First crack & second crack

bauta

Well-known member
Jag är nybörjare på rostning men efter att ha läst lite grann har jag fått för mig att folk ofta rostar till 2C.

De bönor jag hittils testat är Brasilien & Java från J&N. Inhandlade på Kaffecompagniet.
Brasilien blev bra direkt, har testat att rycka direkt e 2C samt lite senare (rejäl mörkrost då).
Java har jag inte fått bra. Alltid en askton trots variation mellan City+ och Full french. Kanske ska den rostas mkt ljusare el så är den inte i min smak.

Nåväl, min grundfråga är om de flesta rostar till 2C? Är det nåt egenvärde i det, förutom den rena rostninsgraden? Typ att 2C öppnar upp bönan ett steg till smakmässigt.
 

HE

Well-known member
Jag låter mina bönor rosta 10-12 min då första crack kommer. Sedan tar jag ut dem så fort jag vågar. En ljus rost med andra ord, men jag gillar det.
 

tnordl

Well-known member
bauta,

jag har läst att rostar du för brygg, kan du ifall du gillar ljust kaffe avbryta mellan 1 och 2 crack. Medans ifall du rostar du för espresso kan du tidigast avbryta efter 2 crack har precis startat. Själv, gillade jag först mörkrost och har nu gått helt över till ljus rost, så jag kyler efter 2 crack börjar. En annan sak som påverkar, är bönerna. När du köper råböner, står det iblan mellan vilka områden du får mest smak ut (tex city till full city+). Men, allt är recomendationer som kan vara bra att följa i början och sen bryta dem och exprementera för att see vad dina smaklökar gillar--folk är olika.

När det gäller tid, så är det olika intervaller beroende på vad du rostar med (ugn, popcorn maskin, trum rost, etc.). Ifall du drar ut på rosten, så får du lätt för torra böner (där du får ställa in kvarnen på micro absudum för att få ut en espresso), gjort det mistaket själv i början. Jag kör trumrost (quest M3) och 1 crack sker runt 6-8 min, sen sänker jag värmen lite för att dra ut tiden till 2 crack (speciellt för etiopiska böner, smaken blir mycket bättre för mig). 2 crack får jag runt 9-11 min.

Gå gärna till http://www.sweetmarias.com/instructions.php#nutshellhttp:// där kan du läsa mycket om rostning.

Tomas
 

MattiasL

Well-known member
Jag har fått uppfattningen att det finns lite av två skolor, särskilt när det gäller rostning för espresso. Den klassiska skolan, med robusta och som kör minst till andra crack, kanske en bit in också. Sen den lite mer moderna skolan som i vissa fall, säskilt i USA, rostar ganska extremt ljust. Ibland bara precis så att första crack är färdig.

Innan jag köpte en Gene cafe och rostade i popcornmaskin körde jag alltid till andra crack. Mest för att få konsistenta resultat. Det gick så fort och var svårt för mig att bedöma var jag var exakt i rostningprocessen jag var annars. Nu med Genen så går rostningen lite långsammare (runt 14 min brukar jag hamna på) och det går få repeterbara resultat på ett helt annat sätt vilket gör att det börjar gå att experimentera betydligt mer.

Tror man får räkna med att slänga iväg några kilo kaffe innan man börjar hitta rätt gällande värmeprofiler och rostningsgrad. Om man vill kunna stanna innan andra crack måste man ju ex. veta hur lång tid och det tar mellan första och andra crack för just den typen av kaffe som man håller på att rosta. Särskilt på rostare (som genen och behmoren som kan läsa av böntemperatur) När du sen betalat den läropengen går det ju lättare att börja få känsla för när andra cracken börjar närma sig och kunna stanna innan dess, om det nu är det man vill.

Kylningen på Genen är riktigt dålig så för min del bestod en del i att själv kunna bestämma rostningsgrad att bygga ihop en enkel extern kylare som är betydligt mer effektiv än den inbyggda kylningen (består av två hinkar, en badrumsfläkt och lite silvertejp). Hur ser Behomerns kylning ut?
 

bauta

Well-known member
Behmor 1600 läser inte av böntemp. Däremot finns ju olika rostprofiler (nån som har länk till dessa förresten, har för mig jag sett kurvor?)

Kylningen är fortsatt rotation på trumman (och luft in? vet ej). Efter nån minut öppnar jag luckan på halvglänt vilket ger hyfsad kylning. Däremot tycker jag du får lite färgaddition efter kylningen börjat, så det gäller att plocka i tid. Rostar numer mer vad gäller färg och inte til 2C som jag väntade på i början.
 

MattiasL

Well-known member
Kanske var lite otydlig i svaret. Genen mäter inte heller böntemperatur. Det jag fick göra för att få en känsla för hur långt ifrån en låt säga full city jag är var att köra igenom en batch bönor fram till 2C. Mäta avståndet mellan start på 1C, slut på 1C och när 2C startar för att kunna räkna ut ex. hur lång tid jag kan vänta innan temperaturen når tex. full city. Finns ju lite olika uppfattningar om vilken temperatur bönan har när den når 1C resp 2C men så länge man använder ett värde någonstans i mitten av gissningarna tror jag att det är exakt nog.

Sen ställer ju kylningen till det. Bönorna fortsätter ju rosta efter ett tag. Med Genen går det bra att göra ett "emergency stop" av processen och hälla över bönorna i en lite mer effektiv kylare. Vet inte hur det ser ut på Behmoren, men det kanske går att få en så bra känsla för hur mycket de fortsätter att rosta så att det går att använda den inbyggda kylningen.

Vet egentligen inte om jag svarar på något du funderar över men jag tycker det är så skoj med rostning så jag skriver ändå. :)
 

bauta

Well-known member
Ahh, då förstår jag. Har inte läst något om hemrostare m mätning av böntemp, det vore bar men komplicerat
 

Gholam

Well-known member
Profilkurvorna till Behmoren hittar du i användarmanualet. Själv har jag svårt att märka 1C utan rätt vad det är så är det 2C som drar igång :)
 

bauta

Well-known member
Hmm, jag fick med en manual utskriven från nätet tror jag. Inga profilkurvor där.
 

Gholam

Well-known member
Jag fick med ett häfte på kanske 20 sidor med beskrivning och profilkurvor. Jag ska kolla om det finns någon smidig Photo->Pdf-app till android så kan jag skanna in häftet och lägga upp det. Annars kan jag fota kurvorna och lägga upp...
 

onkelA

Well-known member
tycker det blir surt (på min tunga) om jag inte nafsar lite på 2C, men aktar mig för att gå för långt då det bränner sönder bönans karaktär.
I början var jag ivrig att testa och prova, men lärde mig att jag helt enkelt tycks föredra 5-10 sek in i 2C, så nu går jag in för det...
(siktar på att stretcha ut mellan 1 och 2 så drop-in->1C = 2×1C->2C)
...använder 0-40% robusta; beror på arabicorna, men skulle säga att min favoritnivå ligger kring 30%
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp