Långsammare brygg med Hario v60

peather

Active member
Hej!

Jag brygger mestadels mitt kaffe med v60 02 porslinsfilter, jag tycker själv att jag gör ett bra kaffe, men när jag läser på nätet ser jag överallt två saker som jag undrar över:

1. Hur får jag den bryggtid som det står om överallt? De flesta sajter hävdar att själva "hällningen" ska pågå i ungefär tre minuter. Jag försöker hälla så långsamt som möjligt och pausa ibland utan att det blir "torrt" i filtret, men har nog aldrig kunnat hälla längre tid än 2 minuter. Jag har ingen Buono-kanna, men min vattenkokare har en relativt smal pip, så det borde inte vara en jätteskillnad.

2. Hur fint maler ni ert kaffe till v60? I alla videor och instruktioner säger de "finer than drip", men ser man på resultatet i de instruktionsvideor som finns skulle jag säga att det är någonstans grövre än svenskt färdigmalet och paketerat bryggkaffe. Jag föredrar ganska grovmalet (mittimellan coarse och medium på Wilfa CGR1), men skulle vilja veta hur ni andra gör.

Brygg och lev!
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag har ännu inte brytt mig om någon särskild bryggtid när jag använder porslinfilter. Jag bestämmer först vattenmängd och doseras sedan kaffe efter det, 65g/liter vatten. När jag malt kaffet är det ungefär som strösocker-råsocker i storlek.
Kaffet fuktas och får blomma ca 30 sek innan jag häller vatten i omgångar till den bestämda mängden vatten är slut, sen väntar jag till allt runnit igenom, klart!
 

peather

Active member
Tack, då kanske jag inte är helt ute och cyklar trots allt :) verkar väldigt viktigt med bryggtiden när man läser guider på nätet. Har som sagt aldrig "misslyckats" med mitt kaffe i v60, men man blir lite nyfiken. Vi verkar ha ungefär samma malningsgrad, kul! Tack för svar!
 

astromek

New member
Inklusive blomning så tar min bryggning (17g kaffe på 250ml vatten) mellan 2:30-2:40 (2:30 är målet, men ibland slarvar jag) och det kaffet blir bra nog att få min yngsta bror att dricka utan mjölk. Det är det enda kaffet han inte tar mjölk i. :)
Själv häller jag i lite omgångar. 250ml-bryggningen i en 01-tratt fyller jag till ca 110ml, låter sjunka lite grann och sen fyller jag på efterhand för att försöka hålla den vattennivån i tratten och se till att hålla allt kaffe blötlagt.

Enda gången jag ens närmar mig tre minuter är när jag brygger en "full" kanna (480ml).
 

Light Head

Well-known member
Har nu gjort min absolut första kopp med Hario's "Dripper V60". Positiv överraskning!

Testade samma kaffe, Richmond Blend, i morse som espresso. Det var gott och gav lite hints om vilken smak kaffet erbjuder.

Nu blev det mer av typiskt "bryggkaffe" och Richmond Blend's tydliga fruktsyrlighet och fruktighet var betydligt mer återhållen. Även dofterna är betydligt mer återhållna.

Gott blev det och jag körde på samma malningsgrad som för espresso. Det tog nog nästan 3 minuter för vattnet att passera ner koppen. Allt efter en "blötläggning och blomning" på ca 30 sekunder.

Skall jag ha en grövre malningsgrad? Kanske köra i Vilfa CGR-1 i stället för min Eureka espressokvarn?
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag hade definitivt malt grövre! Blev det inte beskt med så finmalet och lång bryggtid?

När jag brygger i porslinsfilter brukar jag justera malningsgraden till något grövre än "vanligt" bryggmalet kaffe.
 

Light Head

Well-known member
Upplevde ingen beska,, men det kan ju bero på att kaffet i sig har relativt lite beska?

Det smakade gott även kallt, och testade med lite mjölk vilket även det var gott. Kanske att smakerna kom fram mer och mer ju kallare kaffet blev.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp