor, ljudvolymen kunde varit lägre, spillbrickan är korkat designad...
 

AndersL

Well-known member
Ååhh en Nino, min absoluta drömkvarn. Robur är säkert likvärdig malmässigt men Ninon är både mindre och snyggare.

Kony känns dock som något mer nåbar (prismässigt) "lagom" alternativ även om den ska vara rätt slö. Macap M7D kan ju också vara intressant. Någon som provat denna?
 

normende

Well-known member
Jag vill nog inte direkt hålla med dig om att konyn är slö. Nu har jag bara haft min en vecka, men den känns snabb enligt mig. Maler fint gör den också.
Ljudet är riktigt behagligt. Det är ingen liten pjäs direkt. Jag köpte med dosator,tvärtom vad dom flesta andra gör.

Ååhh en Nino, min absoluta drömkvarn. Robur är säkert likvärdig malmässigt men Ninon är både mindre och snyggare.

Kony känns dock som något mer nåbar (prismässigt) "lagom" alternativ även om den ska vara rätt slö. Macap M7D kan ju också vara intressant. Någon som provat denna?
 

Gholam

Well-known member
Beroende på vilka bönor jag har i min Mazzer får jag ibland klumpar som leder till kanalisering och/eller tidig blondning men då brukar jag jämna till "kaffeberget" med fingrarna innan jag tamprar(det gör jag iofs alltid) och då krossar man alla klumpar. Nu verkar jag ha 83mm på mina skivor men bönorna och inställningarna tycks ha större inverkan på resultatet. Vad jag menar är att MMinin borde inte vara en dålig kvarn och, ja, utseendet tar en jävligt långt :)
 

hne

Well-known member
Intressant, har du någon gång kännt behovet av en bättre kvarn än K3? Får du "ofta" kanaler?

Nej, jag har hittills inte känt behov av bättre kvarn än K3. Det hade varit bra med en ordentlig gaffel istf de två fåniga pinnarna när man vill köra timer, men det är på den nivån. Jag har dock bara haft den ett halvår. Kanalisering får jag nästan bara om jag trampar direkt på kaffehögen utan att sprida ut mot korgens kanter först. Där handlar det dessutom förmodligen till lika stor del om att min tamper är lite i minsta laget så kanten inte blir riktigt bra tampas heller.
 

AndersL

Well-known member
Jag och en polare har nu gjort ett smaktest (dock inte blint).

Expobar brewtus 92 grader
Da matteo passagen
30 sek 4,5 cl
15g i vst 15g korg och naket

Visuellt samma mängd crema men mazzern något mer fläckig och ljusare.

Smak: generellt liten skillnad men vi enades att isomacen lyfter fram mer "citrus" annars ingen uppenbar skillnad. Vi provade aldrig med mjölk men gissar att det är ännu svårare att känna skillnad.

Ytterligare bekräftades återigen att isomacen är minst lika tyst och extremt mycket snabbare med sina ca 1g per sek. Även med superjolly skivorna är mazzern endast marginellt snabbare ca 1,1g per sek.

Jag upplever också att malgraden är betydlig mer känslig på mazzern och även denna gång klumpar betydligt mer.

Kvarnar med små koniska malverk måste vara det mest underskattade medans Mazzer mini E den mest överskattade kvarnen på hela marknaden.

Hmmm...om man ska verkligen ska gå hela vägen så gäller det att kunna växla mellan skiva och konisk. Drömmen vore en Mazzer Major e OCH en Robur e som man kan växla mellan beroende på typ av rost/böna/med eller utan mjölk etc.
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Hade 2 Isomac Prof Inox, detta är ju samma kvarn som Gran Macinino och de är identiska gällande malverket, det ända som skiljer är ju skalet (storlek på hoppern) och priset där den senare är nästan dubbelt så dyr.

Mina Isomac tjöt som skållade råttor när man malde och det blev inte mindre klumpigt än på min Mazzer Mini, tvärtom. När jag sedan uppgraderade från min Isomac Venus till min Vibiemme Domobar kunde Isomac kvarnarna inte längre mala tillräckligt fint med jämn kvalité för att kunna dra skott efter skott. Maler man sedan flera skott efter varandra märker man att de malda bönorna blir varma i Isomac kvarnen. Mazzern maler på i evighet och jag märker inte av någon större skillnad i värme, maler större omgångar då jag har dosator. Isomac skapade också oftast ett statisk jämfört med Mazzern där jag inte har dessa problem. Och ja, på BÅDA Isomac kvarnarna sprack det spröda övre justeringshjulet. Ett par bönor som satte sig på tvären och pang, spricka och justering av malgrad blev ett helvete. Köpte en reserv till den ena kvarnen innan jag sålde dem billigt. Den hele såldes och den andra åkte med som reservdel…

Det går inte att ställa Mazzern och Isomac i samma klass. Det är som att jämföra en espressomaskin ifrån Krupp med en Rocket... Båda påstås kunna göra en espresso, om resultatet kan kallas det, finns det delade meningar om...
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Sprickor i kvarnhuset fick jag i min prof inox. Jag upplevde annars att den malde bra med bara stora lösa klumpar. Några tigerränder fick jag nästan aldrig men helt ok smak om än aldrig med den där sirapsliknande känslan.

Första espresson med rimlig rinntid från min k3 hade tigerränder och de där fina fläckarna i creman som hör till. Jag får mycket bättre repeterbarhet och den är som sagt tystare och snabbare men med hårdare mindre klumpar. Jag upplever smakerna lite tydligare men det kan vara psyket som sprattlar :)

Dags att ordna en kvarn-meet-up någonstans i landet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp