Ascaso Dream - några frågor

majep

New member
Hej
Ny här, av den anledningen att jag har kollt in en Ascaso Dream i en butik. Den var så sjukt snygg att jag känner mig TVUNGEN att ha en.
Men när jag googlade på den fanns det förvånansvärt lite info, för en förvånansvärt dyr maskin.

Alla verkar byta delar och packningar på sina maskiner lite då och då, det verkar ganska vanligt. Creman verkar oftast vara problemet enligt forumtrådar.
jag har en moccamaster idag och en gammal espressomaskin som vi har haft i många år. aldrig bytt en del. kostade säkert inte mycket alls när den köptes. är det ngt speciellt med Ascason som gör att man måste byta delar, packningar och sånt "ofta"?

alla uppraderingsmöjigheter - finns det någon bra samlingsplats för det, eller kan nån berätta lite? jag vill inte ha pods, men finns det en massa annat kul?

när man köper en ny, kan man bara göra enkla espressos med den, eller följer det med nån grej för att göra dubbla?

hur är det med garantin, har man typ "lifetime"-garanti på denna produkt? känns ju dyrt att byta delar lite då och då...

och så undrar jag var det är för skillnad på "mobile filter holder" och "fixed filter holder"? jag läser manualen men det förklaras inte.

ngt annat du med den här maskinen vill dela med dig av? det är för mig ett ganska stort inköp, så jag vill ju inte köpa ngt som inte är helt 100 för ca 6000 kr.

tack!
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Jag håller med dig, de är snygga (om man väljer en lackering som sticker ut). Polaren som köpte en (detta var för cirka 7 år sedan) köpte även kvarnen i samma tappning, ko mönster. Roligt inslag i köket som annars dras med fula elektronik saker.

Vad kan jag säga, kvarnen var ok. Den malde hyffsat snabbt och tyst och i kobo kunde den mala fint nog att choka espressomaskinen. Espressomaskinen i sig presterade ett och annat skott som satt fint, men på den tiden köptes det inget "fin" kaffe utan det var mycket Kahls och J&N ifrån en butik som hade påsar som var minst 2 månader gammalt.

Den var också temp ostabil över flera skott och tanken för vatten för tok för liten om man inte bara skall dra ett eller 2 skott till sig själv och respektive...

Jag kan tycka att den är för dyr för vad den kan prestera, men samtidigt betalar du ju lätt 40% p.g.a. designen i detta fall. En maskin med roligare och mer unikt utseende får man leta efter......


Packningar och annat byts med tiden, inget unikt med denna maskin. Den kom med 1 handtag med 2 korgar, ett för singel och ett för dubbelskott samt en plasttamper....
 

majep

New member
Jag håller med dig, de är snygga (om man väljer en lackering som sticker ut). Polaren som köpte en (detta var för cirka 7 år sedan) köpte även kvarnen i samma tappning, ko mönster. Roligt inslag i köket som annars dras med fula elektronik saker.

Vad kan jag säga, kvarnen var ok. Den malde hyffsat snabbt och tyst och i kobo kunde den mala fint nog att choka espressomaskinen. Espressomaskinen i sig presterade ett och annat skott som satt fint, men på den tiden köptes det inget "fin" kaffe utan det var mycket Kahls och J&N ifrån en butik som hade påsar som var minst 2 månader gammalt.

Den var också temp ostabil över flera skott och tanken för vatten för tok för liten om man inte bara skall dra ett eller 2 skott till sig själv och respektive...

Jag kan tycka att den är för dyr för vad den kan prestera, men samtidigt betalar du ju lätt 40% p.g.a. designen i detta fall. En maskin med roligare och mer unikt utseende får man leta efter......


Packningar och annat byts med tiden, inget unikt med denna maskin. Den kom med 1 handtag med 2 korgar, ett för singel och ett för dubbelskott samt en plasttamper....

tack för ditt svar. är det ändå så pass att "40% är designen"? jag förstår hur du menar, men är den inte speciellt bra eller? den såg och kändes rätt rejäl trots allt och trodde kanske det var ngt väldigt bra bakom det fina utseendet.

som sagt, vi har en espresso-maskin som säkert är 10 år gammal. med plasthölje. har aldrig strulat. är en billig variant. så det där med att byta delar efter tiden är inget jag känner igen. men blir det så med mer kvalitativa maskiner kanske?
 

frX

Well-known member
tack för ditt svar. är det ändå så pass att "40% är designen"? jag förstår hur du menar, men är den inte speciellt bra eller? den såg och kändes rätt rejäl trots allt och trodde kanske det var ngt väldigt bra bakom det fina utseendet.

som sagt, vi har en espresso-maskin som säkert är 10 år gammal. med plasthölje. har aldrig strulat. är en billig variant. så det där med att byta delar efter tiden är inget jag känner igen. men blir det så med mer kvalitativa maskiner kanske?

Om designen går före så är Ascaso Dream ingen dålig maskin, men det finns bättre maskiner i prisklassen (typ Rancilio Silvia eller Gaggia Classic). En fråga bara, vad ska du ha för kvarn? Eller har du tänkt köra malet från butik?
 

gusbero

Member
ascaso-dream-group-shot.jpg

Riktigt snygg, finns i en hel rad olika utföranden också!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp