Swiss Gold: Rinner ju för fort?

Söder

Well-known member
Jag hämtade precis ut ett Swiss Gold filter. Kul grej tänkte jag, eftersom jag alltid kört på Melitta innan.

Vad jag har läst innan, så har vissa tyckt det tog lång tid i ett sånt?

Själv körde jag 21g malt på medel på en Wilfa, och hade tre koppar kaffe.

Vattnet rann nästan rakt genom på typ 1min40sek.

Det kan ju inte vara rätt?

EDIT: Tilläggas kan att jag de första 30 sek hade min droppstopp på min MM stängd, och jag efter 15 sek rörde runt i ca 15 sek, samt att jag i slutet av bryggningen också rörde lite och "petade ner" kaffet.

Gjorde nu en ny bryggning på 3 koppar och 21g kaffe, men malt på nivå 3 räknat från finaste på Wilfan, (stället för nivå 5 som jag gjorde först) och rörde inget alls nu och droppstopp fullt öppet hela tiden. Fick då 2min40min och gott kaffe. Gott kaffe fick jag innan med, men det kom mycket "kaffedamm" i andra koppen jag drack då. Är det vanligt med andra filter än pappers?

/Söder
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Jag tycker det är svårt att justera flödet på ett guldfilter i en bryggare. Med eller utan flödeskontroll så "rinner" vattnet igenom och ligger "mellan" filter och hållaren. Det extraherar då inte kaffet. Vid manuell pour over så att man får möjlighet att blötlägga allt kaffe och få det att blomma innan resten av vattnet sakta hälls över får en längre extraherings tid.

"Sump" i from av mer oljor och mikropartiklar som släpps igenom är alltid vanligt enligt egen erfarenhet med dessa filter (stål/guld). Genom att snurra lite på koppen medan den dricks får dessa oljor att konstant vara i rörelse och "sump" upplevelsen blir minimal. Dags att ta fram teskeden fast man dricker det ”svart”… :p
 

Söder

Well-known member
Efter att idag testat mer med Swiss Gold, och då manuellt, men med Moccamasterns filterhållare och så, kommer jag nog ge upp att hälla manuellt och försöka få till så där fint man kan se på youtube. =(

Först testade jag ganska grovmalet, och då rann allt genom väldigt snabbt.
Sen testade jag med lite finare, men ändå grovt, och testade att sätta min droppstopp på halv. Men precis som du sa, så verkade det som att kaffet lämnade filtret och låg i filterhållaren istället.

Vet inte om Moccamasterns filterhållare är större än de som alla använder när de frihäller? Jag får inte alls till sån fin blomning.

/Söder
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp