Japansk kaffebryggare

Julius

New member
Jag köpte nyss en kaffebryggare från Plus Minus Zero , absolut ingen fin bryggare förutom utseendet.
Glad som jag var efter jag fått den (efter flera veckor, fast i tull o.s.v.) så klippte jag sladden, gick och köpte en svensk sladd och koppla in. Den börja brygga men slockna snabbt. Jag tänkte att första gången krånglar den kanske lite och satte på igen. Ingen bryggning men lampan lyste.
Nu efteråt har jag läst på vad jag skulle ha gjort. Japan har 100 volt i sina uttag (samma som USA), istället för att klippa och koppla in en svensk sladd så skulle jag köpt en transformator och kopplat in.

Nu till mina frågor:
1. Enligt Kjell&Company är det inte att rekommendera att ha en transformator till kaffebryggare, har ni någon erfarenhet av det?
Effekten brukar finnas angiven på antingen nätadaptern eller själva apparaten. Används en för klen transformator kommer den att bli överbelastad och gå sönder. Apparater som har något med värme att göra, exempelvis kaffebryggare och hårtorkar, är det sällan lönt att koppla till en transformator då de drar mycket ström. Normalt blir det billigare att köpa en ny kaffebryggare eller hårtork som är avsedd för landets elnät. Det är viktigt att komma ihåg att bara för att kontakten passar är det inte säkert att det fungerar.
2. Tror ni den är helt körd? Jag har inte vågat öppna den än och se om det finns någon återställningsknapp eller liknande.
3. Om inte, tror ni att den går att laga själv eller ska man gå till en reparatör?
4. Isåfall vet ni några bra reparatörer i Göteborg?

Ni får ursäkta min extrema okunnighet bland el. Egentligen skulle jag kanske fråga på ett el-forum, men det verkar som flera av er här har stor koll på detta också.

Tack på förhand!
 

rannagarden

Well-known member
Lätt att vara efterklok. Var glad att inte köket brann ned. :(

Bryggaren kan vara alltifrån helkörd till att en intern säkring gått. Jag hittar inget vettigt till hjälp på nätet om denna maskin. Kjellen har troligen rätt. Kolla watten på bryggaren och se ifall du hittar en lämplig step-up trafo. Den kommer gissningsvis bli rätt kraftigt dimensionerad för att hantera strömuttaget just vid själva bryggandet. Och därför ganska dyr.

Skall jag gissa så har du nog bränt nåt internt. Troligen fixbart. Är du osäker - lämna in hos nån som vet vad den gör. Har du själv lust att kika efter så ryck sladden och öppna den. Leta efter nåt som ser trasigt/bränt ut. Säkring eller annan mojäng. Ta kort och posta så kanske vi kan hjälpa till mer. :)
 

HE

Well-known member
Det brukar ju stå spänning in och spänning ut, typ 110v/220v in och vad det kan vara ut. Som sagt ovan kanske bara en säkring i maskinen eller så är hela transformatorn bränd. Skruva isär och kolla läget, om du måste byta så handlar det om att ha rätt ut ström och spänning. Elfa kanske har grejerna du behöver.
 

Julius

New member
Tack allesammans! Börjar ändå känna hopp för den lilla apparaten.
Jag förstår mig inte riktigt på transformatordelen, på undersidan av bryggarn står det 100V 425W och 50/60Hz.
Börjar kolla med Asplund, de borde ha koll. Tänkte tjäna en slant och köpte från Rakuten (ett japanskt ebay), borde nog gått direkt via Asplund (även om de inte säljer bryggarn).
Skruva isär, men blev inte riktigt något klokare av det. Ni kanske kan se något?
image.jpg
 

Gringubben

Well-known member
Ja, 100 volt är ju inte i närheten av vår systemspänning (400/230 V), så då lär nog något vara bränt.
 

Sörplarn

Active member
Ser ut som en glassäkring, kolla den. Vad står det på den grå boxen uppe till vänster? Med en multimeter och lite kunskap går den säkert att få ihop. Lilla svarta lådan på mitten skvallrar lite om 240v...
 

HE

Well-known member
Det ser ut på bilden som glassäkringen brunnit av? Som en liten klump på tråden. Kan bara vara att byta den. Men det ser ut som man behöver löda, eller? Skumt att behöva löda en glassäkring :blink:
Handlar om att hitta en go gubbe som vill bara. Ge inte upp!
 
Senast ändrad:

Erhard

Well-known member
Är det inte en variant av säkringshållare det där då? Säkringen ser hel ut tycker jag.
 

rannagarden

Well-known member
Det är en säkringshållare och själva säkringen går att ta loss ur en sådan med lite försiktighet. En del säkringar har en kula på tråden. Säkrast är att mäta med en multimeter för att kolla funktion. Den kan se hel ut men vara trasig ändå.

Okulär besiktning gav inget givet svar. Inget ser ju uppenbart trasigt ut. :(
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp