Starta cafébuss

kafferookie

Well-known member
Vet inte om detta passar bäst under denna avdelningen.

Leker mest med tanken:) drömmen vore ju att starta ett lite mindre café med inriktning på bra kaffe/espresso. Kom då att tänka på att prova i lite mindre skala först isåfall kanske. Tänker mig en liten vagn med lucka och några bord med stolar utanför. Att kunna ställa upp sig utmed någon strand i Halland under en månads tid under sommaren. Men funderar på vad som egentligen krävs. Man startar eget företag, som AB antar jag. Kan man räkna med starta eget bidrag? Tror ni det är svårt att få tillstånd att stå vid en strand? Stranden jag tänker på har redan mobila korvkiosker mm. Hade isåfall tänkt att jobba där själv , öppna vid 10 kanske och stänga vid 6-7 tiden. Förutom espresso,latte och liknade , kanske någon tesort så hade jag inte tänkt så väldigt många ätmöjligheter. Kanske några kakor/ bullar och som mest några frallor/baguettehalvor. Vädret är ju väldigt varierande i Sverige, kanske är detta en skitdålig idé då det mest är mulet i Sverige? Men hursomhelst en dröm
 

j:son

Well-known member
Just detta har en polare gjort faktiskt.

270311_01.jpg

270311_02.jpg

230311_06.jpg

230311_01.jpg
 

kafferookie

Well-known member
Läckert! Men den kan han inte stå raklång och jobba i va? Var ställer han upp den? Vore grymt att få se lite bilder inifrån!
 

stefanbo

Well-known member
Jag såg för en tid sedan nån som sålde en sån café-vagn med espressomaskin och allt för 100 lax. Såg fin ut! Kan ha varit på blocket.
 

kafferookie

Well-known member
Funderat lite och kommit fram till att det bästa skulle kanske ändå vara att starta med ett litet café. Och sen när tillräckligt med pengar rullat in köpa in en buss som kan användas på somrarna vid bra väder. Men måste forska mer i ämnet först. Har hört att det är allt för dåliga marginaler i branschen. Drömmen vore ju som sagt en espressobar bara med lite kakor å sånt. Men kanske måste man kunna servera lunch och frukost för att kunna gå runt över huvudtaget. Nyligen var ett café till salu i en närliggande by här för runt 150.000, det bor ca 3500-4000 i byn , 10000 i hela kommunen. Vet inte hur stor en dagskassa skulle kunna bli.
 

kafferookie

Well-known member
Aaah riktigt smart att ha de på en Cykel! Men man borde kanske bygga den själv?100000 känns inte aktuellt att betala. Köpa begagnad cykel å
Maskin å prova kanske. Måste ändå kolla upp va man ska ha för tillstånd å så. Sen ska väll ett företag startas me.
 
Senast ändrad:
förlåt om jag kapar tråden men vet någon vad de krävs för tillstånd,
för att stå uppställd tillfälligt, 3 H?
eller en längre period.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp