First crack & second crack

bauta

Well-known member
Jag är nybörjare på rostning men efter att ha läst lite grann har jag fått för mig att folk ofta rostar till 2C.

De bönor jag hittils testat är Brasilien & Java från J&N. Inhandlade på Kaffecompagniet.
Brasilien blev bra direkt, har testat att rycka direkt e 2C samt lite senare (rejäl mörkrost då).
Java har jag inte fått bra. Alltid en askton trots variation mellan City+ och Full french. Kanske ska den rostas mkt ljusare el så är den inte i min smak.

Nåväl, min grundfråga är om de flesta rostar till 2C? Är det nåt egenvärde i det, förutom den rena rostninsgraden? Typ att 2C öppnar upp bönan ett steg till smakmässigt.
 

HE

Well-known member
Jag låter mina bönor rosta 10-12 min då första crack kommer. Sedan tar jag ut dem så fort jag vågar. En ljus rost med andra ord, men jag gillar det.
 

tnordl

Well-known member
bauta,

jag har läst att rostar du för brygg, kan du ifall du gillar ljust kaffe avbryta mellan 1 och 2 crack. Medans ifall du rostar du för espresso kan du tidigast avbryta efter 2 crack har precis startat. Själv, gillade jag först mörkrost och har nu gått helt över till ljus rost, så jag kyler efter 2 crack börjar. En annan sak som påverkar, är bönerna. När du köper råböner, står det iblan mellan vilka områden du får mest smak ut (tex city till full city+). Men, allt är recomendationer som kan vara bra att följa i början och sen bryta dem och exprementera för att see vad dina smaklökar gillar--folk är olika.