Sparka ut Mazzer Mini E för en Isomac Gran Macinino?!

AndersL

Well-known member
Hade 2 Isomac Prof Inox, detta är ju samma kvarn som Gran Macinino och de är identiska gällande malverket, det ända som skiljer är ju skalet (storlek på hoppern) och priset där den senare är nästan dubbelt så dyr.

Mina Isomac tjöt som skållade råttor när man malde och det blev inte mindre klumpigt än på min Mazzer Mini, tvärtom. När jag sedan uppgraderade från min Isomac Venus till min Vibiemme Domobar kunde Isomac kvarnarna inte längre mala tillräckligt fint med jämn kvalité för att kunna dra skott efter skott. Maler man sedan flera skott efter varandra märker man att de malda bönorna blir varma i Isomac kvarnen. Mazzern maler på i evighet och jag märker inte av någon större skillnad i värme, maler större omgångar då jag har dosator. Isomac skapade också oftast ett statisk jämfört med Mazzern där jag inte har dessa problem. Och ja, på BÅDA Isomac kvarnarna sprack det spröda övre justeringshjulet. Ett par bönor som satte sig på tvären och pang, spricka och justering av malgrad blev ett helvete. Köpte en reserv till den ena kvarnen innan jag sålde dem billigt. Den hele såldes och den andra åkte med som reservdel…

Det går inte att ställa Mazzern och Isomac i samma klass. Det är som att jämföra en espressomaskin ifrån Krupp med en Rocket... Båda påstås kunna göra en espresso, om resultatet kan kallas det, finns det delade meningar om...

Båda mina kvarnar står brevid varandra och används regelbundet. Isomacen ÄR tystare, det är ett faktum! Inte bara tystare utan ett betydligt behagligare ljud (dovare). Antingen har Isomac uppdaterats eller är det inte bara skalet som skiljer. Har du verkligen använt båda samtidigt?

Isomacen ÄR mindre statisk! Självklart kan du inte jämföra en dosator med dosatorlös. I korgen kommer nästan alltid en dosator spöa en dosatorlös. Samma sak gäller självklart även klumpar! Det är ju typ hela vitsen med dosator = bryta upp klumpar.

Kvalite är det mycket snack om, jag gissar att många som haft problem köpt dessa beggade. Min har klarat sig i över 6 år. Jag är dock övertygad att Mazzern håller längre, generellt.

Det som gör mig mest förbluffad är att när det snackas om kvarn är det ytterst sällan det pratas smak. Små koniska kvarnar påstår dom flesta borde utrotas från planeten medan stora (mazzer robur) anses som världens bästa...
 

hne

Well-known member
Jag köpte min isomac ny. Den höll i fem år vilket är ungefär vad jag förväntat mig.
 

MrNoOne

Well-known member
Båda mina kvarnar står brevid varandra och används regelbundet. Isomacen ÄR tystare, det är ett faktum! Inte bara tystare utan ett betydligt behagligare ljud (dovare). Antingen har Isomac uppdaterats eller är det inte bara skalet som skiljer. Har du verkligen använt båda samtidigt?

Isomacen ÄR mindre statisk! Självklart kan du inte jämföra en dosator med dosatorlös. I korgen kommer nästan alltid en dosator spöa en dosatorlös. Samma sak gäller självklart även klumpar! Det är ju typ hela vitsen med dosator = bryta upp klumpar.

Kvalite är det mycket snack om, jag gissar att många som haft problem köpt dessa beggade. Min har klarat sig i över 6 år. Jag är dock övertygad att Mazzern håller längre, generellt.

Det som gör mig mest förbluffad är att när det snackas om kvarn är det ytterst sällan det pratas smak. Små koniska kvarnar påstår dom flesta borde utrotas från planeten medan stora (mazzer robur) anses som världens bästa...

Nej, ägde inte kvarnarna från dessa märken samtidigt då jag bytte mina Isomac till en MCap4 och sedan från den till min Mazzer. Men, jag behöver inte ställa dem bredvid varandra för att uppskatta ljudskillnaden. Isomac var mycket högre i ljudstyrka vid malning. Båda köptes nya så kvalitén kan inte skyllas på begagnade som misshandlats av föregående ägare, ändå sprack plasthjulet som ställer malgraden på båda.

Fakta att Prof Inox och Gran Macinino är samma kvarn på insidan kommer direkt ifrån Isomac när jag ställde frågan till dem.

Dosator är inte = dela klumpar utan att "dosera" en och samma mängd kaffe i varje dragning. Det händer ibland att de sista dragningarna ger klumpar på toppen i filtret....

Det är väl bara att gratulera att din Isomac fungerar så tyst och bra som den gör. Själv kan jag aldrig rekommendera denna kvarn till någon baserat på egna erfarenheter....

Mazzer Robur maler med betydligt lägre varvtal och har ett större malverk vilket gör den extremt jämn i malningen med låga temperaturskillnader på bönan genom processen till skillnad mot billigare mindre koniska kvarnar. Har kört ett par olika märken på mindre koniska kvarnar och mina erfarenheter är de samma. Högljudda och med malning över flera skott i följd, blir det malda kaffet varmare. Jag har druckit mycket kaffe i alla former under de senaste 8 åren men skulle inte våga säga att jag skulle smaka skillnad på en espresso som malts i 2 olika kvarnar. Är slutresultatet det samma i malgrad, temperatur och dosering samt att det eliminerats ifrån klumpar är jag därtill övertygad om en placeboeffekt och önsketänk.

Men, om den ena kvarnen bränner kaffet lite extra under malningen kan det säkert uppstå en del smakfenomen...
 

AndersL

Well-known member
Om du menar plastringen som håller mal-stegen så är den i aluminium på Gran Macinino.

Sjävklart används en dosator för att dosera men effekten är ändå mindre klumpar.

Att en kvarn påverkar smaken genom sin uppvärmning av det malda kaffet tror jag bara är ett problem om man låter kaffet stå länge innan bryggning. Fundera på hur varmt ett handtag/filter är när du fyller upp med kaffe. Specifikt för kvarnen så är kaffet bara precis över rumstemperatur om man inte kör många skott efter varandra.
 
Topp