Mixade frågor om kaffe från en "nybörjare".

Söder

Well-known member
Har en del mixade frågor här, som jag hoppas jag kan få hjälp med. Frågorna kommer blandas med mina "påstående som jag tror är rätt, men som jag gärna blir tillrättavisad på om det behövs. Jag ska försöka hålla inlägget så uppstyrt jag bara kan. =)

Jag sitter sedan några år tillbaka på en Moccamaster som jag är nöjd med. Däremot vill jag köpa på mig lite fler saker, och kunna göra lite olika sorters kaffe, och behöver reda ut en del saker, samt få tips.

1. Jag har hittills mest kört vanligt Zoegas skånerost. Jag dricker mitt kaffe svart, och försöker få min MM att brygga på sina 6 minuter. (Gör jag halvkanna försöker jag dra ut på det med droppstoppen osv). Däremot har jag insett jag nog kommer få stor effekt om jag köper en kvarn. Frågan är då om det är en Wilfa CGR-1 jag bör köpa? http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/kaffekvarnar/wilfa-cgr-1

Som jag förstått det ska det malas, och inte skivas och just den ska vara ganska bra för en rätt billig peng, samt vara lite tystare. Jag är inte intresserad av en manuell kvarn.

2. Jag är ett stort fan av videon http://www.youtube.com/watch?v=mupueSMHBJQ och har tittat in var jag kunde köpa dessa Kalita prylar, och hittade http://lillakafferosteriet.nordicshops.com. Frågan är då om detta bryggsätt skulle göra så stor skillnad, gentemot om jag skulle manuellt hälla på min MM istället? Kannan på MM är ju anpassad för att ha fiterhållaren direkt på kannan också, så jag kan ju göra manuellt med de sakern jag redan ha också. Men stört skillnad måste jag väl få på om jag har färskmalt kaffe istället?

3. I ovan nämnda videon kör de en kopp på 3m30sek. Hur ligger det egentligen till med tiden. När man kör på bryggare snackas det ju hela tiden om 6 minuter, och nu är det nere på drygt 3 minuter med Kalita, så vad gäller. Undrar även eftersom jag ibland gör kaffe (även med mitt Zoegas) i en presskanna, och skulle vilja veta hur man ska ändra tiden för det bryggsättet då istället?

4. Sist, men kanske det viktigaste, är att jag undrar vad jag behöver för att göra liknande vanligt svart kaffe, men att få med creme:an? När jag köper kaffe på en kiost eller mack, typ Statoil eller Pressbyrån, eller på Max, så har de ju maskiner som först maler bönor, och som sedan pressar fram en kopp svart kaffe. (Inte espresso). Samma sak blev det oftast när jag nu precis var i Paris, och beställde en kopp kaffe (och de frågade Americano, och jag sa ja, eftersom jag inte vill ha espresso) och fick en vanlig liten kopp (ej espresso-liten) svart med creme:a.

Hur görs detta kaffet, och vad behöver jag köpa för att göra det? Jag vet att många vänner till mig har någon form av podmaskin, och när de ska bjuda på kaffe, och jag säger nej till en espresso, så trycker de ut vad de kallar en Lungo. Detta påminner ju ganska mycket om detta kaffet som jag får på t.ex. Max, och jag undrar om det kanske är samma sak då? http://en.wikipedia.org/wiki/Lungo

Jag försökte kolla lite i Paris hur de gjorde sitt kaffe, och jag uppfattade det som att de gjorde mitt kaffe på liknande sätt man gör en espresso. Samma maskin liksom.

Så, som jag förstår det så är en kvarn det första jag behöver köpa, för att få ut mer av mitt bryggande på Moccamastern, men kanske även en podmaskin för att kunna göra vanligt svart kaffe med creme:a och kanske en och annan espresso? Eller hur ligger det till?

Tack.

/Söder

(Jag hade nog ett bättre avslut på inlägget innan, men det verkar som att det inte blev postat, och jag fick börja om från en autospar)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
1. Om du inte vill lägga dryga 5k på en ny kvarn som funkar klockrent till både espresso och brygg, så är Wilfan da shit. Det finns (knappt) ingen kvarn som ger resultatet Wilfan ger till den pengen. Köp!

2. MMs bryggtratt har andra dropp-hål än t ex ett porslisfilter (Harios filterhållare har ett jättehål i botten), men visst kan du hälla manuellt även i MMs filterhållare...

3. Presskanna: häll lite av vattnet på kaffet och låt det "blomma". På med resten av vattnet rör om och låt dra i fyra minuter före press. Pour-over och press behöver kortare tid för att bli okej.

4. För att få crema på kaffet måste det bryggas/extraheras under tryck. Creman består av äggviteämnen som löses ut (om jag inte minns helt fel). Således är det espressomaskin eller moccabryggare(?) som krävs för detta.

//Stefan (som kör pour-over, MM, press och har en riktig espressomaskin; kvarnar till brygg och espresso)
 

Söder

Well-known member
Tack för snabbt svar.

1. Blir en sån kvarn då.
2. Får se om jag har någon lust att köra manuellt brygge om jag nu köper en kvarn. Annars är får det kanske bli ett Kalita set i framtiden då. =)
3. Tack. Men hur är det med de 6 minuterna då? Hur ska man tänka här?
4. Tack för att jag fick det bekräftat då. Då är kanske en sån där podmaskin för drygt 1000kr något att skaffa sig då.

/Söder
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag saknar kunskapen om varför MM ska ha sex minuter på sig och de andra inte. Vad jag vet är att tumregeln är att ju finare kaffet är malt, desto kortare tid ska det spendera med vattnet. Sedan är det ju så att om du får ett bra resultat så spelar ju tiderna mindre roll...

Jag skulle hellre lägga pengarna på bra bryggkaffe på böna än på en kapselmaskin. Är, som kanhända förstått, osäker på huruvida en moccabryggare ger crema. Jag tror det, men jag vet inte. ÄR det så, skulle jag hellre köpa en juste sådan framför en kapselmaskin. Kapselkaffe är dessutom DYRT (räknat på kilopris) och inte lika bra som en fin böna genom MMn! :lol:

//Stefan (som förstår att kapslar är en god väg in i specialkaffets värld, men som inte skulle lägga slantar på det)
 

Söder

Well-known member
Moccabryggare, visst är det de där små metallbryggarna med massa kanter, som man sätter direkt på en spis? Kan den ge en kopp sånt där gott café-kaffe alltså?

På tal om bönor och så. Vad kostar "normalt" bönkaffe. Jag menar, normalt betalar jag ju 45-55 kr för ett halvkilo vanligt Zoegas. Hur mycket kommer priset gå upp när man skaffar kvarn?

/Söder (som gillar dina signaturer)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Moccabryggare är precis det du säger, men huruvida den gör det kaffe du nämner vet jag inte. Har aldrig bryggt med en, men det finns säkerligen massor här som har gjort det och som kan och vet! :)

Personligen betalar jag (mer eller mindre) aldrig mindre än 400:-/kilo för de bönor jag använder, men för mig är kvalitet viktigare än kvantitet och det (kvalitet) får jag med de kaffen jag använder. En kopp kaffe jag gör ger samma njutning och tillfredställelse som en hel termos av kaffet på jobbet (typ Zoegas).

Hur mycket priset "går upp" bara för att du köper kvarn, bestämmer du. Det finns bönkaffe i flera olika prisklasser! Din smak avgör! :)

//Stefan (som njuter ett par koppar varje kväll av fint trevligt kaffe)
 

hne

Well-known member
Om du kan vänta kan jag pröva mala lite färskt kaffe och köra i en sån där moccabryggare imorrn. Har ett par som stått oanvända sen jag blev med maskinpark.
I Italien brygger folk sin morgonespresso i moccabryggare har jag hört.
 
Senast ändrad:

Söder

Well-known member
Men, sådana där maskiner som brygger på Max och Pressbyrån och så då, är det liksom maskiner för flera tusentals kronor då, som på nått sätt packar till kaffet och pressar ut med crema och allt?

/Söder
 

Light Head

Well-known member
Jag tror att just malningsgraden är en viktig parameter när det gäller "tid"

Americano är i grunden en espresso! Man gör en espresso i en vanlig kaffekopp och fyller upp med hett vatten. Tror det från början tillkom för att kunna servera "vanligt" kaffe till de som var vana vid bryggkaffe.

Har en Wilfa och den fungerar väldigt bra! Men köpte en Rancilio Silvia och en kvarn som klarar espresso, en Eureka Mignon. Blir riktigt gott kaffe! Så mycket mer smaker, men det är lite mer meck! Om man gillar hantverket är det riktigt kul. Men det tar mer tid,,, och är dyrare.
 

Cykelmartin

Well-known member
En vanlig mockabryggare ger inte någon crema att tala om. Däremot finns det "specialmockabryggare" med en särskild konstruktion som ska ge crema, exempelvis bialetti brikka.
 

Söder

Well-known member
Lo Hur förhåller sig vanligt färdigmalt zoegas till egenmalda bönor i mängd?

Jag gjorde precis enligt denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=HkFS25Ca8Tg&feature=youtube_gdata_player

Tog 3/4l vatten, melittafilter som förblöttes, och 45g kaffe. Rörde om efter 15 sekunder och kanske någon gång lite senare.

Allt som allt var det vatten i kontakt med kaffet i 5m15s tills sista droppen kaffe åkte ut.

Jag tycker kaffet blev för starkt nu. Ska man ha mindre mängd om man finmalt kaffe eller är det då malningen som är fel?

Edit: Fan, kaffet var rätt gott ändå. :)

/Söder
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
En vanlig mockabryggare ger inte någon crema att tala om. Däremot finns det "specialmockabryggare" med en särskild konstruktion som ska ge crema, exempelvis bialetti brikka.

Just, så var det. När jag tänker efter har jag nog aldrig sett crema i en moccabryggare. Dessutom höll jag på ha ihjäl den för jag matade den obetänksamt med samma malgrad som jag matar min Silvia. Möjligen var packningen lite gammal och torr, för det pös ut lite ur gängan.
 

Söder

Well-known member
OK. Så om jag vill göra en kopp kaffe med crema, så måste jag skaffa en "espressomaskin" som jag sedan gör "vanligt" kaffe i, eller köpa en billig podmaskin och ställa in för Lungo. Eller så får jag gå och köpa kaffe på ett café som har en fet dyr maskin, eller Max.

Någon som vet något om maskiner liknade de på Max eller Pressbyrån? Automatiska saker som jag ändå tycker gör jävligt gott kaffe..

Och som inte är podmaskiner...

/Söder
 

later

Well-known member
ANGÅENDE CREMA
Jag tror att crema består mest av celulosa.
Robustabönor innehåller mer celulosa en vad arabicabönor gör
Ju mer robusta i blandningen desto bättre crema.
 
Senast ändrad:

Cykelmartin

Well-known member
I den här får du kaffe med crema och kan späda med varmt vatten till du uppnår lagom styrka.
http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/bialetti-brikka-2-koppar?ref_lp=prisjakt

Jag har haft en nespressomaskin med bytte mot en "vanlig" espressomaskin, Rancilio Silvia.
Mamma har en helautomatisk maskin där det enda man gör är att fylla på hela bönor och trycker på en knapp för att få ut en kopp kaffe, med crema. En siemens surpresso
 

Söder

Well-known member
I den här får du kaffe med crema och kan späda med varmt vatten till du uppnår lagom styrka.
http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/bialetti-brikka-2-koppar?ref_lp=prisjakt

Jag har haft en nespressomaskin med bytte mot en "vanlig" espressomaskin, Rancilio Silvia.
Mamma har en helautomatisk maskin där det enda man gör är att fylla på hela bönor och trycker på en knapp för att få ut en kopp kaffe, med crema. En siemens surpresso

Tack för tipsen på moccabryggaren. Såg trevligt ut.

Antar att du kan göra "vanligt" kaffe med din Rancilio Silvia också, genom att köra mer vatten genom än vid en espresso eller? Som de gör på ett bättre café?

Tack för tipsen för en sån där automatisk maskin som din mor har också. Hittar dock inget pris eller produkt på prisjakt. Har du någon uppfattning vad en sån kostar?

Angående riktiga espressomaskiner: Är det inte ganska meckigt att packa kaffet och göra "rätt" osv?

EDIT: BTW, "duger" den tänkta kaffekvarnen åt mig om jag vill testa göra kaffe med en sån där Bialetti Brikka?

/Söder
 
Senast ändrad:

Fi

Member
Creman kan i och för sig vara fin att se på men jag tror att du byter ner dig i kaffets smak om du går från Moccamaster till en podmaskin. Är creman värd det?
 

svartvest

Well-known member
Jag tror inte man skall stirra sig blind på creman, den var central när jag blev kaffe intresseras på runt 2000, sedan när vi har gått från de italienska robustablandningarnas skola till den rena single böner.
Sedan kan man fundera på creman om den till för något i koppen, om jag inte missminner mig så exprementerades det med att filtrera bort den(stenqvist eller någon i Malmö).

Den crema som automater skapar är inte creman som en halvautomatisk espressomaskin skapar, den kan inte det för den kan inte pressa med det tryck som behövs. De brygger och skummar. Än har jag inte fått något svar från någon podtillverkare vilken pump som sitter i maskinerna...
 

Söder

Well-known member
Jag bara tycker det är jävligt gott när man får en sån kopp kaffe, men det kanske snarare beror på att det är malda bönor än crema.

Men en sån där Bialetti Brikka verkar ju trevlig. Gör man även "espresso" på en sån om man vill? Tänkte det kunde vara ett trevligt komplement till min Moccamaster då, om jag ska skippa pour over med Kalita, podmaskin, eller dyr espressomaskin.

Och, duger en Wilfa CGR-1 till att göra kaffe i en sån maskin då? Jag tänker på att ni sa att den var "dålig" för att göra espresso-malning?

/Söder
 

AJ

Well-known member
Jag tycker inte heller att du ska stirra dig blind på creman. Det viktigaste är ju att kaffet smakar gott och det kan ju vara väldigt subjektivt. Tycker att en wilfa, en moccabryggare samt kanske en aeropress är bra saker att börja med och som du kan laborera länge med, speciellt som du har en bra bryggare i din MM. Wilfan kan mala tillräckligt fint för en moccabryggare.
Det viktigaste är ju dock råvaran, utan bra färskrostat kaffe så blir det ändå trist oavsett maskinpark. Så istället för att lägga pengar på dyra prylar, köp bra kaffe!
Det är ett ständigt lärande, välkommen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp