Elementvatten i kaffe...

pojoel

Well-known member
Haha, de tog för givet att eftersom det var en kaffeautomat blev det inte bättre... Men det här citatet tycker jag snuddar vid lyteskomik:

– När man dricker kaffe från en automat så smakar det ju alltid lite annat än nybryggt kaffe och det kanske inte är den bästa konsistensen. En espressomaskin har en smak och kaffe ur vanliga kaffebönor har en annan.
Catharina Bergsell, informatös på F 17
 

peather

Active member
LOL!

"kaffe ur vanliga kaffebönor har en annan". Alltså, var växer espressobönan? Bryggbönor verkar finnas många, växer även i pulverform i valfri livsmedelsbutik, men espressobönan? Har den mer koncentrerad smak, kanske växer den under jord för att få sin speciella smak? Sökandet fortsätter!

Dessutom: Konsisten? Är inte kaffe alltid flytande? Om kaffet antar annan form än flytande borde man väl ana oråd?
 

pojoel

Well-known member
Är inte kaffe alltid flytande? Om kaffet antar annan form än flytande borde man väl ana oråd?

Nu kom jag i och för sig på ett recept på kaffe från ett Lucky Luke-album. En "präriekock" förklarar att

"Man tar ett halvt kilo kaffe och blöter det med lite vatten och låter det koka i tio minuter. Därefter lägger man i en hästsko. Om hästskon sjunker tillsätter man mer kaffe."
:coffee:
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Den större frågan tordes väl ändå vara hur i helv... någon lyckas koppla på vattnet från ett slutet system, som ett värmesystem med element, till kaffemaskinen över huvud taget? :D
 

later

Well-known member
Nu kom jag i och för sig på ett recept på kaffe från ett Lucky Luke-album. En "präriekock" förklarar att

"Man tar ett halvt kilo kaffe och blöter det med lite vatten och låter det koka i tio minuter. Därefter lägger man i en hästsko. Om hästskon sjunker tillsätter man mer kaffe."
:coffee:
Det verkar gott men jag har inte hästsko hemma var köper man? Kan man spetsa med hästkött?
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
Den större frågan tordes väl ändå vara hur i helv... någon lyckas koppla på vattnet från ett slutet system, som ett värmesystem med element, till kaffemaskinen över huvud taget? :D

Nejdå. Det är inte den stora frågan. Alla som haft med hantverkare att göra inser det.

Ett exempel har jag från min arbetsplats.:
Vi utsätts ju då och då, när nypåstigna chefer ska visa handlingskraft, för omorganisationer och avdelningsflyttar till olika kontorsutrymmen. En gång flyttades vi till ett mindre kyffe med oerhört otillräcklig ventilation. Det hade varit ett pausutrymme under femti-sexti-sjuttitalet, alltså ett ställe med liten spis, värme- och kylskåp. Vi lyckades tjôta till oss tre kylanläggningar som smälldes upp på väggarna. Nu är det ju så att kylanläggningar producerar kondensvatten, och det måste göras av någonstans. Rör drogs till ett ljusschakt som ledde ner till en slags kombinerad hall/värmesluss för trucktrafiken till maskinverkstaden, och där hittade man ett stuprör som man anslöt kondensavrinningen till. Job well done, som de säger i Wheeler Dealers.

En gång i månaden provkörs huvudkontorets/maskinverkstadens reservkraftanläggning. Det är en fetediesel med en rejäl generator som står i källaren under maskinverkstaden. Vid detta startförsök hände inget mer än att startmotorn stönade lite. Batterierna står ju alltid på laddning från nätet, så de var fulladdade. Hm. Men... Vaffan?!? Det droppar nåt där vid avgaseriet?!? *Skruva skruva* PLASK!
Motorn var full av vatten. Stupröret var nämligen inget stuprör utan kraftaggregatets avgasrör...
 

pojoel

Well-known member
Och borde inte trycket sjunka i det systemet så att man misstänker läckage?

Just detta system var utrustat med automagisk påfyllning.
Jag tycker själv att det känns jobbigt att fylla på ett par deciliter i mitt värmesystem varje halvår genom att öppna en kran i tre sekunder...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp