Min första kvarn: Wilfa CGR-1 Tips och råd?

Söder

Well-known member
Precis hämtat ut min första kvarn och dessa bönor. http://www.webhallen.com/se-sv/hush...arn_cgr-1__16kg_lofbergs_magnifika_kaffebonor

Någon kommer säkert säga något kasst om detta kaffet eller nått sånt, men det är de jag har nu iaf.

Jag brygger på min Moccamaster och jag kör vanligt Melitta classic filter. Senaste tiden har jag kört på detta sättet. http://www.youtube.com/watch?v=HkFS25Ca8Tg

Jag brygger oftast 1/2 liter kaffe åt gången och tänker mig typ 25-30g kaffe för det. Kanske inte alltid så noga att jag väger upp och så.

Men nu till mina frågor. Finns det någon bra riktlinje för hur jag ska ställa in kvarnen? Någon som har en likadan kanske?
Jag har förstått att man ska försöka matcha grovheten till hur mycket man ska brygga, för att det ska gå på "rätt" tid. Stämmer detta?

Min tanke är att jag kanske ska ha ett gäng bönor i kvarnen åt gången, och sedan mala lagom mängd var gång. (resten av mina bönor från det öppnade paketet tänkte jag ha i en vakuumburk så länge). Kvarnen har ju en timer bara, och jag undrar om det finns nått smart sätt att tänka ut en "regel" för hur "grovhet+tid=vikt" på kvarnen, så att jag enkelt kan ställa in rätt mängd via timer och grovhet?

Hoppas någon kan ge lite smarta tips.

Tack.

/Söder
 

svartvest

Well-known member
Låter sunt, 6-8gr/dl är en bra grund. Jag maler efter behov och försöker det låta så lite som möjligt i kvarnen. Malningsgraden börja bryggmalet, kan vara svårt att jämföra men prova dig fram. Själv har jag inte någon Moccamaster men har druckit gott kaffe hos olika personer och fått gott kaffe hos dem.
 

TheJaff

Well-known member
Jag har en Wilfa och en Moccamaster KB741AO och kör så här:

Malningsgrad en prick finare än medel (har för mig att skalan endast är märkt "coarse" "medium" "fine" eller nåt sånt). För två koppar (enligt Moccamastern) kör jag 15 sek, 30 sek för 4 koppar, och kanske 50 sek (två omgångar, får inte plats i behållaren) för 8 koppar. Ger bra resultat tycker jag men det varierar såklart med kaffesort osv.. (kör själv uteslutande med Zoegas Sidamo Ethiopia).
 

hne

Well-known member
30s för 4 koppar tycker jag låter väldigt mycket. Kör på 25s för åtta koppar själv.
 

Söder

Well-known member
15s gav mig mellan 25 och 30g kaffe på en prick under medel.

Körde ca 3 koppar, mellan 1/4 och 1/2 liter, med omrörning i början och sedan lite skak mot slutet, ca 3min 40sek.

Är det ok eller?

/Söder
 
Senast ändrad:

Söder

Well-known member
Gott har jag tyckt kaffe varit länge nu. Jag vill göra "rätt". Vill veta ungefär som är "rätt" tid för olika mängder vatten. Samt, hur ni brukar ändra grovheten på kaffet när ni gör 2 eller 4 eller 6 eller 8 koppar.

/Söder
 

svartvest

Well-known member
"Rätt" ???
Min vän kaffe är inte en kunskap som du kan mäta, se och ta på(även om vi försöker). Kaffe är upplevelsens, kaffe är gemenskap en trancendent verklighet, bortom den empiriska sinnets uppfattningsförmåga. Söder du har en kvarn, brygger med kärlek och dricker med andakt är rätt. Låt doften av fyrfyrmerkapten ta dig dit.

En skön helg till er alla!!
 

TheJaff

Well-known member
30s för 4 koppar tycker jag låter väldigt mycket. Kör på 25s för åtta koppar själv.
Oj, jag måste nog ta fram vågen igen. Kommer inte ihåg exakt hur jag kom fram till mina siffror men har för mig att jag vägde upp hur många gram jag fick på 30 sekunder när jag precis köpt vågen och utgick från det.

Om inte annat så är det bra betyg till Moccamastern som lyckas ge gott kaffe med så olika mängd kaffe :)
 

BengtL

Active member
Hej alla.
Jag väger alltid mitt malda kaffe för att få "rätt" mängd.
Jag har kommit fram till att mängden malet kaffe beror på många saker.
Malgrad, bönsort, rostningsgrad samt fukthalt i luften.

Jag gör såhär: väg plastbehållaren tom (min väger 78 gram) kom ihåg denna siffra. Mitt riktmärke är sedan 6 gram kaffe/kopp
Vill jag sedan ha 8 koppar kaffe så maler jag kaffe tills jag kommer upp till 128gram (48+78)

För övrigt vill jag slå ett slag för att brygga i Dom Pedro (glas kanna , 2 bulor).
Blir varmt o gott kaffe, utan filter samt impfaktor på gästerna.
Blir många frågor om hur det kan funka med Dom pedron.

/Bengt
 

MrNoOne

Well-known member
Jag utgår med 15/1 som bas. 15g vatten till 1g kaffe.

* Ställer plasthållaren på vågen, nollställer, häller på med kaffebönor enligt önskemål.

* Maller kaffet, förfuktar filter, häller ut vattnet och nollställer vågen med chemex på, i med kaffet kontrollväger för att se så att inget försvann eller tillkom ifrån kvarn och nolställer en sista gång.

* Sedan förfuktar jag kaffe och häller på resten av vattnet så att ration ligger på cirka 15/1.



21g kaffe blir då cirka 320g vatten.
Blir prima resultat varje gång. Justerar sällan eller aldrig grovleken efter mängd kaffe, endast efter ålder eller om det börjar rinna igenom för långsam t eller snabbt....
 

TheJaff

Well-known member
Jag har nu kontrollmätt och 15 sek gav mig 20g kaffe. Det använder jag till 2 koppar = 2,5dl vilket blir 8g/dl.
 

MrNoOne

Well-known member
Jag har nu kontrollmätt och 15 sek gav mig 20g kaffe. Det använder jag till 2 koppar = 2,5dl vilket blir 8g/dl.

Gram kaffe via timer på en Wilfa kommer med all säkerhet att variera beroende på bönor och hur de "ligger" mot malverket samt att det inte är någon större precision på maskinen. Det gäller även mängden kaffe som ligger i loppet mellan malverk och behållare. Säkraste kortet är att alltid väga och mala och rengöra kvarnen dagligen. Detta är vad jag gör, ändå kan det skilja sig upp till 2-3gram mellan 2 malningar i rad. Men eftersom jag då väger både före och efter malning vet jag hur mycket vatten jag ska slå i mot kaffet..
 

TheJaff

Well-known member
Gram kaffe via timer på en Wilfa kommer med all säkerhet att variera beroende på bönor och hur de "ligger" mot malverket samt att det inte är någon större precision på maskinen. Det gäller även mängden kaffe som ligger i loppet mellan malverk och behållare. Säkraste kortet är att alltid väga och mala och rengöra kvarnen dagligen. Detta är vad jag gör, ändå kan det skilja sig upp till 2-3gram mellan 2 malningar i rad. Men eftersom jag då väger både före och efter malning vet jag hur mycket vatten jag ska slå i mot kaffet..
Jo det förstår jag, nu handlade det mest om att kolla hur jag kunde ligga så långt ifrån tex. Hne's mängd. Han körde 25 sek för 8 koppar (1L) vilket med min kvarn endast skulle ge ca 3-3,5g/dl.

Sedan finns det inte chans att jag skulle lägga tiden på att väga och rengöra varje gång/dag, den tiden finns helt enkelt inte som småbarnsförälder :)
 

MrNoOne

Well-known member
Jo det förstår jag, nu handlade det mest om att kolla hur jag kunde ligga så långt ifrån tex. Hne's mängd. Han körde 25 sek för 8 koppar (1L) vilket med min kvarn endast skulle ge ca 3-3,5g/dl.

Sedan finns det inte chans att jag skulle lägga tiden på att väga och rengöra varje gång/dag, den tiden finns helt enkelt inte som småbarnsförälder :)

Både jag och frugan gör det, vi är föräldrar till en 4 månaders och en 2½ åring. Att ha en våg stående vid kvarnen är inget som snor en massa plats då bönpåsen står på den när den inte används. Ur med behållaren till kvarnen, nollställ våg, häll i rätt mängd bönor, mal och brygg. Mät upp mängd vatten med hjälp av samma våg eller decilitermått enligt en tabell du enkelt skriver ut.

Vi kör med Wilfa svart och deras skala på vattenkokaren följer 15/1 principen. Då slipper man väga vattnet/mäta vatten, bara att fylla till önskad nivå, sedan väger och maler man enligt skalan och häller över vattnet. Jo, vi kokar upp lite mer för att förblöta pappersfiltret ordentligt….

Angående rengöring av kvarn, kör igång timern och skaka lite på kvarnen när den är tom så får du ut det mesta kaffet som ligger i loppen mellan kvarn och behållare. Mer behövs inte dagligen....


Som sagt, att använda timern kommer aldrig att ge en konsekvent mängd kaffe. Fråga de som köper kvarnar med elektronisk dosering, de kostar allt mellan 5 000 och 10 000. De jag känner maler manuellt ändå eftersom man måste programmera om timern med jämna mellanrum under dagen för att kompensera för fuktighet, kaffesort med mera. Tid vs mängd kaffe skiljer alltså hela tiden, hur precis timern än må vara....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp