Rengöring av Wilfa CGR-1?

awol

Well-known member
Hej kaffevänner! Jag är en relativt ny ägare av denna kvarn, och har inte fått kläm på hur man rengör den på bästa sätt. I nuläget använder jag endast hushållspapper för att torka bort kafferesterna i behållaren och vid kvarnhuvudet, ungefär en gång i veckan samt vid byte av bönor. Funkar sådär... :unsure:

Jag undrar därför hur ni andra gör? Vilka hjälpmedel använder ni och hur ofta? Tacksam för alla tips och råd (även från er som har andra kvarnar)!
 

Light Head

Well-known member
Dammsugare och liten borste. Sedan finns det någon form av preparat som jag personligen inte vet något om... Men det finns.
 

bauta

Well-known member
Insidan av kvarnar görs rent genom demontering (pyssligt) eller genom att mala rengöringskulor (tex Grindz).
Istället för att köpa dessa kör jag PreBoiled ris (snabbris? vanligt är för hårt) efter rekommendation jag hittade på nån sajt, och det verkar fungera bra.
Det är ju garanterat ofarligt att få ev rester i kaffet.
 

awol

Well-known member
Grindz-kulorna var ju inte direkt billiga... Kollade på ICA igår efter preboiled ris, men vart osäker på vilket det ska vara. Är det vanligt Uncle Ben's treminuters-ris?
 

MrNoOne

Well-known member
Wilfa kvarn är inte lika pysslig att rengöra som en större kvarn. Jag diskar ur bönhopp någon gång i månaden, lyfter ur övre malring och diskar av, borstar/dammsuger ur nedre delen av kvarnen. Mer blir det inte, att demontera är overkill och gridz etc är vad jag vet till för caféer och liknande som vill köra en snabbrengöring under dagen eller mitt i veckan på större kvarnar. Min Mazzer dammsugs efter varje användning (läs en gång per dag), den demonteras med jämna mellanrum och malskrivor plockas ut och diskas med samma medel som jag kör för backflush på espressomaskinen.
 

awol

Well-known member
Tack MrNoOne, bra tips! Det går alltså bra att använda vanligt diskmedel för hoppern och malringen?
 
Rengör min Wilfa kvarn på ungefär samma sätt som Mrnoone. Använder en svampborste, en sån som man använder när man plockar svamp. Den borsten har rätt styvhet för att borsta på malskivorna.

Väger alltid upp exakt gram bönor (ca 7gr/dl vatten) för varje malomgång och lägger i kvarnen, och stänger av kvarnen när den gått ett par sekunder extra på "tomgång".
 

MrNoOne

Well-known member
Tack MrNoOne, bra tips! Det går alltså bra att använda vanligt diskmedel för hoppern och malringen?

Jadå, jag är dock försiktig med hoppern, kör inte den grova sidan på disksvampen för att undvika repor. Malringen på Wilfan diskas med vanligt diskmedel, skulle den dock vara lite mer "oljig" efter en viss bönsort så får den ligga i en blandning av det rengöringsmedel som jag använder för att rena espressomaskinen vid en backflush. Samma blandning används uteslutande vid rengöringen av malskivorna på den "stora" kvarnen...

Var bara noga med att allt får torka ordentligt innan monteringen igen, det sitter gärna kvar en del fukt på insidan av malringen även om man torkar av den lätt med en trasa. Jag brukar diska av sakerna innan jag lägger mig, så är det snabbt och enkelt att sätta ihop till morgonkaffet och delarna är 100% fuktfria...
 

Gringubben

Well-known member
Jag brukar tömma hoppern på bönor och torka ur den med papper, that's it. Sedan borstar jag lite ner i malverket med torr borste och dammsuger. Därefter en näve grindz. Dammsugning och torkning med papper. Tillbaks med hoppern och bönorna. Aldrig blött med diskmedel. Så gör jag.
 

emilp

Member
Någon av er som har lyckats demontera eran CGR-1 ? jag har probleme t med att jag inte får loss utsidan från själva kvarnverket. (Jag ska inte göra rent min CGR utan ska göra lite annat med den).

Alla tips uppskattas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp