Baristautbildning

kafferookie

Well-known member
Hoppas att någon gång i framtiden kunna öppna en espressobar. Har tänkt att göra det hela så professionellt som möjligt och kommer inte stressa medvetet öppna ett ställe för att sedan kursa. Starta egetkurs kommer jag att gå till sommaren och kommer även lägga till de kurser som krävs såsom bokförings och livsmedelskurs mm. Men satt och funderade över baristakurs. Hittade en avancerad på cocktailskolan på 3h och efter det får man ett diplom. Hur seriöst är det? Finns det bättre utbildningar eller är det så seriöst det kan bli? Räcker det med ett sådant tretimmarsdiplom när man ska söka ett sådant jobb? Vet att man inte behöver någon utbildning alls men frågan är hur mkt man hinner med på tre timmar. Har redan övat dagligen på min Silvia och Rocky sedan ett år tillbaka och tycker att grunderna sitter ganska bra men förstår att de grunderna kanske inte räcker för att kunna stå själv bakom disk och servera många törstiga kunder inom rimlig tid. Framförallt behöver jag förbättra min mjölkskummning. Kanske behövs ingen utbildning utan bara fortsätta träna tills det sitter?
 

Gringubben

Well-known member
Hoppas att någon gång i framtiden kunna öppna en espressobar. Har tänkt att göra det hela så professionellt som möjligt och kommer inte stressa medvetet öppna ett ställe för att sedan kursa. Starta egetkurs kommer jag att gå till sommaren och kommer även lägga till de kurser som krävs såsom bokförings och livsmedelskurs mm. Men satt och funderade över baristakurs. Hittade en avancerad på cocktailskolan på 3h och efter det får man ett diplom. Hur seriöst är det? Finns det bättre utbildningar eller är det så seriöst det kan bli? Räcker det med ett sådant tretimmarsdiplom när man ska söka ett sådant jobb? Vet att man inte behöver någon utbildning alls men frågan är hur mkt man hinner med på tre timmar. Har redan övat dagligen på min Silvia och Rocky sedan ett år tillbaka och tycker att grunderna sitter ganska bra men förstår att de grunderna kanske inte räcker för att kunna stå själv bakom disk och servera många törstiga kunder inom rimlig tid. Framförallt behöver jag förbättra min mjölkskummning. Kanske behövs ingen utbildning utan bara fortsätta träna tills det sitter?
Det man behöver öva på är det praktiska hantverket och det vet inte jag om det finns någon utbildning för. Johan & Nyström har väldigt lite hands on i sin utbildning, till exempel.
Att kunna allt om bönornas namn och ursprung med mera är nog bra, men inte helt avgörande för att kunna hälla ett par snygga likadana rosettor i följd.
 

stefanbo

Well-known member
Om jag inte redan hade en lång akademisk utbildning som tarvade speciella tjänster, utan hade varit ung och hungrig kaffenörd hade jag nog försökt få jobb på ert hyfsat kafé där man får öva på professionella maskiner och lära sig servera många på kort tid. Efter ett tag hade jag närmat mig något av de bättre ställena (som serverar specialkaffen som de ska smaka). Där hade jag erbjudit mina tjänster gratis eller nästan gratis för att få in en fot. Hade drömmen om eget sedan levt kvar , ja då hade jag ju varit rätt rustad! Peice of cake!
 

Rajtin

Member
Gick kurs hos swedencoffeeschool.se, tyckte den var helt ok. Bra att få öva på olika maskiner och mycket praktik med handledning.
Känns som att öva på hemma på större sällskap ändå e det bästa. Krävs många espresso o latte innan det sitter som d ska.
Böt maskin nu i helgen efter 5 år med samma och nu e man nybörjare igen =)
 

Gringubben

Well-known member
Här är ytterligare en reflektion:

Att erhålla jobb på en sopig kedja som Espresso House ger den övning som krävs för att bli duktig. De jobben är aldrig välbetalda, men riktar sig enbart till ungdomar. För att komma ifråga måste man alltså vara i första hand ung och helst även en snygg blond tjej, eftersom det finns en uppfattning i branschen att snygga blonda tjejer drar flest kunder. Kanske stämmer det, om man börjar tänka efter hur många kaffenördar det finns kontra vanliga snubbar som häller i sig vad fan som helst bara det är trendigt, vad vet jag? Kedjor som Espresso House har absolut noll intresse av att anställa folk som är genuint intresserade av kaffe om personen inte samtidigt är ung och ser hyfsat bra ut. Inte ens för gratis praktik.
Dessutom är det så att i Sverige finns ofta uppfattningen att en barista bara är ett elegantare namn för cafébiträde och därför är lönesättning och anseende inte mycket att hänga i gran.

Riktiga espressobarer däremot är en annan femma. De har redan en perfekt avvägd personalstyrka som inte sällan är fåtalig eftersom baren inte är så stor. De är inte heller intresserade av gratis praktik, eftersom det är ont om utrymme och tid. Nej, det är känningar som gäller, eller proffsgrejor hemma och öva på massor med polare samtidigt. Om du nu inte är ung och modellsnygg, vill säga.
 

gusbero

Member

I den här filmen besöker dom en skola/utb. som verkar bra, risken är väl bara att det säkert kostar en del att ta kursen..
 
Har fått presentkort på Stockholms Barakademi för en Baristakurs, ska dit den 1-2:a Juli. Jag ser till att avlägga rapport efter avlutad kurs om den verkar bra eller inte.

OBS. Jag fick detta som present för att utveckla ett intresse men det dröjer nog innan jag styr om min karriär ;-)

Misstänker som föregående talare att kontakter är viktigt men vill man verkligen starta en karriär som Barista är det nog smart att leta reda på en seriös utbildning och där byta telefonnummer och visa intresse.

Du verkar seriös och det bästa tipset jag kan ge dig om du vill starta eget är att spendera lika mycket tid på affärsplanen som på att göra kaffe! Vem vill du sälja kaffe till? Hur skall du få dem intresserade och hitta till dig? Hur får du dem att komma tillbaka och hur får du dem att berätta för sina vänner att just ditt Kafé espressobar är en av de prisvärda och bästa i stan?

Blev lite off topic kanske men jag gillar entreprenörsanda så jag kunde inte låta bli ;-)

Lycka till!
 
Hej igen....

Nu har jag genomfört utbildningen på Stockholm Bar Akademi.
Den jag gick heter Barista-Pro och är två kvällar på cirka 8 timmar totalt.

Kursen var späckad med information om mjukvara,hårdvara och hantverket. Väldigt matnyttig information som lärde mig mycket om vilka faktorer som spelar in på att göra en bra kaffe.
Läraren Kaveh Azizian är duktig som pedagog i min mening och kan verkligen backa upp det han lär ut! Det märktes att han vill att alla som går kursen skall bli/jobba som Barista.

Vad som saknades var dock praktik. Vi fick göra en kaffe/per person första dagen och praktisera ca 1 timme andra dagen. Tanken är kanske att man skall få ytterligare praktik på fortsättningen.

Slutsatsen är att kursen inte var det jag förväntade mig, men fortfarande mycket lärorik. Skall man arbeta som Barista bör man definitivt ta del av all den teori som kursen erbjöd.
På slutet sista dagen gick de igenom kaffedrinkar i bardelen. Något som man i min mening kan dumpa helt. Vill jag kunna göra Irish Coffee så går jag hellre en bartenderutbildning...

Visar man framfötterna och är intresserad kan man nog höra av sig om eventuella jobb som Barista då jag vet att de förmedlar bartenders i Stockholmsområdet.

Vill nån veta mer skicka ett PM

Ha det!
/P
 
Jag har själv gått utbildningen på cocktailskolan både grund och advance. Det jag tycker dom missade är det 5 m:en. betydelsen av att göra en bra espresso i grunden även för latte och cappuccino. På grundkursen rann espresson igenom på 12 sekunder och han brydde sig inte...
Advancekursen handlade mest om att skumma och hälla mjölk. Men fråga mycket så kan du få ut lite mer av kursen. Men inget jag rekomenderar.
 

Molarin

Well-known member
Skulle det vara intressant med en kväll på Rosteriet i Ulricehamn? Ingen regelrätt utbildning utan med en upptäcktsfärd i kaffeland?
 

Sörplarn

Active member
Jag skulle väääldigt gärna följa med på en upptäcksfärd i Ulricehamn. Hoppas det finns intresse hos fler för en sån dag...
 

Karsten

Member
Kul att följa denna tråd och höra dina tankar om Bar Akademins del. Jag har själv varit med och tagit fram utbildningen samt undervisar till viss del på Scandinavian School of Coffee, som har vecko- och helgkurser för baristor. Vi har själva tidigare haft en intern dialog ifall det ska ingå drinkar som irishcoffee och andra alkoholrelaterade drinkar i kurserna, och bestämt att de inte hör hemma - får det är lite som du säger, vill man lära sig dem, som ofta är väldigt enkla, är det inga problem att lära sig på annan hand eller bara att googla.

Synd att de har så lite praktik dock. Jag tror personligen max 50% av tiden får vara teorier: för att bli en bra barista krävs det att man får tid på att träna. Att göra en bra espresso är svårt, och att skumma mjölk rätt, basen i de flesta kaffedrinkarna, är också mycket svårare än vad många tror när de börjar.
 

gusbero

Member
Hej igen....

Nu har jag genomfört utbildningen på Stockholm Bar Akademi.
Den jag gick heter Barista-Pro och är två kvällar på cirka 8 timmar totalt.

Kursen var späckad med information om mjukvara,hårdvara och hantverket. Väldigt matnyttig information som lärde mig mycket om vilka faktorer som spelar in på att göra en bra kaffe.
Läraren Kaveh Azizian är duktig som pedagog i min mening och kan verkligen backa upp det han lär ut! Det märktes att han vill att alla som går kursen skall bli/jobba som Barista.

Vad som saknades var dock praktik. Vi fick göra en kaffe/per person första dagen och praktisera ca 1 timme andra dagen. Tanken är kanske att man skall få ytterligare praktik på fortsättningen.

Slutsatsen är att kursen inte var det jag förväntade mig, men fortfarande mycket lärorik. Skall man arbeta som Barista bör man definitivt ta del av all den teori som kursen erbjöd.
På slutet sista dagen gick de igenom kaffedrinkar i bardelen. Något som man i min mening kan dumpa helt. Vill jag kunna göra Irish Coffee så går jag hellre en bartenderutbildning...

Visar man framfötterna och är intresserad kan man nog höra av sig om eventuella jobb som Barista då jag vet att de förmedlar bartenders i Stockholmsområdet.

Vill nån veta mer skicka ett PM

Ha det!
/P


Intressant beskrivning, kursen och lärare verkar vara de samma ännu, ett par år senare. Jag funderar på att ta kursen i sommar, men jag ser det som en styrka att kaffedrinkarna lärs ut och det blir nog därför jag väljer just den där utbildningen av de som erbjuds.
 

Gringubben

Well-known member
Det enda riktigt svåra som man inte kan googla sig till är skumning och hällning av latteart. Resten är piece of cake. Alltså är samtliga "utbildningar" inklusive den värdelösa som J&N hade för mig helt värdelös.
Ni som tänker jobba som baristas bör ha i åtanke att arbetsköparen kollar 1. utseendet och 2. hur serviceminded ni är mot kund och 3. resten av cv:t.
Gammal gubbe med kaffeintresse är ointressant på grund av punkt 1.

Jag kan säga att jag är tacksam ändå som slapp undan denna business, för att lönen och statusen är i linje med donken och arbetsköparen ser baristas som "baristor", dvs en sorts finare namn på cafébiträden.

Ska någon säga emot mig nu så vill jag ha fett med fakta och underbyggt. Det betyder källor.

Det kan finnas undantag, men de lär nog som man säger "bekräfta regeln".
 

Bezzera13

New member
Jag har anställt och utbildat många barristor. Snygg tjej? Varför inte? Brukar vara så att dem har lite mera skinn på näsan och har lätt att prata med folk. Men det viktigaste är att man ska se fräsch ut och leende. Jag kan lära dig skumma mjölken på två timmar och du glömmer aldrig det men kan aldrig lära dig att vara trevlig och glad mot kunden; det måste finnas med i från början.
Lönen är dåliga och går inte att göra mycket mera med tanke på hur det ser ut med moms, skatter och avgifter. Varje barrista måste sälja cirka 800 kronor i timmen för att det ska gå ihop för företaget. Är det två som jobbar så blir det 1600 kronor per timme; det är så det ser ut idag om man ska få ihop till hyran, avskrivningar, avgifter, försäkringar och revisorn. Glöm inte heller kostnaden för Wi-fi och avgiften till Sami och deras konkurrenter som måste betalas.
Min bakgrund? Cirka 22 år inom branschen.
 

Stefan78

Active member
Off topic kanske. Driver själv eget dock inom transportbranschen och vet hur tufft det är att vara egen men i 800kr ger det några pengar över till dig som ägare eller chansen att bunkra pengar för tuffare månader?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp