Barista Cup 2013

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Då är det åter igen tävlingsdags och sveriges bästa barista kommer inom kort att koras. På fredag 22/2 genomförs deltävlingen i Stockholm hos Drop Coffees nya rosteri i Västberga. Jag har ingen koll på tiderna, men ska vara öppet 12-22.

Info från Facebook:
Drop Coffee Roasters Vretenborgsvägen 19, Hägersten. Nu är det dags för #bc2013sthlm, Barista Cup 2013 - Östra kvalet. Och smygpremiär för Drop Coffee's nya rosteri! Stockholms och halva landets bästa baristor möts i kaffevärldens största tävling - och det är här resan till World Barista Championship i Melbourne börjar. Tävlingarna är öppna för alla att se. På plats får du fantastiskt kaffe koll på vad svensk espressokultur 2013 egentligen går ut på.

Någon som har tänkt att gå? Har Barista Cup någon framtid?

Tittar man på antalet tävlande så verkar intresset för Barista Cup vara rekordlågt i år. Tävlingen i Karlstad ställdes in, i Malmö tävlade tre stycken (Emil Eriksson från Love Coffee vann) och i Stockholm verkar fem stycken ställa upp.

Finalen genomförs på Fotografiska Museet i Stockholm 21-22 mars.

https://www.facebook.com/scaesweden
www.scae.se
 

SirGrunge

Well-known member
Sett till att tävlingarna bara når ut till dom som jobbar med kaffe så behöver nog arrangören tänka om för att väcka ett intresse utanför den smala grupp som specialkaffet i dagsläget faktiskt är. Skapa ett allmänintresse genom att synas mer.
 

Gringubben

Well-known member
Jag tycker det verkar som om branschen skiter i det hela. Förra året var det noll uppmärksamhet mediamässigt och det ser ut att upprepa sig i år.
Årets konditor är nog större?
 

normende

Well-known member
Det är ju tråkigt att intresset inte är större. Men jag tycker inte man tävlar på samma villkor. Jag tycker att alla skulle tävlat med samma maskin,samma kvarn och samma kaffe och samma signaturdrink. Då är det upp till deltagarna att behandla/tillreda kaffet m,m på bästa sätt. Den som gör det bäst skall då vinna.
Väldigt förenklat dvs.
 

Gringubben

Well-known member
Det är ju tråkigt att intresset inte är större. Men jag tycker inte man tävlar på samma villkor. Jag tycker att alla skulle tävlat med samma maskin,samma kvarn och samma kaffe och samma signaturdrink. Då är det upp till deltagarna att behandla/tillreda kaffet m,m på bästa sätt. Den som gör det bäst skall då vinna.
Väldigt förenklat dvs.
Jag tror inte villkoren har att göra med hur stort det blir. Jag tror däremot att det finns en hel del kvar att göra rent marknadsföringsmässigt. Det vi däremot inte vill se är någon sorts dominans från de stora svenska elefanterna, typ Gevalia. Lite läskigt förra året med koppnings-sm. Säger inget mer.
 

hne

Well-known member
Hade det varit lite mer info om det, till exempel nån lite större blaffa på startsidan här på riktigtkaffe.se hade jag nog sett till att klämma in en promenad, men nu har jag istället lyckats boka in hantverkare. Det är ibland väldigt liten skillnad mellan om information når ut eller inte.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp