Nödvändigt med reducerventil för fast anslutning ?

opz99

New member
Hej

Jag har en Expobar Dual boiler v4, som jag tänkte koppla in på vattenledningen.

Läste lite på nätet att man bör dra ner trycket till 2bar, står dock inget om det i manualen.

Vad säger experterna ;-) ? behövs vattenreduceringsventil ?

Hörde hos den lokala VVS affären, och insåg att dom var dyra, väldigt dyra.. runt 1500kr.

Så, behöver jag reducerventil? om så, vart kan man hitta billigare...

/ OpZ
 

j:son

Well-known member
Jag har ingen reducering iaf.
Har iofs ingen Expobar, men tvekar på att det skulle skilja.
Aldrig hört att det ska behövas.
 

opz99

New member
Fick svar från en firma, och det gick i korthet ut på att
" Bra att ha, men inte nödvändigt".. Hur man nu ska tolka det.

Så jag kopplar nog in den, men letar runt efter en lagom dyr reducerventil.
 

osks

Well-known member
Jag skulle se till att skaffa en, men 1500 låter hutlöst. I manualen för min maskin står det att pumpen klarar max 6 bar och manualen nämner också reducerventil.

Men hur högt trycket är i ledningarna beror på var man bor. Där jag bor är det 8 bar.
 

bauta

Well-known member
Jag googlade och ser att 3 bar är std vattentryck. 8 låter högt.
Kör min Brewtus fastvattenansluten i Sthlm via vattenfilter, och det funkar bra. Stänger av vattnet mha diskmaskinsavstängning när maskinen är avstängd.

8 bar utan avdrag för strömningsförluster innebär nästan att du har dina 9 bar i bryggtryck utan pump :^)
 
Senast ändrad:

Sgt.Sauna

Well-known member
Vattentrycket skiljer galet mycket beroende på var (hur högt) man bor, om jag inte mins fel så är 10 meter (3 våningar) = 1 bar

dvs om du bor på 6e våningen och har 2 bar så har din grannen på bottenvåningen 5 bar.
Sen kan man ha eget vatten då brukar vattentrycket pendla mellan två värden.
 

Alfredo

Well-known member
Reduceringsventil på JULA 15 bar 169:-

Den ventilen är till för tryckluft, det finns en hel del info om det här i tidigare trådar.

Att få tag på en billig tryckreducerande ventil i sverige är svårt. Abbey Chart i England är billiga, men det finns en minimiorder summa så man åker på att köpa tre.
 

MrNoOne

Well-known member
Jag googlade och ser att 3 bar är std vattentryck. 8 låter högt.
Kör min Brewtus fastvattenansluten i Sthlm via vattenfilter, och det funkar bra. Stänger av vattnet mha diskmaskinsavstängning när maskinen är avstängd.

8 bar utan avdrag för strömningsförluster innebär nästan att du har dina 9 bar i bryggtryck utan pump :^)

Då får du googla lite till, standard tryck enligt de flesta tekniska kontor på kommunerna runt om i Sverige uppger cirka 6 bar som Std. Det kan förekomma tryck på upp till 8-9 bar. Detta gäller om du bor i villa, hur det ser ut i höghus är ju en annan femma. De är ju oftast utrustade med egen pump på inkommande vatten för att ha ett bra tryck genom våningsplanen...

EDIT:
Det finns till och med kommuner som står för kostnaden om trycket är för högt......
http://www.nwt.se/dalsland/article768802.ece
 
Senast ändrad:

opz99

New member
Snackade med kommunen, och det gick ju inte att säga vad trycket just på min gata var, men runt 2-5 var troligt. I ett område (långt ifrån mitt) hade dom en "tryckhöjare" som drog upp det till 5.5bar. Handläggaren sa att "utan att kunna garantera något så ligger det nog en bra bit under 5."

I vilket fall som helst är det surt att det inte finns billiga i sverige... Även om jag nu med relativt gott samvete kan koppla in den utan regulator..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp