Hur bra espresso kan man få från en instegsmodell?

awol

Well-known member
Sitter här och dagdrömmer om att en dag införskaffa en espressomaskin. En sak som jag har funderat på men dock inte har läst något om här på forumet, är om man med samma ansträngning kan få fram en lika god espresso från exempelvis en Gaggia Classic/Silvia som man får på en schysst espressobar? Eller finns det så att säga några inbyggda begränsningar? Nu utgår jag alltså ifrån att det är samma person som gör espresson och med samma bönor/malning.

Tackar på förhand för alla erfarenheter och åsikter i ämnet! :)
 

gabriel b

Well-known member
Skulle nog säga att du kan få till en likvärdig eller bättre espresso hemma än i många espressobarer. Begränsningen och resultat ligger i ditt eget kunnande/skicklighet om hur du hanterar hårdvaran (espressomaskin, kvarn) och råvarorna...
 

hne

Well-known member
Jag har kommit på mig själv med att säga "den där smakade som på café" och sedan hälla ut espresson. Detta redan innan jag bytte från Isomac Prof Inox till Compak K3 som kvarn till min Rancilio Silvia. Men man vill temp-surfa (eller montera på en PID-kontroller), annars varierar temperaturen i enkelkokaren för mycket. Att hålla på och temp-surfa och kyla ner kokaren efter ångning är inte ett alternativ på ett café så det är mycket därför man behöver grövre doningar där. Kvarnar för hemmabruk brukar inte vara konstruerade för att gå konstant heller, de behöver kylas av mellan varven. Samma med pumparna på hemmamaskinerna (har för mig silvians pump är max 30s/2min, dvs 25% duty cycle).
 

TheJaff

Well-known member
För ca 5 år sedan köpte jag en Minimoka M-203 kvarn (perfekt espressokvarn) för ca 2500 samt en Isomac Napolissima för ca 2000. Jag ville inte lägga så mycket på själva bryggaren men hade läst att Isomacen hade förutsättningarna för att göra en bra espresso rent hårdvarumässigt. Kvarnen är tried-and-true i espressosammanhang.

Mitt resultat efter väldigt mycket läsande och övande på tampande, temp-surfta, röra runt med en tandpetare i gaussmönster i tampern osv: av kanske 2-300 shots var det max 10 st som var _riktigt_ bra. Behöver jag säga att nu står espressomaskinen och samlar damm i förrådet, och kvarnen har jag sålt. (Nu kör jag bryggkaffe med Moccamaster + Wilfa CGR-1).
 

gabriel b

Well-known member
Har haft över vänner som arbetar på kaffe/restaurang och kunniga på kaffe. Har fått viss kritik men överlag så har jag fått positiva kommentarer gällande espresso. Undantaget är att det är omständigt att skumma mjölk...

Men tåls att säga att jag nog brännt mycket pengar på kaffe tills jag lärde mig få till det.

Maskin: Gaggia Classic med PID mod, OPV mod, Rancilio ångrör, "proffs" spridarfilter och spridarfilterhållare.
 
I mitt tycket är det några saker som påverkar smaken på en Espresso, om jag hoppar över bönor och vattenkvaliten. Det är kaffets mängd, malgrad, vattentemperaturen, maskinens tryck samt hur länge "baristan" låter kaffet rinna eller bryggas. Av alla dessa är det egentligen bara tryck och temperatur som maskinen jobbar med. Resten gör du.

En dyrare maskin, påstår jag, gör att du antagligen får något som kanske håller längre men också är mer exakt. Ofta kan dyrare maskiner hålla temperaturen längre och exaktare. Trycket är antagligen bättre inställt och även går att ställa in, om det skulle behövas. Du får kanske också ytterligare funktioner som tryckmätare, tidtagare, timers och annat trevligt.

Men gemensamt för allt detta är ju hur du jobbar med kaffet, maskin och kvarn. Så en bra barista med en instegsmodell gör säkert mycket bättre kaffe än en dålig barista med finaste-finaste skrytmaskinen.

Den stora utmaningen är faktiskt att orka lära sig hur kaffet beteer sig och försöka få till de där fantastiska kopparna.

Jag har en klart hyffsad kvarn & maskin. De stora fördelarna som jag märker är att jag har mycket mindre dåliga koppar så kvaliten är mera jämn. Men det betyder inte att jag inte behöver tänka efter och koncentrera mig på vad som händer för att förbättre resultatet. Jag får en del kassa koppar också och oftast när ingen annan ser på ;).

Så, sammanfattat, så anser jag att det du betalar för är hur exakt maskinen är vad gäller temp, tryck och då får en mindre variation på kopparna. En instegsmodell tror jag är helt rätt för att känna efter om man tycker det är så kul att det är värt att labba med, dricka många dåliga koppar innan man börjar få in snitsen och förstå vad som gick fel. Gå nån liten "nybörjar-baristakurs". Det kan ge en hel del och man kan få tips om sin maskin och hur man använder den bäst.

Lycka till! Ge inte upp! Fråga efter hjälp! Och kom ihåg att det ska vara kul också.
 

GLC

Well-known member
Tror AA här gjorde blindtest mellan en GS3 och Silvia, var väl inte det lättaste att skilja dem åt direkt.
 

Satyricon

Well-known member
Det går definitivt att med hjälp av en vanlig Gaggia göra en espresso som kan mäta sig med dem i barerna runt Stazione Termini eller på Piazza Garibaldi i Neapel. Men som redan påpekats hänger det på råvarorna och hantverket. Använd en blandning med hygglig mängd robusta, de är toleranta mot den relativa grobianism som nybörjaren oundvikligen ger prov på.
 

pojoel

Well-known member
Personligen är jag fortfarande förvånad över hur mycket resultatet i koppen kan skilja sig så mycket med bara ett knappt grams skillnad på kaffemängden.
Den där billiga digitalvågen med ett grams upplösning funkar nog bättre till brev eller mjöl. Ska jag behöva handla en riktig knarkarvåg tro?
 

stefanbo

Well-known member
Personligen är jag fortfarande förvånad över hur mycket resultatet i koppen kan skilja sig så mycket med bara ett knappt grams skillnad på kaffemängden.
Den där billiga digitalvågen med ett grams upplösning funkar nog bättre till brev eller mjöl. Ska jag behöva handla en riktig knarkarvåg tro?

Ja satsa på en med 0.1 g noggrannhet direkt. Finns billiga och bra på tradera. Det är skönt att veta att man kontrollerar faktorn mängd med en bra våg.
 

awol

Well-known member
Kul med all respons, tack allesammans! Ha-begäret efter en egen maskin har inte direkt dämpats i och med detta...

Vet inte om jag har kompetens att hålla på att modda maskinen (tummen mitt-i-handen, japp!), men jag tycker å andra sidan inte att det här med tempsurfning verkar alltför krångligt/jobbigt. Eller vad tycker ni?
 

hne

Well-known member
Ett gram kaffe har jag mätt upp är ungefär sju rostade bönor (5-9, beroende på storlek skulle jag säga, men har man inte konstigt specialkaffe är 7 tillräckligt nära för den här jämförelsen). Malet kaffe och hela bönor har ungefär samma packningsdensitet. Prova lägga sju bönor i en kaffeskopa. Så stor skillnad gör ett gram kaffe. Det är lättare att dosera på volym än vikt om man vill vara konsistent.

Gjorde precis ett extra test: doppade en kaffeskopa märkt "7g" i hoppern, strök den jämn med fingret, vägde och räknade innehållet: 7g, 50 bönor. Detta var J&N Isola om någon undrar.
 
Senast ändrad:

later

Well-known member
Ett gram kaffe har jag mätt upp är ungefär sju rostade bönor (5-9, beroende på storlek skulle jag säga, men har man inte konstigt specialkaffe är 7 tillräckligt nära för den här jämförelsen). Malet kaffe och hela bönor har ungefär samma packningsdensitet. Prova lägga sju bönor i en kaffeskopa. Så stor skillnad gör ett gram kaffe. Det är lättare att dosera på volym än vikt om man vill vara konsistent.

Gjorde precis ett extra test: doppade en kaffeskopa märkt "7g" i hoppern, strök den jämn med fingret, vägde och räknade innehållet: 7g, 50 bönor. Detta var J&N Isola om någon undrar.

Jag håller verkligen inte med dig.
Om vi skall kunna fortsätta diskutera vill jag veta vad "packningsdensitet" och "att vara konsistent" betyder
 

hne

Well-known member
En halvkilospåse kaffebönor kan tömmas i en kvarn och malas ner i samma påse som då blir ungefär lika fullpackad och fortfarande väger 500g plus själva påsen. Detta för att det blivit lika många fler luftfickor som de blivit mindre tilenskild volym räknat. Malet kaffe är lättare att trycka ihop för att på det viset tvinga kornen att ligga bättre. Det är samma som händer med cornflakesförpackningarna.

Vad gäller användandet av ordet konsistent tycker jag du kan slå i SAOB och tänka ut hur "stadig, varaktig" skulle kunna passa i sammanhanget.
 

later

Well-known member
En halvkilospåse kaffebönor kan tömmas i en kvarn och malas ner i samma påse som då blir ungefär lika fullpackad och fortfarande väger 500g plus själva påsen. Detta för att det blivit lika många fler luftfickor som de blivit mindre tilenskild volym räknat. Malet kaffe är lättare att trycka ihop för att på det viset tvinga kornen att ligga bättre. Det är samma som händer med cornflakesförpackningarna.

Vad gäller användandet av ordet konsistent tycker jag du kan slå i SAOB och tänka ut hur "stadig, varaktig" skulle kunna passa i sammanhanget.

Jag har använt kaffemått metoden tidigare men det blir bättre med exakta mått, tycker jag
Vad jag reagerade på var att Du blandar olika måttenheter i din bevisföring: som volym,antal,vikt, densiet
att mäta antal bönor i ett volymmått där innehållet anges gramm tycker jag är fel.

1kg. kaffebönor väger mindre än 1kg. i mald form
1liter kaffebönor blir mer än 1liter i mald form
1dl. kaffebönor väger 103,5 gr (Mollbergs blandning)
1dl. mald kaffe väger 95,3 gr (malning till Moccamaster)
14 grams filterkorg rymmer 19,0 gr kaffebönor,men bara 16,1gr mald kaffe (direkt i korgen,avdragen med linjal)
Allt är dessutom beroende av kaffets ålder,rostning,och malning

I SAOB finns bara svenska ord
 
Senast ändrad:

gabriel b

Well-known member
Som svaret från min fysiklärare på frågan "vad väger mest, 1kg bomull eller 1kg bly?", ...släpp 1kg bly på foten så får du se...
 

stefanbo

Well-known member
Ursäkta att jag tar till orda. Men kan ni inte hålla lite god ton i tråden? Som det är nu har ni kapat den från någon som vill ha en seriös diskussion. Om ni vill diskutera svenska språket och dess tillämpning finns säkert andra forum på internet som kan tillfredsställa dessa behov.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp