Hur funkar en kaffekvarn (Wilfa CGR-1), samt perkulatorfrågor?

straati

Member
Hej! Jag har under en längre tid druckit färdigmalet bryggkaffe i min kaffebryggare, och har nu den senaste veckan köpt mig en perkulator och en kaffekvarn. Som jag har förstått så ska perkulatorkaffet malas lite grövre, och ställer in min Wilfa CGR-1 i mitten mellan mellan och grövsta malningen, samt häller i ett extra mått kaffe kontra vattenkopp. Kaffet blir då helt OK, men inte så mycket mer. Kanske finns det något som använder perkulatorer dagligen eller med mer erfarenhet som kan hjälpa mig med några tips?

Och ja, kaffekvarnen. Jag maler kaffet direkt innan jag brygger det. Min fundering är om kaffekvarnen är lufttät? Om man t.ex kan behålla kaffepulvret i behållaren till dagen efter eller åtminstonde senare samma dag och fortfarande få samma smak? Sen angående timern förstår jag inte grejen med riktigt. Det räcker väl med en knapp för start och en för stopp? När kaffet mals så står man ju där och är med, i väntan på att brygga kaffet, så timern känns onödig. Eller har jag missat någåt?

En sista fråga; Angående dosering. I vanliga bryggare sägs det ju att man ska använda 7-8gr (ett kaffemått) kaffe per 1,25dl vatten. Hur ser det ut med dosering till perkulatorer?

Tack på förhand! :)
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Jag har en Wilfa och jag kör 5 sekunder per kopp som ska bryggas funkar kalas för mig, på det sättet får jag aldrig nått spill.
Dock ska väl nämnas att jag brygger i en Mockamaster...
 

svartvest

Well-known member
Perkulatorn är förmodligen den sämsta bryggaren på marknaden. Svår att hålla ren, och kaffet blir för varmt. Garvsyran kommer till sin rätt. Mig vetligen finns det inte någon lufttät kvarn. Använd det du behöver för dagen.
 

straati

Member
Jag har en Wilfa och jag kör 5 sekunder per kopp som ska bryggas funkar kalas för mig, på det sättet får jag aldrig nått spill.
Dock ska väl nämnas att jag brygger i en Mockamaster...

Åh. Jag häller i så pass mycket bönor i bryggaren att det går åt ca 15 sekunders malning. Men det är ju förstås inviduellt. Vilken grovhet maler du ditt kaffe i? Instruktionsboken föreslår "Medium" för kaffebryggare, men tänkte om du/ni andra har kommit fram till en mer optimal grovhet på kaffet för kaffebryggare.
 

straati

Member
Perkulatorn är förmodligen den sämsta bryggaren på marknaden. Svår att hålla ren, och kaffet blir för varmt. Garvsyran kommer till sin rätt. Mig vetligen finns det inte någon lufttät kvarn. Använd det du behöver för dagen.

Jasså? Jag har inte kommit fram till den "perfekta" koppen ännu, men har inte heller försökt så jättemycket med vatten/kaffe-fördelning samt den optimala grovheten på kaffet. Har en kollega på jobbet som säger att perkulatorkaffe är 100 gånger godare än vanligt bryggkaffe, vilket gjorde att jag införskaffade mig en perkulator. Säger du detta av erfarenhet? Ska jag känna mig lurad?
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Åh. Jag häller i så pass mycket bönor i bryggaren att det går åt ca 15 sekunders malning. Men det är ju förstås inviduellt. Vilken grovhet maler du ditt kaffe i? Instruktionsboken föreslår "Medium" för kaffebryggare, men tänkte om du/ni andra har kommit fram till en mer optimal grovhet på kaffet för kaffebryggare.

Själv har jag alltid bönor i behållaren, maler mellan medium och fine. men som tidigare sagt är det till en Mockamaster, som jag tycker är en riktigt bra bryggare.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Perkulatorn ger ju ett ganska tunt nästan syrligt kaffe, tror det är rätt beskrivning.
Mina föräldrar har alltid haft det och tycker inte det någonsin givit mig en riktigt god kopp kaffe under de 33 åren jag druckit kaffe.
 

svartvest

Well-known member
Ja Straati vad skall jag säga...perkulatorn kokar snabbt kaffe för många också är det enkelt...gott nej inte för mig. Jag skulle nog säga att din arbetskamrat inte riktigt har provat så mycket... Mokkamaster, Santos/Don Pedro, Kokkaffe...tycker jag blir godare. Håll den ren och använd nymalet kaffe. Trivs du med smaken fungerar den för dig kör på men prova även andra bryggmetoder, press, aeropress, drop...
 

straati

Member
Själv har jag alltid bönor i behållaren, maler mellan medium och fine. men som tidigare sagt är det till en Mockamaster, som jag tycker är en riktigt bra bryggare.

Jasså, trodde inte behållaren var lufttät heller. Jag behåller mina bönor i förpackningen och förvarar den i kylen, men det kanske funkar lika bra att ha bönorna i kaffekvarnens behållare? Okej, Moccamaster har jag hört talas om. Är det stor skillnad på brygkaffe om man jämför Moccamaster med en billigare variant från ca 250kr säg?
 

straati

Member
Perkulatorn ger ju ett ganska tunt nästan syrligt kaffe, tror det är rätt beskrivning.
Mina föräldrar har alltid haft det och tycker inte det någonsin givit mig en riktigt god kopp kaffe under de 33 åren jag druckit kaffe.

Jo så skulle jag nog också beskriva kaffet jag får från min perkulator. Inte speciellt gott tyvärr...
 

straati

Member
Ja Straati vad skall jag säga...perkulatorn kokar snabbt kaffe för många också är det enkelt...gott nej inte för mig. Jag skulle nog säga att din arbetskamrat inte riktigt har provat så mycket... Mokkamaster, Santos/Don Pedro, Kokkaffe...tycker jag blir godare. Håll den ren och använd nymalet kaffe. Trivs du med smaken fungerar den för dig kör på men prova även andra bryggmetoder, press, aeropress, drop...

Don Pedro har jag också hört talas om, sägs vara bland det godaste kaffet man kan dricka! Dock verkar dom vara riktigt svåra att få tag på. Vet du kanske vart man kan få tag i en? Moccamasterbryggare, är det det godaste bryggkaffet man kan få? Kanske slänger min perkulator åt fanders och köper mig en sån isåfall.
 

svartvest

Well-known member
Om du söker på Pebo Bodum så hittar du en du den mellan 350 -700kr viktigt är att du torkar den torr på utsidan innan du ställer den på en kall platta. eller så satsar du på en Härkomst bryggare.
 

Gringubben

Well-known member
Jag är mest inkörd på espresso, men om jag vill testa andra rostningar och bryggmetoder så är aeropress mitt andraval. Dock blir det svårt om man ska göra kaffe till många, men själva bryggmetoden tillåter att man varierar alla parametrar utom bryggtrycket. Med en ap går det säkert att efterlikna även kokkkaffe. Kostar en fyrhundring.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp