PID beställt.

Stefan Böna

Mr Microtext
Har haft min PID liggandes ett tag och hade egentligen inte tänkt sätta in den förrän till semestern. Dock föll andan på häromdagen och jag spenderade eftermiddagen och delar av kvällen till att få dit allt.
image.jpg
Först: ut med det gamla!

image.jpg
Kabelhärva. Ville ha tillräckliga längder för att kunna flytta runt prylarna utan problem.

image.jpg
Här är allt inkopplat och funktionstestas. Lite pill och trix var det visst kvar i detta läget...

image.jpg
Så var den up and running! Tanken är att jag ska fästa magneter på hållaren till PIDen, så att den kan sitta på baksidan av maskinen när jag inte använder den. Då är den inte i vägen eller stör helhetsintrycket, men finns ändå snabbt och enkelt tillgänglig.

//Stefan (som alldeles strax ska dra sitt första PIDade skott; hoppas att det blir lite skillnad iaf)
 

danwi

Well-known member
Ett liten notering till trådskaparen: Det blir väldigt varmt uppe i toppen på maskinen så det finns stor risk för att din PID inte överlever så länge. Elektronik och hög värme är inte en bra kombination om den inte är designad specifikt för det...
 

EddieX

Well-known member
Har man sagt A får man säga B, så här följer ännu en PID

Kabeldragning pågår.... och man tager vad man haver.
IMGP4721.jpgIMGP4720.jpgIMGP4718.jpg

Monterat och redo för ett första test:
IMGP4727.jpgIMGP4732.jpg

Gillar't! :coffee:
 

TheDude

Well-known member
Jag har funderat lite över placering av temperatursensorn när man installerar en PID. Det man egentligen vill mäta är vattnets temperatur inne i kokaren, men alla pidkit jag sett på nätet bygger på att man sätter fast sensorn på/i kokaren, så vad man egentligen mäter är temperaturen i själva metallhöljet i kokaren. Eller hur?
Hur påverkar detta resultatet? Kan man verkligen anta att själva kokaren har samma temperatur som vattnet inne i den? Över tiden stämmer det väl, men hur stor eftersläpning handlar det om? Är det tillräcklig effekt i värme-elementet så kanske eftersläpningen är försumbar.
Har någon av er andra funderat på detta?

Snygga byggen förresten Brantryd, Stefan Böna och EddieX.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sensorn till min maskin består av en stav vilken sätts ner i kokaren och skruvas fast där den gamla satt. Således mäter den temperaturen på vattnet i kokaren och inte temperaturen på kopparn...

//Stefan (som nu har en maskin ljusår mer temstabil än tidigare)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så här ser det ut inuti min maskin nu. Med allt på plats. :lol:

image.jpg

//Stefan (som fann det enklare än jag först trodde att få till PIDen)
 

pojoel

Well-known member
Jag har funderat lite över placering av temperatursensorn när man installerar en PID....
...Kan man verkligen anta att själva kokaren har samma temperatur som vattnet inne i den?

Int' kan man det. Min PID ställs, beroende på kaffesort, på mellan 103 till 107 grader. Så har jag lärt mig, och det funkar.
 

gabriel b

Well-known member
Jag har funderat lite över placering av temperatursensorn när man installerar en PID. Det man egentligen vill mäta är vattnets temperatur inne i kokaren, men alla pidkit jag sett på nätet bygger på att man sätter fast sensorn på/i kokaren, så vad man egentligen mäter är temperaturen i själva metallhöljet i kokaren. Eller hur?

På min Gaggia Classic monterade jag temperatursensor vid inloppet till kokaren. Detta för att alltid få "kallaste/minst varma" punkten på kokaren. Min PID är inställd på 100-102C, detta utifrån att jag har mätt till ca 20C värmetapp fram tills att kaffet hamnar i koppen. Med en förvärmd kopp hamnar min espresso på ca 80-85C.

Det enklaste är nog att mäta temperaturen på vattnet som lämnar grupphuvudet och justera pid:en tills du får den "sluttemperatur" du vill ha.
 

Brantryd

Active member
Tänkte jag får chocka er med en late night update :D

Först vill jag säga att det är kul att se att ni är fler som "vågat er på" en installation. Intressant att se...
Bra jobba!

Att gå in på allt kabeldragning osv det väljer jag inte att göra då det reder nog den av som ger sig in på det :D

Nu har jag kört med piden i flera månader och är helt klart nöjd.
Då jag oftast inte kör så många skott på raken stör jag inte mig på att min pid överskjuter några grader vid återhämtning. Ca 2-4 grader brukar vara normalt och sjunker ner inom 3-5 minuter.
Hur gör era?
Men bara vetskapen att tempen ligger på tiondelen rätt när man ska dra första skottet ger en ro ;)

Då jag bara har pid på tempen för ett värde, alltså kaffevärdet och inte ånga som man också kan ha så kör jag som vanligt med ångknappen på Silvian.
Men, det är till stor fördel att se på piden när ångan är så där lagom att öppna för att börja ånga. Brukar dra igång vid 125-130 grader beroende på storlek på kannan och mängden mjölk.
Sen har jag även en tryckmätare inkopplad som visar trycket både vid extrahering och vid skumning. Kanon!


Såg att någon frågade om det hade någon betydelse var man placerade sin termocouple, och personligen tror jag inte det då just pid ser till att lösa det.
Ville också ha min i kontakt med vattnet för att få en "exaktare" responstid/mätning, you name it. Men forskade mig som sagt till att piden löser just detta.
rätta mig gärna om ni är av annan åsikt.

Bilder, hmmm, ja många och tagna med mobilen. Ska se om jag jiter ta några fina med systemkameran någon dag ( läs om 6 månader ) ;)

Väl mött:lol:
 

TheDude

Well-known member
PID:ad popcornmaskin

Här är mitt senaste hack. Jag har PID:at min popcornmaskin. Det är gjort mest för att det är kul, vi får se om det blir användbart. Som ni ser så är det hela på teststadiet än. Allt behöver byggas in i lådan och snyggas till och göras lite säkrare (det är ju 220 volt i vissa av ledningarna så man bör göra saker rätt och snyggt). Bilden ni ser nedan är tagen då jag blåser varm luft genom popcornmaskinen (inga kaffebönor testade än) och ser att jag kan stabilisera temperaturen på 91 grader. Temperatursensorn hänger bara rakt ner i popcornmaskinen, den bör givetvis också monteras.

Vad jag har gjort är att:
* Löda bort det lilla relä som satt i PIDen från början och koppla PIDen till mitt större SSR (under PIDen i bilden).
* Montera ner popcornmaskinen och separera elen till värmeelementet från fläkten. Fläkten drivs nu separat med en 18 volts likström. Värmeelementet får 220 volt växelström från SSR:et.

Man måste vara noga med att alltid först starta fläkten innan man slår på stömmen till PIDen så att inte värmeelementet blir för varmt och går sönder.

Efter att jag monterat ihop allt lite bättre så är det dags att testa att rosta lite bönor i den. Vad bör man ligga på för temperatur? Jag kommer mäta temperaturen i luften några millimeter över bönorna. Vad tror ni 150-190 grader?

IMG_3455_small.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp