Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 19 av 19
    Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Det enda riktigt svåra som man inte kan googla sig till är skumning och hällning av latteart. Resten är piece of cake. Alltså är samtliga "utbildningar" inklusive den värdelösa som J&N hade för mig helt värdelös.
    Ni som tänker jobba som baristas bör ha i åtanke att arbetsköparen kollar 1. utseendet och 2. hur serviceminded ni är mot kund och 3. resten av cv:t.
    Gammal gubbe med kaffeintresse är ointressant på grund av punkt 1.

Jag kan säga att jag är tacksam ändå som slapp undan denna business, för att lönen och statusen är i linje med donken och arbetsköparen ser baristas som "baristor", dvs en sorts finare namn på cafébiträden.

Ska någon säga emot mig nu så vill jag ha fett med fakta och underbyggt. Det betyder källor.

Det kan finnas undantag, men de lär nog som man säger "bekräfta regeln".
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2017
    Jag har anställt och utbildat många barristor. Snygg tjej? Varför inte? Brukar vara så att dem har lite mera skinn på näsan och har lätt att prata med folk. Men det viktigaste är att man ska se fräsch ut och leende. Jag kan lära dig skumma mjölken på två timmar och du glömmer aldrig det men kan aldrig lära dig att vara trevlig och glad mot kunden; det måste finnas med i från början.
    Lönen är dåliga och går inte att göra mycket mera med tanke på hur det ser ut med moms, skatter och avgifter. Varje barrista måste sälja cirka 800 kronor i timmen för att det ska gå ihop för företaget. Är det två som jobbar så blir det 1600 kronor per timme; det är så det ser ut idag om man ska få ihop till hyran, avskrivningar, avgifter, försäkringar och revisorn. Glöm inte heller kostnaden för Wi-fi och avgiften till Sami och deras konkurrenter som måste betalas.
    Min bakgrund? Cirka 22 år inom branschen.

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2013
    Off topic kanske. Driver själv eget dock inom transportbranschen och vet hur tufft det är att vara egen men i 800kr ger det några pengar över till dig som ägare eller chansen att bunkra pengar för tuffare månader?

Liknande ämnen

1. Baristautbildning i Uppsala?
    Av Zohrath i forum Någon annanstans
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 23:14

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •