Val av Moccamaster

Tofflan

New member
Hejsan, har efter mycket läsande kommit fram till att jag ska skaffa mig en Moccamaster som min nästa kaffebryggare, men står i valet och kvalet om vilken variant jag ska köpa.

Alternativ 1. en KBT741 värkar smidigt med att brygga direkt ned i en termoskanna för att hålla kaffet varmt utan att riskera att bränna det. Läste dock att kaffet kan bli kalt om man inte brygger full kanna, stämmer det? och är termoskannan bökig att hälla ur?

alternativ 2. en ClubLine KB 741. Hur länge kan man låta kaffet stå på värmning innan det blir dåligt? Går viseligen att hälla över i en egen termos för långa stunder.

Så vilken ska jag skaffa?
 

hne

Well-known member
Alla termosar kyler om du inte förvärmer dem. Gör du det spelar mängden mycket mindre roll.
 

bodaniel

Well-known member
Jag störde mig på hällningen ur termoskannan till en början. Den sormar och en del kaffe blir kvar vid korken. Man får hälla en gång, skruva åt och sedan hälla resterna som blir kvar. Men när man vant sig vid det känns det ok.

Jag har bryggaren utan termos hemma. Den funkar också bra, men jag häller alltid upp i termos direkt efter bryggning. Kaffe som står på varm platta blir snabbt dåligt.

Båda bryggarna är riktigt snygga, men den utan termos är såklart mera klassisk.

Brygger du i regel många koppar som ska kunna drickas länge så skulle jag välja termosbryggaren. Har den själv på jobbet.
 

MrPlow

Well-known member
Vi har en med termos på jobbet perfekt att kaffet aldrig bränner. Du värmer termosen med varmvatten som man gör med vilken termos som helst, precis som hne säger. Så mängden spelar inte så stor roll.

Ska du ha kaffe för att ta dig tår lite då och då så tycker jag att termosen är perfekt!

Dock är risken att kaffet blir stående i termosen eftersom man inte ser det!
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Hur ofta behöver du termos?

Är det värt besväret att behöva förvärma varje kanna?

Dessutom när man har mycket gäster så behöver man både kanna och termos.
 

Tofflan

New member
Jag tror inte jag kommer behöva termos så ofta, när jag tänker efter så brygger jag nog hälare en ny kanna om jag vill ha kaffe 2-3h senare, det är ju inte jobbigt.

Man tackar för alla svar som gjorde valet enkelt.
 

frX

Well-known member
Jag tror inte jag kommer behöva termos så ofta, när jag tänker efter så brygger jag nog hälare en ny kanna om jag vill ha kaffe 2-3h senare, det är ju inte jobbigt.

Man tackar för alla svar som gjorde valet enkelt.

Sunt val, bättre att brygga lite och oftare! En fråga bara, vad ska du ha för kvarn? :coffee:
 

Tofflan

New member
Jag har en wilfa cgr-1 som jag använder idag tillsammans med en bodum pressbrygar , men ville få till lite mer storskalig brytning. Har även bästelt ettSwissgold KF4*som Jag planerar använda med bryggaren.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Jag har en wilfa cgr-1 som jag använder idag tillsammans med en bodum pressbrygar , men ville få till lite mer storskalig brytning. Har även bästelt ettSwissgold KF4*som Jag planerar använda med bryggaren.

När du fått ditt filter så får du gärna skriva ett par rader om det i denna tråd, jag är nyfiken...
 

gabriel b

Well-known member
Jag har använt Swissgolds filter med min Mocca Master i ca 2 år nu. Hade till en början obleka pappersfilter. Förutom att det är enklare att hålla rent och smidigt med Swissgold så upplever jag att det blir mindre "oljig" yta på kaffet vid bryggning. Smakmässigt finner jag ingen större skillnad.
 

bodaniel

Well-known member
Hur många känner egentligen smaken från pappersfiltret? Jag har aldrig reflekterat över störande papperssmak i ett kaffe som har bryggt med pappersfilter. Måste man testa "sida vid sida" för att uppleva skillnaden? Jag använder Melitta original när jag handdroppar hemma. Man kanske känner mera papperssmak från andra pappersfilter?

Det jag gillar med guldfilter är att man inte behöver köpa papperfilter då filtrena tar slut. Sjukt bra! Guldfilter ger tyvärr mera "grus" i koppen, men det överlever jag. Smaken tycker jag inte blir bättre, fastän man i teorin ska få en större mängd goda smakrika oljor i sitt kaffe.
 

MrNoOne

Well-known member
Gör en enkel test:

Koka upp vatten
Häll i 2 muggar
Stoppa i ett filter i den ene, låt stå i 3 minuter
Ta bort filtret, ta fram en tesked. Sörpla i dig vattnet och smaka skillnaden.


Smakar man en "jätteskillnad" på pappersfilter vs pappersfilter. Jag säger ja, oblekta ger en kartongliknande bismak även om de är för fuktade/dränkta. Det du smakar i denna enkla "test" är ju faktiskt smaker du adderar i ditt kaffe. Smakar du ingen skillnad på kopparna är det inget du behöver oroa dig för.....

Jag känner till arbetsplatser som revolterat och krävt att få tillbaka de vita filtren då de nya "miljövänliga" oblekta har tillfört en sådan vidrig smak att kaffet inte gick att dricka... Då snackar vi "Svenssons" som inte har mycket koll annars.
 

bodaniel

Well-known member
I den tredje muggen doppar man ner sitt guldfilter. Intressant. Jag blir nog tvungen att köpa ett paket billiga kaffefilter och testa. Barnen kan säkert pyssla med de filter som blir över.
 

David741

Active member
Gör en enkel test:

Koka upp vatten
Häll i 2 muggar
Stoppa i ett filter i den ene, låt stå i 3 minuter
Ta bort filtret, ta fram en tesked. Sörpla i dig vattnet och smaka skillnaden.


Smakar man en "jätteskillnad" på pappersfilter vs pappersfilter. Jag säger ja, oblekta ger en kartongliknande bismak även om de är för fuktade/dränkta. Det du smakar i denna enkla "test" är ju faktiskt smaker du adderar i ditt kaffe. Smakar du ingen skillnad på kopparna är det inget du behöver oroa dig för.....

Jag känner till arbetsplatser som revolterat och krävt att få tillbaka de vita filtren då de nya "miljövänliga" oblekta har tillfört en sådan vidrig smak att kaffet inte gick att dricka... Då snackar vi "Svenssons" som inte har mycket koll annars.

Det var värst. Trodde faktiskt att det hade blivit bättre med det med tiden, det har ju gått 20 år sen de första miljöfiltren.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp