Hur nöjda är ni ägare till en Gaggia Classic?

David741

Active member
Hur nöjda är ni ägare? Som framtida spekulant, så har jag sett att Gaggia Classic (och motsvarande Gaggia) har ett ganska lågt andrahandsvärde och det ligger hela tiden maskiner ute på blocket. Om maskinen skulle vara riktigt bra så skulle väl folk inte slumpa bort sina maskiner billigt på blocket, eller?

:huh:
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Jag hade min i närmare tio år och sålde den nyrenoverad.
Mycket nöjd med den maskinen, men efter att jag snubblade över en Mazzer kvarn så råkade det även bli en e-61 maskin.
 

rannagarden

Well-known member
En helt okvalificerad gissning skulle kunna vara att: Man kan tycka att det är rätt så fräsigt med espresso. Man kanske skulle skaffa sig en sån där maskin? En snabb kik på google skrapar snabbt fram att Gaggia Classic is da shit. En instegsmaskin som gör alla till en barista. Sweet. Men väl hemma så var det lite meckigare än man kanske tänkt sig? Resultatet vart sådär och det klabbas och sölas lite för mycket. Och så var det det där med kvarn, och så blev kaffet ganska dyrt... Maskinen som verkade superfräck blev en mer sällan använd sak och till sist glöms den bort, samlar damm och hamnar vid nån rensning på typ Blocket.

Min okvalificerade gissning, tippar jag, hamnar runt 8 av 10 instegsmaskiner som går beggade på blocket känner en liknande historia. :eek:hmy:

Sen har vi de som härdar ut de första veckorna. Surfar vidare, läser på om hur man fixar bästa resultat och kanske tillochmed hamnar här? :blush: Klämmer under flera år det bästa av det bästa ur trotjänaren Classic. Men som till sist får lämnas vidare, servad och nyavkalkad, till nästa kök via nån säljsajt.

Se det som en möjlighet istället - Ett perfekt sätt att skaffa en espressomaskin för halva priset är via beggatmarknaden. :D

Och ja, jag är väldigt nöjd med min Gaggia. :p
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Lycklig rookie med en nyinköpt beg. Classic, men jag har inte provat någon annan maskin heller...
Den levererar det jag vill över förväntan.
 

gabriel b

Well-known member
Började med en Gaggia Evolution, fick sedan en "trasig" Gaggia Baby när jag köpte ett extra portafilter. Lagade Baby Gaggia med delar av Evo. Kom sedan över en "trasig" Gaggia Classic för 500kr med Silva ångrör. Räckte med en ordentligt avkalkning, montera över PIDen på Classicen och nu har jag inga planer på ny maskin. Eller rättare sagt, får inte byta för frugan. Hon har precis lärt sig den och älskar sina kaffe på mornarna...

Skulle utan problem kunna rekommendera Gaggia Classic till vänner och bekanta OM(!) de är villiga att spendera lite tid och lära sig hantverket och maskinen. Med PID på Classicen finns det inte några större anledningar att byta upp sig om det inte är så att man är frälst i kaffe&mjölk drinkar...

Säger som många andra på forumet... lägg pengarna på kvarnen!
 

Light Head

Well-known member
Det är kul med hantverket! Mycket att lära och mycket nya saker som man aldrig funderat på tidigare. Men.. Förr eller senare kommer man (de flesta) bli lite bekväma och kommer inte vara lika intresserade av hantverket, vilket leder fram till att det nog är bra att tänka på lösningar som underlättar produktionen av gott kaffe. Kan låta självklart?!
 

later

Well-known member
Det är kul med hantverket! Mycket att lära och mycket nya saker som man aldrig funderat på tidigare. Men.. Förr eller senare kommer man (de flesta) bli lite bekväma och kommer inte vara lika intresserade av hantverket, vilket leder fram till att det nog är bra att tänka på lösningar som underlättar produktionen av gott kaffe. Kan låta självklart?!
Ditt inlägg har ingenting med Gaggia Classic att göra
Samtliga maskiner, förutom automater, kräver hantverkskunnande
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Själva grejen med trådstarten är lite grann besvarad.
Många tror att det duger bra med att bara köpa in sig på en Classic så är saken biff. Sedan behöver man en kompetent kvarn och lite övning också. Då rasar hela korthuset och vips är Classicen ute på blocket. Så ser det nog ut i 90 % av fallen. De andra 10 % är de som byter upp sig på grund av skumningspotentialen. Man vill blåsa på utav helvete med ångan utan att behöva ta hänsyn till om en espresso ska extraheras eller inte.
 

Gringubben

Well-known member
Jag är inte supernöjd med maskinen jag ägde en gång i tiden. Ångkapaciteten lämnade mycket övrigt att önska, men det gäller alla enkelkokare. Spelar ingen roll om det är ranciliarör eller inte, går aldrig att jämföra med hx eller dubbelkokare.

Just Classic är driftsäker i och med att den inte innehåller massvis med elektronik. Den är dryg att se när vattennivån är låg jämfört med baby twin, men rostfritt är skönt att rengöra. Inte en massa plast som åldras heller. Svagaste punkten är nålventilen i ångan som kräver fingertoppskänsla för att inte paja. Riktigt jävla asdåligt på en annars bra maskin.
 

later

Well-known member
Jag är inte supernöjd med maskinen jag ägde en gång i tiden. Ångkapaciteten lämnade mycket övrigt att önska, men det gäller alla enkelkokare. Spelar ingen roll om det är ranciliarör eller inte, går aldrig att jämföra med hx eller dubbelkokare.

Just Classic är driftsäker i och med att den inte innehåller massvis med elektronik. Den är dryg att se när vattennivån är låg jämfört med baby twin, men rostfritt är skönt att rengöra. Inte en massa plast som åldras heller. Svagaste punkten är nålventilen i ångan som kräver fingertoppskänsla för att inte paja. Riktigt jävla asdåligt på en annars bra maskin.

Jag håller med Dig! Men! Köper man en produkt (alla typer) får man göra en kravspecifikation och följa den samt vara påläst, bättre en säljaren.
Jag har en Classic / Rocky kombination sedan 9år tillbaka bytt termostat en gång samt spridarfilterhållaren från alu. till koppar (onödig?) Packning förstos en gåg per år.
Gör fyra dubbel om dagen, blåser aldrig mjölk. Bara jag som dricker espresso i familjen. Rengöring: Backspolning varannan dag, en gång i månaden
med pulver med demonterad spridarfilterhållare. En maskin med mycket hög kvalitet. Tänker inte "uppgradera"
Dessutom tillhör Italiens industridesigns- pärlor bland små espressomaskiner
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Ditt inlägg har ingenting med Gaggia Classic att göra
Samtliga maskiner, förutom automater, kräver hantverkskunnande


Eh? Det är väl om något en sak som inte har med inlägget att göra?!

Jag ville egentligen vara fortsätta Ts tankebanor eller starta nya utan att säga att jag vet svaret, som dessutom redan känns rätt avhandlat?! Varför hänga upp sig på andras svar? Är det inte bättre att bidra med egna erfarenheter??!!

(later, jag betvivlar inte din kunskap eller din erfarenhet! Men ge F A N i att hacka på inlägg! Det är extremt negativt! OM du har något du vill ha sagt, ta det i ett pm! Men sluta tracka folk i detta forum, pls!)
 
Senast ändrad:

David741

Active member
Jag får tacka för alla svar. :)

Då känner jag mig lite mer säker. Gaggian verkar vara det bästa valet för runt 4000 kr och den verkar ha ganska hyfsad kvalitet. Självklart så dammsuger man nätet på information, men den bästa informationen får man ju så klart ifrån ägarna av maskinen. :)

Vad var det där om en känslig nålventil? :mellow:
 

Wilderwein

Well-known member
Nålventilen tenderar att börja läcka om man drar åt den för hårt vilket många gör när de slutat skumma. Man måste vara väldigt försiktig när man stänger ångvrdet på "alla" billigare maskiner.
 

later

Well-known member
Jag får tacka för alla svar. :)

Då känner jag mig lite mer säker. Gaggian verkar vara det bästa valet för runt 4000 kr och den verkar ha ganska hyfsad kvalitet. Självklart så dammsuger man nätet på information, men den bästa informationen får man ju så klart ifrån ägarna av maskinen. :)

Vad var det där om en känslig nålventil? :mellow:

Välkommen till The Classic Club ;=) Du köper inte en billig maskin utan en prisvärd. Kvalitet och prissättning går inte alltid hand i hand
Gaggias "lösning" på nålventilproblemet är att sätta på ett vred som inte går att greppa! Det finns dom som lindar på en gummisnudd
för att få grepp, då börjar problemen. Man måste bli vän med maskinerna man äger.
FINGERTOPPSKÄNSLA VAR ORDET, SOM GRINGUBBEN SA
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Min "första" nålventil höll 8 år så inget du behöver vara rädd för men som alla säger stäng bara precis lagom.
Skulle det pysa lite öppna och stäng igen, istället för att dra till som rackarns
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp