Hur bra espresso kan man få från en instegsmodell?

later

Well-known member
Ursäkta att jag tar till orda. Men kan ni inte hålla lite god ton i tråden? Som det är nu har ni kapat den från någon som vill ha en seriös diskussion. Om ni vill diskutera svenska språket och dess tillämpning finns säkert andra forum på internet som kan tillfredsställa dessa behov.


Tack för Ditt inlägg! Jag håller med dig!
Min fråga om två ord i ett inlägg som jag tänkte besvara (orden förklarades)
resulterade i påhopp från två personer som har ingenting med
inläggen att göra.
hrbrun lyckades dessutom ändra min text genom att ändra ord till feta täcken som inte fanns i originalet!!
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
Jag har använt kaffemått metoden tidigare men det blir bättre med exakta mått, tycker jag
Vad jag reagerade på var att Du blandar olika måttenheter i din bevisföring: som volym,antal,vikt, densiet
att mäta antal bönor i ett volymmått där innehållet anges gramm tycker jag är fel.

1kg. kaffebönor väger mindre än 1kg. i mald form
1liter kaffebönor blir mer än 1liter i mald form
1dl. kaffebönor väger 103,5 gr (Mollbergs blandning)
1dl. mald kaffe väger 95,3 gr (malning till Moccamaster)
14 grams filterkorg rymmer 19,0 gr kaffebönor,men bara 16,1gr mald kaffe (direkt i korgen,avdragen med linjal)
Allt är dessutom beroende av kaffets ålder,rostning,och malning

I SAOB finns bara svenska ord

Bara man är konsekvent, kan man använda den metod som passar en bäst.
En av de bästa steg-för-steg-historierna jag läst, och där jag lärt mig oerhört mycket, är www.espressomyespresso.com . En snubbe som en dag bestämmer sig för att han vill göra gott kaffe, och därpå handlar sig en Silvia utan att ha en susning om någonting mer än att man nog ska ställa en kopp under stället där det rinner ifrån. Så småningom handlar han sig en kvarn. Så småningom handlar han sig en PID. Und so weiter. Han slutar (eller historiken slutar) flera år senare med att han rostar själv och byter upp sig både kvarn- och bryggarmässigt.

Jo, det jag egentligen skulle säga, ursäkta att inläggets packningsgrad är så låg, är att han, espressomyespressosnubben, konsekvent kör med skopmått hela bönor när han gör sitt kaffe, och han är sååå lycklig...

"Konsistent", i mina öron, är en läbbig anglicism. Men det är jag det. Over and out.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Bra initiativ stefanbo. Den mästrande sidan av mig kunde helt enkelt inte låta bli att kommentera laters inlägg.

För övrigt anser jag att det är inte espressomaskinen som begränsar, det är kvarnen som sätter de flesta på pottkanten i deras espressoerande. Att köpa en våg är också en nödvändig investering.
 

later

Well-known member
Bara man är konsekvent, kan man använda den metod som passar en bäst.
En av de bästa steg-för-steg-historierna jag läst, och där jag lärt mig oerhört mycket, är www.espressomyespresso.com . En snubbe som en dag bestämmer sig för att han vill göra gott kaffe, och därpå handlar sig en Silvia utan att ha en susning om någonting mer än att man nog ska ställa en kopp under stället där det rinner ifrån. Så småningom handlar han sig en kvarn. Så småningom handlar han sig en PID. Und so weiter. Han slutar (eller historiken slutar) flera år senare med att han rostar själv och byter upp sig både kvarn- och bryggarmässigt.

Jo, det jag egentligen skulle säga, ursäkta att inläggets packningsgrad är så låg, är att han, espressomyespressosnubben, konsekvent kör med skopmått hela bönor när han gör sitt kaffe, och han är sååå lycklig...

"Konsistent", i mina öron, är en läbbig anglicism. Men det är jag det. Over and out.

Jag läser ofta "My espresso" mycket lärorik, och tar aldrig slut
Fortsätter på en annan tråd där man förhoppningsvis slipper mästrande inlägg från magister brun
 

Gringubben

Well-known member
Jag vill repa lite mod och hävda att en instegsmodell med en någorlunda driven kille bakom spakarna producerar ett skott fullt i klass med kommersiella maskiner. Det som skiljer är framför allt mjölkskumningen, som ingen instegare kommer i närheten av de kommersiella med och även om man vill dra massvis med skott i snabb följd. Tempstabiliteten är inte super på instegarna och även om de är PID:ade så finns det begränsningar i kapaciteten.

Det många inte begriper är att själva bryggningen av ett dubbelskott klarar vilken Gaggia som helst. Även billigare märken. Köpet av rätt bönor, malning i en bra kvarn, dosering och tampning är mycket viktigare faktorer.
 

awol

Well-known member
Det många inte begriper är att själva bryggningen av ett dubbelskott klarar vilken Gaggia som helst. Även billigare märken. Köpet av rätt bönor, malning i en bra kvarn, dosering och tampning är mycket viktigare faktorer.

Låter lovande! Jag har ingen uppskattning för mjölkdrycker, och är den enda kaffedrickaren i hushållet. Ska fortsätta läsa på om kvarnar, sen är det "bara" att spara ihop pengarna...
 

Gringubben

Well-known member
Låter lovande! Jag har ingen uppskattning för mjölkdrycker, och är den enda kaffedrickaren i hushållet. Ska fortsätta läsa på om kvarnar, sen är det "bara" att spara ihop pengarna...
Det du möjligen ska fundera över är om du kan tänkas få gäster ibland som vill ha cappuccino eller annat mjölkblask. Då smäller det högre med hx-maskin eller dylikt.
 

awol

Well-known member
Det du möjligen ska fundera över är om du kan tänkas få gäster ibland som vill ha cappuccino eller annat mjölkblask. Då smäller det högre med hx-maskin eller dylikt.

Jag klarar mig nog, de flesta av mina vänner dricker bryggkaffe eller te. Kan inte dra mig till minnes att jag har någon nära vän eller familjemedlem som skulle välja annat. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp