Aeropress-användare, vilken metod använder ni?

Hur använder ni er Aeropress?

  • Den vanliga metoden

    Röster: 4 30.8%
  • Den omvända metoden

    Röster: 9 69.2%

  • Totala väljare
    13

awol

Well-known member
Ja, jag är nyfiken på hur ni gör ert Aeropress-kaffe; den metod som tillverkaren rekommenderar eller den omvända? Jag har provat den omvända några gånger, men den känns väldigt vansklig. Är bara en tidsfråga innan jag har skålhett vatten och kaffe över mig och hela köket. Gör därför kaffet mest på det vanliga sättet, även om jag tycker att jag har fått ut lite mer smaker ur kaffet med den omvända metoden. Dock inte omöjligt att det är placebo...

Så, vilken metod föredrar ni? Rösta och skriv gärna en kommentar till varför ni använder den metoden! :)


För er som inte vet vad jag pratar om, här är två videos som visar de olika metoderna. Har dock inte provat exakt dessa recept...

https://www.youtube.com/watch?v=QyLQuzaIYzg (vanliga metoden)
https://www.youtube.com/watch?v=TXEyvyHUnkM (omvända metoden)
 

svartvest

Well-known member
Jag brygger på vågen men inte tycker jag att det är någon risk.Någon gång fick jag något baksug så att kolven flög upp..men det var det enda.
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag använder båda metoder. Jag tycker dock att den inverterade metoden känns enklare, men lite föredrar just nu den vanliga.

Mitt recept ser ut ungefär såhär:
16g kaffe
220 ml vatten

Låt kaffet blomma 30s i ca 40ml vatten
Häll på resten av vattnet, rör om, placera kolven i pressen och låt dra ytterligare 60-75s, sen pressa.
Givetvis är filtret sköljt och alla delar förvärmda innan jag börjar.
 

peather

Active member
Har senaste veckan gått över till den "vanliga" metoden. Körde alltid inverterat förut, men lärde mig knepet att stoppa i "kolven" för att förhindra att kaffet rinner igenom filtret för snabbt, och efter det använder jag bara den vanliga. Gällande recept brukar jag inte väga, utan tar en rågad skopa (den man får med aeropressen) bönor, maler dem bryggmalet, fyller upp med vatten, väntar, pressar och dricker :)
 

stefanbo

Well-known member
Kör mest inverterat. Jag tycker fördelen med det är att man slipper läckage när kaffet drar. Sen har jag stålfilter vilket släpper igenom lite lättare.

En bekännelse som jag måste göra är att jag ibland när tid inte finnes (hemma med två barn) kör "ful-metoden": skopa i tre mått färdigmalet brygg från affären, i med vatten, blanda och pressa. Blir förvånansvärt bra smak ibland nästan i klass med med dyrare specialkaffen (avsedda för espresso då det är min huvudsakliga bryggmetod). Tricket med fulmetoden (vilket nog säger en del om dess brist på potential som kaffeupplevelse) är att pressa direkt, då det annars lätt blir surt...

Ni som kör mer sofistikerade metoder och kaffen i aeropressen, vad har ni för kaffesorter och metoder kopplade till dessa?
 

Gringubben

Well-known member
Jag kör oftast den vanliga rättvända metoden, även om jag vänder någon gång ibland. Jag gillar att först hälla hett vatten genom filtret ner i koppen och få en varm kopp på köpet.
 

(((

New member
för min del kör jag oftast omvända versionen...

brukar göra allt klart med omvänd metod, sen vända den så den ändå står rättvänd på koppen ett tag innan jag bröjar pressa, blir i princip inget genomdropp då ändå (trots jag oftast använder stålfilter) helt enkelt eftersom det blir undertryck i det hela då jag brukar fylla upp röret helt till toppen innan jag skruvar på filtret...
nåt som jag på senaste tid experimenterat med lite är att efter jag börjat pressa ned så när jag kommit ungefär 1/3 ner så drar jag tillbaka kolven och luft genom kaffet för att sedan pressa vidare... tycks gå få fram ganska intressanta resultat på det viset...

mvh
/peter
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp