Pimpa maskin med värmeväxlare/extra kokare?

lagomroligkille

New member
Hej!

Förr fick jag inte till det med mjölkskummet. Väntade tills gröna lampan släcktes, spolade ur lite kondens och sedan skummade jag med rätt dåligt resultat.
Numera låter jag lampan tändas och och släckas minst två gånger innan jag sätter igång och skummar, och då blir det mycket bättre!

Grejen är bara att jag vill att det ska gå snabbt. Tycker det är drygt att vänta i typ fem minuter innan jag skummar.


Gillar att meka och har sett att det finns dyrare maskiner med "värmeväxlare som möjliggör bryggning och skumning samtidigt".

Funderar således över möjligheterna att installera något/bygga om sin maskin, så att den antingen 1: Kan värma upp ångan mycket snabbare, eller 2: Kan bygga upp ångtryck i en separat behållare samtidigt som man gör själva espresson? Hade ju vart grymt!
 

gabriel b

Well-known member
Hade liknande idéer, fundera på montera en extra kokare till min befintliga Gaggia Classic. Ett problem som kan uppstå är att du behöver säkra upp för mer än 10 ampere.
 

AJ

Well-known member
Ett tips är ju att göra tvärtom, dvs se till att kokaren hela tiden värmer, dvs aldrig släcker den gröna lampan. Då får du kontinuerlig värme. Alltså istället för att slå på ångknappen och låta den släckas, så slå på ångknappen och spola ut kondensen och börja skumma innan lampan släcks.
 

JiTe

Member
Liknande gjorde jag på min gamla Isomac.

- Om lampan är släckt. Börja blåsa ur kondens o ånga tills lampan tänder sig. Stäng då ventilen.
- Starta skummningen strax innan lampan släcker sig igen. (Gör ett prov först så du vet ungefär tid)

Nu kommer termostaten förhoppningsvis ligga på hela tiden. Du får nu lite längre tid att skumma på.
 

lagomroligkille

New member
Gabriel, måste det bli 10 ampere? Jag menar hur funkar då maskiner med dubbla kokare, de har väl inte trefas... eller?

AJ, jag har testat att spola ur kondens och skumma på direkten innan lampan tänds. men får då inte upp tillräckligt med tryck i ångan. Lampan tänds dessutom igen innan jag är klar med skumningen.

JiTe. Ska testa ta tid så jag vet när lampan snart ska tändas igen och börja skumma då.

Tack för tipsen! Är fortfarande sugen på att modda dock, om det går.
 

gabriel b

Well-known member
Gabriel, måste det bli 10 ampere? Jag menar hur funkar då maskiner med dubbla kokare, de har väl inte trefas... eller?
Inte nödvändigtvis, men om man har en kokare på 1100W och lägger till en till på 1100W så är du snart uppe i vad en 10A säkring klarar av (detta givetvis om du kör båda kokarna samtidigt på full effekt). Har du tillgång till ett termoblock går det lösa på andra sätt...
 

Mayhem

Well-known member
Nu har jag ingen aning om vilka maskiner ni har, men de flesta är ju liksom inte större än de behöver vara. Att ge sig på att klämma in en hel extra kokare plus det extra rörmokeri som krävs inom ett skal designat för en kokare verkar helt vansinnigt.
 

gabriel b

Well-known member
Nu har jag ingen aning om vilka maskiner ni har, men de flesta är ju liksom inte större än de behöver vara. Att ge sig på att klämma in en hel extra kokare plus det extra rörmokeri som krävs inom ett skal designat för en kokare verkar helt vansinnigt.

Så sant! Men lever man med mottot "Allt som går att modda..." så ser man det bara som en utmaning. Blir inte billigare, inte alltid bättre än att köpa färdigt, inte snyggare. Men man gör det för att det går och man lär sig otroooooligt mycket! =D
 

Gringubben

Well-known member
Så sant! Men lever man med mottot "Allt som går att modda..." så ser man det bara som en utmaning. Blir inte billigare, inte alltid bättre än att köpa färdigt, inte snyggare. Men man gör det för att det går och man lär sig otroooooligt mycket! =D
I samma skal som en Classic får du nog inte in en extra kokare för skumningen. Då får du nog bygga en extra skummodul på sidan. HX bygger ju på att det finns en stor uppvärmd tank som bryggvattnet passerar. Det ryms inte heller i en Classic.
 

AJ

Well-known member
Jag tror du missförstår mig. Du ska skumma när lampan är tänd. Då är kokaren/termostaten igång hela tiden och levererar värme konstant, dvs INTE skumma med lampan släckt.
 

lagomroligkille

New member
Ang att de inte är större än nödvändigt så är jag fundersam över just brio, som har kvarn inbyggd. Denna har jag öppnat och tycker den verkar ha lite mer utrymme än t.ex kompisens giada i sig! men jag vet inte om man får plats då jag inte vet så mycket om vad man måste sätta in för grejer för att det skulle kunna funka.. Ingen expert på detta med hur de funkar exakt, men tycker de verkar ganska enkla, isomacmaskinerna.. inga kretskort inblandade liksom. :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp