Mixade frågor om kaffe från en "nybörjare".

frX

Well-known member
Jag tycker inte heller att du ska stirra dig blind på creman. Det viktigaste är ju att kaffet smakar gott och det kan ju vara väldigt subjektivt. Tycker att en wilfa, en moccabryggare samt kanske en aeropress är bra saker att börja med och som du kan laborera länge med, speciellt som du har en bra bryggare i din MM. Wilfan kan mala tillräckligt fint för en moccabryggare.
Det viktigaste är ju dock råvaran, utan bra färskrostat kaffe så blir det ändå trist oavsett maskinpark. Så istället för att lägga pengar på dyra prylar, köp bra kaffe!
Det är ett ständigt lärande, välkommen!

Kunde inte sagt det bättre själv!
Nymalet och bra kaffe smakar alldeles utmärkt i en MM. Vill du få ut mer från kaffet så är bryggning under tryck (Aeropress om vi fortfarande pratar om bryggkaffe) men då kan du bara göra mindre kaffe åt gången. "Crema" får du också av kaffe bryggt under tryck, men inte på långa vägar likt det från en riktig espressobryggare (men det verkar du inte vara ute efter heller?).
 

Söder

Well-known member
Vad är en aeropress då? Är det sån vanlig "bodumkanna"? Presskaffe?

Verkar som en Wilfa och en sån där moccabryggare verkar som en bra grej då. Kan man köra Moccabryggare på en glashäll? Och hur funkar det sen om man har induktion någon gång i "framtiden"? Aluminium ju läste jag... =(

/Söder
 

Söder

Well-known member
Kunde inte sagt det bättre själv!
Nymalet och bra kaffe smakar alldeles utmärkt i en MM. Vill du få ut mer från kaffet så är bryggning under tryck (Aeropress om vi fortfarande pratar om bryggkaffe) men då kan du bara göra mindre kaffe åt gången. "Crema" får du också av kaffe bryggt under tryck, men inte på långa vägar likt det från en riktig espressobryggare (men det verkar du inte vara ute efter heller?).

Jag har bara kopplat ihop creman med kaffe jag druckit på caféer eller från en Lungo i podmaskin eller på "pressbyrån" typ. Men det är kanske att det är nymalda bönor som gör det.

På caféer har de ju säkert bra kaffe och svindyra maskiner också, och erfarenhet och kunskap, så det kanske är det som ger bra kaffe då.

/Söder
 

frX

Well-known member
Vad är en aeropress då? Är det sån vanlig "bodumkanna"? Presskaffe?

Verkar som en Wilfa och en sån där moccabryggare verkar som en bra grej då. Kan man köra Moccabryggare på en glashäll? Och hur funkar det sen om man har induktion någon gång i "framtiden"? Aluminium ju läste jag... =(

/Söder

Här hittar du Aerpress till bra pris.

 

frX

Well-known member
JPå caféer har de ju säkert bra kaffe och svindyra maskiner också, och erfarenhet och kunskap, så det kanske är det som ger bra kaffe då./Söder

Är du ute efter espresso-baserat kaffe eller bryggkaffe? Det avgör ju valet av maskin. Gott kaffe hemma är enkelt att få och inte speciellt kostsamt. Kunskapen kommer du garanterat få här, och erfarenheten.. Den kommer med tiden :)
 

frX

Well-known member
Det beror helt på vad dem erbjuder för kaffe, men jag tycker du ska sluta dra paralleller till "café-kaffe" för det är så otroligt olika från ställe till ställe.

Den egentliga frågan är: Vad vill du ha för kaffe hemma?
 

Söder

Well-known member
Det beror helt på vad dem erbjuder för kaffe, men jag tycker du ska sluta dra paralleller till "café-kaffe" för det är så otroligt olika från ställe till ställe.

Den egentliga frågan är: Vad vill du ha för kaffe hemma?

Jag HAR hemma nu en Moccamaster och en presskanna. Dock ingen kvarn.

Så när jag köpt en kvarn, och börjat testa med det och köpa oika kaffe, så kommer det ju bli super. Kollade ju även på den där videon om hur man kan göra liknande pour-over med en Moccamaster, där man rör om lite vid rätt tillfälle och så, så jag tror nog det kommer bli supergott kaffe.

Men utöver det, en slät god kopp kaffe, så har jag blivit lite kär i de koppar kaffe jag fått, som har crema på sig. Bland annat när jag fått en "Lungo" hos vänner med en podmaskin, eller en frampressad kaffe på Max, eller typ Pressbyrån, eller som nu när jag var i Paris, och köpte en kopp kaffe, som de kallande "long" eller americano, som antagligen var tillverkad på en dyr fin cafémaskin.

Undrar om man utöver en god kopp moccamasterkaffe till ett ganska överkomligt pris kan göra en kopp svart kaffe med crema som på nått sätt är frampressad...?

/Söder
 

frX

Well-known member
Undrar om man utöver en god kopp moccamasterkaffe till ett ganska överkomligt pris kan göra en kopp svart kaffe med crema som på nått sätt är frampressad...?

Lungo och Americano är som sagt espressobaserat viket kräver sin maskin. Men du kan få smakmässigt likande av en Moka-bryggare men utan crema (creman i sig är inte smakavgörande om du ska göra ovanstående drycker).

Lycka till!
 

pojoel

Well-known member
Antar att du kan göra "vanligt" kaffe med din Rancilio Silvia också, genom att köra mer vatten genom än vid en espresso eller? Som de gör på ett bättre café?

/Söder

Ja, nej, nej.

Du ska inte "köra mer vatten genom" kaffet för att göra en Americano.
Du ska göra din espresso och sedan späda på koppen med varmt vatten, kanske medelst ångröret.
Jag har oerhört svårt att tänka mig att man kör igenom mer vatten genom kaffet "på ett bättre café".

Tror ja, tralala.
 

Cykelmartin

Well-known member
Tack för tipsen på moccabryggaren. Såg trevligt ut.

Antar att du kan göra "vanligt" kaffe med din Rancilio Silvia också, genom att köra mer vatten genom än vid en espresso eller? Som de gör på ett bättre café?

Tack för tipsen för en sån där automatisk maskin som din mor har också. Hittar dock inget pris eller produkt på prisjakt. Har du någon uppfattning vad en sån kostar?

Angående riktiga espressomaskiner: Är det inte ganska meckigt att packa kaffet och göra "rätt" osv?

EDIT: BTW, "duger" den tänkta kaffekvarnen åt mig om jag vill testa göra kaffe med en sån där Bialetti Brikka?

/Söder

En siemens maskin kostar runt 3000:- Tills dess att jag skaffade min espressomaskin tyckte jag att den gjorde fullt godkänt kaffe, bättre än exempelvis nespressopods. Den har vissa justeringsmöjligheter, bl.a kan man ställa in malningsraden i olika steg och det går att justera hur mycket som skall bryggas.
Om man inte vill hålla på att mecka med kvarn, diverse filter, bryggningstekniker osv tycker jag det är en bra maskin som är lätt att använda och det går fort.
 

Söder

Well-known member
Ja, nej, nej.

Du ska inte "köra mer vatten genom" kaffet för att göra en Americano.
Du ska göra din espresso och sedan späda på koppen med varmt vatten, kanske medelst ångröret.
Jag har oerhört svårt att tänka mig att man kör igenom mer vatten genom kaffet "på ett bättre café".

Tror ja, tralala.

Americano är en utspädd espresso, men som jag förstår det så ska sen lungo vara en långsam/lång espresso, dvs med större mängd vatten? Går ju att få fram från en podmaskin t.ex. och bör väl vara det som skrev med sådana där maskiner jag har erfarenhet av från Max eller typ Pressbyrån. Eller som jag fick i Paris på café i en normalstor kaffekopp direkft från maskin.

/Söder
 

onkelA

Well-known member
"lungo" är, om jag inte misstar mig, en klen espresso -> mer vatten och mindre kontakt med kaffe per enhet vatten
"americano" däremot är, som framgår här ovan, en utspädd (med hett vatten) espresso
 

Söder

Well-known member
"lungo" är, om jag inte misstar mig, en klen espresso -> mer vatten och mindre kontakt med kaffe per enhet vatten
"americano" däremot är, som framgår här ovan, en utspädd (med hett vatten) espresso

Kan det inte vara en Lungo som serveras världen över då, när man ber om kopp svart kaffe, och de gör den på sina fetemaskiner?

/Söder
 

onkelA

Well-known member
kan nog vara americano också, tänker att det är lättare att slå i en skvätt vatten än att ställa om från "normale"..
(vet faktiskt inte, dricker själv espresso både hemma och borta :eek:)
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp