PID beställt.

Brantryd

Active member
Gav mig fan på att tempsurfa inför varje skott för att veta var jag var i cykeln, men nu några kilo kaffe senare och antal liter med vatten som värmts och slängts i onödan fick det vara nog!

Då jag tycker det är kul att meka osv blev det till att köpa "lösa delar" fast jag till slut hittade ett kit, från china, via DHGate.
Se länk: http://www.dhgate.com/100-240vac-di...080813916f36a013929ab9cca0ce4.html#s1-15-null
Eller sök om den skulle sluta fungera: Wholesale - 100-240VAC Digital PID Temperature controller + 25A SSR + Heat sink + K sensor

Nu blir det till att vänta och vänta lite till...och värma vatten och kasta ;)

Såg på forumet att en eller flera hade också beställt egna kit.
Hur har det gått för er?
 

EddieX

Well-known member
Sitter själv med en Silvia V3 och kan inte säga annat än att jag ser fram emot att få följa din resa in i PID-världen. Hoppas på foton och en schysst success story. :D
 

Coriander

Well-known member
Jag hade en silvia tidigare som jag "pid-ade". Jag tycker att det är en väl värd investering. Kanske inte jättesnyggt rent estetiskt, men det blir mycket lättare att höja nivån på kaffekvaliteten. Henrik
 

pojoel

Well-known member
Jag hade turen att hitta en färdigpimpad Silvia V2, med V3 pryttlar och Auber-pid, på Blocket.
Jag har svårt att tänka mig livet utan pid, faktiskt. Och den lilla dosan ser ut som om den följt med från början.
Tycker ja, trallala.
 

tnordl

Well-known member
Pidad silvia och hel nöjd. Visa böner kräver olika temp för att smaker skall komma fram och med pid det enklare. Vid besök går det snabbare att producera flera espresso.:)
 

hne

Well-known member
Är det Auberins PID-kit till Silvia som gäller om man vill ha minimalt med jobb själv? Skulle gärna slippa lista ut själv hur alla kablar ska gå och hur kontrollerns alla parametrar bör vara inställda, jag känner mig lite lat. Billigaste varianten där blir cirka 1100kr med frakt, vilket är ungefär tre gånger priset på länken Brantryd postade.
 

tnordl

Well-known member
Jag använder Auberins. Kanske dyr men ville ha en manual och förinställd. Är nöjd. Har jag haft mer tid (fru och barn) hade jag tagit en billigare och lärt med mer.
 

Brantryd

Active member
Nu är mina delar hemkomna och Silvian är i molekyler :)

Bjuder på lite projektbilder så länge i väntan på info om vad jag gjort hittills.

Mkt nöje.
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Hot_Chili

Member
Holy Moses, det var en ambitiöst bygge. Grymt snyggt med integrerad PID!
Fick du borra och gänga ett hål för temperatursensorn i boilern? Hade det inte varit enklare att använda en ytmonterad typ som kunde ersätta den befintliga termostaten? Eller försämrar det temperatur regleringen pga. att den är trögare?

Ser fram emot att se en rapport när bygget är avklarad. Att PID:a min Silvia står lång uppe på min to-do lista.
 

Brantryd

Active member
Holy Moses, det var en ambitiöst bygge. Grymt snyggt med integrerad PID!
Fick du borra och gänga ett hål för temperatursensorn i boilern? Hade det inte varit enklare att använda en ytmonterad typ som kunde ersätta den befintliga termostaten? Eller försämrar det temperatur regleringen pga. att den är trögare?

Ser fram emot att se en rapport när bygget är avklarad. Att PID:a min Silvia står lång uppe på min to-do lista.

Holy Moses kan man lugnt säga, min plaan var aldrig att varken köpa pid eller kvarn när jag köpte Silvian. I tron om att Silvian fixar allt.
Men kräsen som man är så vill man nå perfektion :)

Vad jag har kunnat läsa mig till ska det nog vara marginell skillnad på en ytmonterad TC framfört med min variant.

Till saken höra att jag beställt fel, och detta blev lösningen :)
Annars hade jag inte behövt riva lika mycket.

Kommer även att montera en manometer, dock bara invändigt, för jag inte hittat den variant jag vill ha för synligt montage.

Mer bilder och rapport kommer, nu kvarstår kabeldragning och programmering av pidn.
 

EddieX

Well-known member
Läckert och jag ser verkligen fram emot att få beskåda slutresultatet samt läsa rapporten. :)
 

Brantryd

Active member
Igårkväll blev det en timmes ihopsättande och lite elkopplande
Svarvade även till en muff till en manometer för att ha synligt under On-knappen.

Spännande!

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Brantryd

Active member
Hur går det med bygget?
Efter den senaste teasern har det blivit oliiiiiidlig spännande.

Hehe, kul det intresserar er :)

Jo, piden är igång och fungerar. Då jag köpte en egen sats är ju variablerna fel fast jag kört autotuning flera gånger så tuning behövs manuellt för den övervärmer efter man gjort ett skott. Inte vid första gången när den värmer från typ 20 grader.

Mer om det sen, blir när det finns tid.

Mitt i allt byggande blev ju finkaffet på tok för gammalt för att bli bra espresso så dom bönorna hamnade i bryggaren. Gott det med :)

Hursomhelst så beställdes det hem råkaffe, så nu har jag rostat några satser i ugnen och en på ett gjutjärnsstekjärn också men det sistnämda blev inget bra. Alltså hamnade det i bryggaren ;)

Men dom anda två rostningarna fick tom frun att gilla en espresso så det var ju räddningen på den dagen :D

Återkommer med med bilder och info om själva piden när allt är klart.
Ha tålamod, det har jag ;)
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
Jag blir mer och mer övertygad att jag valde rätt som handlade en färdigpiddad Silvia... :p
 

TheDude

Well-known member
Jag håller med, det är en väldigt underhållande tråd. Kul när folk visar sina byggprojekt med text och bilder.

Jag har själv lite lösa funderingar på att bygga en egen PID, men det kommer nog dröja innan jag tar tag i det och gör något konkret. Det jag har funderat på är att bygga en som man kan programera själv, kanske en Arduino-baserad (eller RaspberryPI-baserad, vet inte om GPIO pinnarna fungerar tillräckligt bra för styra ett SSR, temperatursensor och någon display). Frågan är vad man ska ha för temperatursensor, undra om det skulle fungera med en DS18S20?
 
Senast ändrad:

Brantryd

Active member
Några bilder från igår när jag blev klar med installationen.

Ikväll blir det tuning av parametrar. ImageUploadedByTapatalk 21369405672.155139.jpgImageUploadedByTapatalk 21369405719.654305.jpgImageUploadedByTapatalk 21369405740.300000.jpg
 

EddieX

Well-known member
Ibland faller allt bara på plats; lagom till ledigheten landar PID:n på posten. :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp