Starta café - behöver råd och tips

kafferookie

Well-known member
Hej!
Jag har planer/drömmar om att starta ett litet café med inriktning på riktigt bra kaffe. Det skulle isåfall bli i en by där det bor under 4000 invånare men med många småbyar runt om kring, 10000 i hela kommunen. Byn har redan tre cafeer men de är mer som fik/lunchrestauranger och inte speciellt mysiga. Mitt café skulle isåfall vara i en något mindre lokal där jag tänkt ha ungefär 6-10 bord med stolar samt sittplatser vid bardisken och på somrarna en uteplats. Kaffet tror jag skulle bli J&N då de är det jag själv gillar bäst och upplever har bra kvalitet. Espressobaserade drycker blir
Prio ett men antar att det är ofrånkomligt att även ha en bryggare, eller kanske räcker med ett gäng presskannor. Utöver kaffe hade jag tänkt matigare smörgåsar/frallor som mest och lite kakor och småplock. Kanske även italiensk glass då jag tror att afforgato/ caffe con gelato skulle fungera bra. Priserna kommer att sättas utefter inköpspris på kaffet, kvalitet kommer alltid att prioriteras högst.vet inte om man kan ha så lågt som 15-20 för enkel respektive dubbel espresso.öppet tider hade jag tänk ungefär vardagar 09-18 lördag 09-16/17 söndagar helst inte alls.

Alternativt är ett café på egen ort där de bara bor knappt 2000 men där det inte finns något café. Finns ett gym på orten som drar till sig folk från grannbyarna

Mina funderingar
-vad kan man räkna med att varje kund betalar i snitt?
-svårt att veta hur många kunder jag kan få in på en dag?
- klarar jag av att driva cafet själv eller ät det ett måste att anställa någon direkt?
-kommer jag behöva servera mer än bara mackor för att kunna gå runt?
-

Är detta genomförbart eller måste jag välja att öppna i Borås som är närmsta staden men där hyrorna blir dyrare mm mm.
 

SirGrunge

Well-known member
Eftersom det är en affärsverksamhet behöver du ett starkt koncept som sticker ut såpass mycket att du blir ledande på den ort du befinner dig i samt ett rätt köpstarkt område att vara i. Så börja utforska vilken del av din ort du bör skaffa lokal i genom undersökning på stan med papper+penna. Kolla intresse, fråga vagt vad dom jobbar med (Kontor, vård osv). Kom ihåg att ju fler köpstarka personer du har i ditt närområde, desto lättare är det att gå runt.
 

kafferookie

Well-known member
Min idé sticker ut. Kaffet kommer verkligen vara hjärtat i verksamheten, vet inget ställe i Borås eller framför allt inte orten jag bor på som har riktigt bra kaffe och baristor som är intresserade av det. Bästa kaffet i stan är
Väll typ espressohouse, inget fel med det förutom att det inte har något hjärta. Hade med tiden tänkt att likt J&N på söder att köra rostning varje fredag typ eller kanske visa hur vissa bryggmetoder går till. Men öppnar jag i stan så blir de mer ruljans och man behöver anställa folk och det blir så mkt större. Fråga. Är om man inte ska öppna ett mindre ställe här i byn, kanske inte behöva anställa någon. Billigare hyra och mindre lokal. Frågan är vad som lönar sig mest. Vill poängtera att jag såklart inte är intresserad av detta för att bli rik då jag fattar att det är fel bransch. Målet är att kunna leva på det men i slutändan inte behöva jobba 24/7 om det nu är möjligt:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp