Går det att hitta en hyfsad helautomatisk maskin?

Silver

New member
Efter 5 år med en semiautomatisk La Pavoni och sen en Nespresso Pro så är det dags för ny maskin. Jag är väl medveten om
att helautomatiska med inbyggda kvarnar inte står högt i kurs här på forumet, men det finns kanske någon som ändå kan hjälpa
mig att välja.

Melitta Caffeo CI silver/svart (http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/espressomaskiner/melitta-caffeo-ci-sil-sv)
WMF 900 (http://www.hermelinhandels.se/produkt/4340/wmf-900s-espressomaskin)
eller något annat?

Tacksam för goda råd!

Henrik
 

shoe

New member
Hej!

Har precis fått förfrågan av en kollega att tipsa honom om en maskin, och hans eget förslag var en helautomatisk maskin (Melitta Caffeo CI Silver nämnd ovan). Har själv inte så mycket erfarenhet av denna typ av maskiner, men om någon har något tips eller varningar om något märke eller liknande så mottages detta tacksamt.

/Stefan
 

shoe

New member
Har googlat lite och hittat bra priser på Siemens TE506209RW. Någon som har erfarenheter av Siemens maskiner?
 

lupoo

Well-known member
Jura lär vara stabila och bra helautomater (dock med en lite större prislapp, men som alltid man får vad man betalar för... fr 6k och uppåt)
 

Wilderwein

Well-known member
Personligen tycker jag att Siemens bättre maskiner slår jura på fingrarna just nu. Mina föräldrar har haft en jura j5 som de skulle byta ut. Jag blev tillfrågad att hjälpa dom med att hitta en ersättare. Jag provade då jura j9 men tyckte att det i princip var en j5 med lite mer funktioner. Smakmässigt fanns inga förbättringar. Jura håller hög kvalitet på komponenterna men man önskar mer av kaffet i koppen. Siemens tycker jag gör bättre kaffe kan mala lite finare och känns lite mer komersiell med sitt metallhölje. Självklart är det långt ifrån en semi automat men mina föräldrar har inte det intresset. Kortfattat känner jag igen fler smaker från hemma med mina favoritbönor jämfört med deras jura.

Lycka till
 
En bekant jobbar med helautomatiska maskinet pcj menar att WMF har bra maskiner som håller. Det är dessutom lätt att få tag på reservdelar.
 

Victor S

Well-known member
Farsan äger en Siemens av dyrare slag och den klarar faktiskt av att göra en drickbar espresso. Däremot så är den inget bra på att ånga mjölk. Kommer inte ihåg vilken modell så jag kanske inte var så hjälpsam ändå. Men den har han haft ett tag och den har vart stabil och bra. Gäller bara att rengöra ibland.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp