Billigaste espresso-kvarn värd namnet

steffo

Member
Hej,
Går i tankarna att köpa mig en kaffekvarn till min Gaggia Classic.
Jag dricker endast espresso och det vore bra med en kvarn som kan fixa det med hyfsad kvalitet.
Har kört med färdigmalt på burk hittils - antar att det blir bättre med hemmamalet..

Nåt tipps på billigaste maskin med vettig kvalitet?
 

svartvest

Well-known member
Den billigaste, på den svenska marknaden är ascaso I-mini kolla på kaffegrossen. Sedan hur kvalitén är låter jag vara osagt.
 

Cykelmartin

Well-known member
En kvarn från zassenhaus är billigare och håller hög kvalitet. 25 års garanti på malverk. Justeras enkelt mellan espressomalning, brygg och press. Kostar drygt 1000:-, Verner&Verner

Kitchenaid har en bra kvarn för 1800:-, pixmania.
 

SirGrunge

Well-known member
Jag säger Wilfa CGR-1, den finns för c:a 550kr på tex Elgiganten. Den mal absolut tillfredsställande.
 

svartvest

Well-known member
Klarar wilfan espressomalning...kring den frågan råder det delade meningar om. Handkvarn är ett alternativ om man orkar med det, jag bekänner att jag är för lat.
 

GLC

Well-known member
Finns många andra handkvarnar som fungerar till espresso också för en billigt peng. Fungerar bra tycker jag men knappast till ett helt kompani.
 

Lucifer

Well-known member
Ang. CGR-1 Jag har ägt en sådan en förträfflig kvarn, men inte som espressokvarn, därmed vill jag inte säga att den inte funkar alls till espresso utan om du kör med riktigt nyrostat kaffe så räcker maningsgraden till oftast.

Jag köpte min Silvia och Rocky kvarn samtidigt testkörde lite innan jag skänkte CGR-1 till den vän där jag dricker mest bryggkaffe. ;)
Mitt råd blir som ofta förr, spar inte in på kvarnen, om ni som jag är födda nära småland köp begagnad billig men bra kvarn som ni kan sälja om ni tror ni ångrar er.

PS, Självförnekelsen är bra grejer att ta till "Ni kommer inte ångra år när kvarnen står där"
 

onkelA

Well-known member
håller med den som sa "spar inte på kvarnen"
hade ascaso i-mini ett tag och fick ok espresso genom diverse omständiga procedurer...
...nuförtiden är det enkelt och pålitligt och tillräckligt tyst och snabbt för att inte störa
jag inser ju att inte "rediculous overkill" är för alla, men alltså andemeningen (spar inte på kvarnen) gäller nog om du vill ha någorlunda ok espresso!
 

MrNoOne

Well-known member
Wilfan maler min bror sin espresso med, det är med nöd och näppe det går (Isomac Venus). Själv kan jag inte använda den för espresso, den maler för grovt (Vibiemma Domobar).
 

pojoel

Well-known member
Jag ber att få lyfta upp den här tråden. Min Lelit mal fortfarande bra nog åt min Silvia, men den är så jämrans högljudd....
 

Jonken

Well-known member
Jag ber att få lyfta upp den här tråden. Min Lelit mal fortfarande bra nog åt min Silvia, men den är så jämrans högljudd....

Vill man ha bra, billig och tyst är det bara handkvarnar kvar att välja bland :blush: har en Zassenhaus Brasilia som är lättvevad och ganska stabil i axeln, men inte tillräckligt för att mala espresso utan att malverket skaver, så just den modellen åtminstone vill jag avråda från (rädd att det gäller alla Zassenhaus?)

Annars tycker jag Graef-kvarnarna som nämns tidigare i tråden låter ganska OK om man inte redan har en kvarn. Numera finns de i Sverige också.
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
Vill man ha bra, billig och tyst är det bara handkvarnar kvar att välja bland :blush: har en Zassenhaus Brasilia som är lättvevad och ganska stabil i axeln, men inte tillräckligt för att mala espresso utan att malverket skaver, så just den modellen åtminstone vill jag avråda från (rädd att det gäller alla Zassenhaus?)

Annars tycker jag Graef-kvarnarna som nämns tidigare i tråden låter ganska OK om man inte redan har en kvarn. Numera finns de i Sverige också.

Jag tror minsann att jag ska handla mig en sån där Brasilia som backup, så jag kan få mig en kaffe även om strömmen går.
Man är ju lite prepper och till moka och/eller press verkar den lysande!
 
Topp