Kaffe till många?

Drisse

New member
Hej!
Är helt ny här. Har ingen espressomaskin, men jag dricker mycket kaffe hemma från min aeropress och ibland även från min mokakanna och maler mitt kaffe med min Wilfa CGR-1. Detta är jag helt nöjd med så länge jag bara göra till mig själv eller kanske en vän till. Ett dilemma har jag dock då jag har ett litet större kaffesuget sällskap på besök och det behövs en större mängd kaffe.

Frågan blir alltid: ska jag ställa mig och göra fler aeropress på raken eller köra en kanna bryggkaffe som är enkelt (och som alla är vana vid och förväntar sig)? Jag kan köra min största mokakanna (6 koppar), men det blir ändå oftast för lite och dessutom en del meck då det ska värmas mjölk osv. Vi har en kaffebryggare här i hushållet, men den gör inget vidare kaffe, så jag undviker den så långt det går.

Jag tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni ska göra kaffe till många hemma (tänk allt mellan 4-10 pers).
T ex finns det ngt smidigt sätt att göra många aeropress på raken så inte folk behöver vänta allt för länge? Eller använder ni er av brygg/press eller ngn helt annan variant vid dessa tillfällen?

Så klart beror det lite på vilket folk det är. En del vänner har ju ett visst kaffeintresse, testar gärna ngt nytt och kan tänka sig vänta en stund, men tänk på de tillfällena då dina gäster bara vill ha en kopp kaffe på maten, men du vill ge dem något godare än de förväntar sig.

Känner ni igen er i dilemmat? Har ni hittat ngn schysst lösning som funkar? Vill ni hjälpa mig?
 

svartvest

Well-known member
Vacuumbryggare och en stor franskpress. Vips har du 16 koppar. Santos/Don Pedro är kul att se på också...så den går att köpa på nöjeskontot.. Nästa steg skulle kunna vara en balansbryggare.
 

Mayhem

Well-known member
Jag kör alltid espresso oavsett hur många gäster jag har. Men det har ju också lite att göra med att jag inom min bekantskapskrets är känd som galningen som lagt en mindre förmögenhet på att köpa en fabriksny kommersiell espressomaskin. Folk förväntar sig att få en espresso eller cappuccino hos mig och jag levererar gladeligen det.

Om jag var ute efter att kunna servera bryggkaffe hemma till ett sällskap om 4-10 personer enligt ursprungsfrågan skulle jag nog satsat på en Chemex modell större. Jag har en Chemex dimensionerad för sex koppar som jag tagit till jobbet för att kunna få bra kaffe där, det är en ganska förlåtande bryggmetod samtidigt som det ändå ser hyfsat avancerat ut om man utför bryggningen vid bordet.
 

pojoel

Well-known member
6-10 pers är vi hyfsat ofta. Beroende på besökarnas preferenser brukar det bli en mellanstor presskanna och 5-10 minuters flängande mellan kvarnen o Silvian.
Inga problem tycker jag.
 

MrPlow

Well-known member
Jag kör alltid espresso oavsett hur många gäster jag har. Men det har ju också lite att göra med att jag inom min bekantskapskrets är känd som galningen som lagt en mindre förmögenhet på att köpa en fabriksny kommersiell espressomaskin. Folk förväntar sig att få en espresso eller cappuccino hos mig och jag levererar gladeligen det.

Jag kan intyga detta ;)
 

Drisse

New member
Tack för alla svar! Jag hör er allihop. :)

Chemex blir jag lite nyfiken på. Vad är fördelen med en sådan jämfört med bryggare eller presskanna?

Press har jag kört en del, men är inte alltid så nöjd med smaken. Troligtvis har jag inte varit tillräckligt noggrann med alla faktorer. Vad är viktigast för att lyckas med franskpress?

Hade gärna serverat espresso till alla jag känner, men att köpa en maskin ligger tyvärr långt borta.
 

Mayhem

Well-known member
Chemex blir jag lite nyfiken på. Vad är fördelen med en sådan jämfört med bryggare eller presskanna?
Skillnaden mot franskpress är väl framförallt filtreringen. Chemex tjocka pappersfilter släpper inte igenom något sediment, presskannans glesa metallfilter släpper igenom en hel del. Om det är en fördel eller nackdel beror på vad man föredrar. En nackdel med presskannan är att förstås att kaffet fortsätter extraheras så länge det är kvar i kannan.

Mot en elektrisk bryggare så skulle jag säga att Chemex antagligen är ganska likvärdigt vid jämförelse mot en bättre bryggare (typ Moccamaster, Philips Café Gourmet, Behmor BraZen, etc.) men bättre än bryggare av sämre modell. Att pyssla med en Chemex tar ju lite längre tid än att förbereda en elektrisk bryggare, men bryggningen kan å andra sidan göras vid bordet vilket kanske kan få igång en intressant konversation mellan gästerna.
 

MattiasL

Well-known member
Svartvests förslag med kombination mellan presso och vacuumbryggare låter väldans trevlig. Kör själv mycket presso och är svårt sugen på en vacuumbryggare, verkar både vara underhållande och producera riktigt gott kaffe.

Press har jag kört en del, men är inte alltid så nöjd med smaken. Troligtvis har jag inte varit tillräckligt noggrann med alla faktorer. Vad är viktigast för att lyckas med franskpress?

Alla blir vi saliga på vår egen tro. Mitt sätt att få till bra kaffe i presso ser iaf ut så här.
Utrustning: Förutom pressokannan och kvarn behövs våg, klocka och tv-kanna (inte thermos med stålinnanmäte, kaffet får snabbt den där "thermossmaken" då).
Malningsgrad ungefär samma som färdigmalet presskaffe. Jag utgår från 7g/dl och justerar sen beroende på smak. Kokar upp 1l vatten. När det slutat koka häller jag i ca. 1dl kallt vatten för att få ner temperaturen lite (brukar hamna strax över 90 grader) och börjar sen hälla i kannan. Häll så mycket att allt kaffe blir blött, starta igång tidtagningen, låt kaffet "blomma" lite, och häll på resten. Låt stå i drygt tre min. Pressa och häll upp i kannan så fort kaffet är färdigt. Så gör iaf jag.
 
Senast ändrad:

peather

Active member
Presskannan är ett bra alternativ om man snabbt vill brygga till många, den har ju fördelen att det går snabbt att "mecka" kaffet, sedan kan man umgås med gästerna, andra varianter tar ju mer tid i anspråk av "the designated barista".

Jag brukar själv (för sällskap upp till kanske 7-8) brygga i min Wilfa Svart manuell (gör upp till en liter kaffe), som ju är en bryggtratt och en kanna. Det brukar vara uppskattat eftersom gästerna får följa med i hantverket från första början, många har aldrig sett eller druckit handbryggt kaffe förut (har fått några stycken att betvivla sina "bra" kaffebryggare), så den effekten ska inte underskattas. Blir ett bra avbrott i middagen, en liten aktivitet/happening. Brukar låta gästerna lukta på det nymalda kaffet och berätta lite om bönorna och vilka smaker de kan förvänta sig, lite för att de ska uppskatta drycken mer. Önskas påtår gör jag en kanna till :)

Om jag bara har en eller två vänner över använder jag Hario v60 och en Range Server, kaffet smakar allra bäst så. Aeropressen kan funka om man är två och bara vill ha en liten kopp kaffe, då brukar vi dela en "laddning" så att säga.
 

MrNoOne

Well-known member
Standard brukar det bli enligt nedan, det varierar självklart. Har ibland stått och gjort cappucino och latte till 8 pers. Det tråkiga är att man inte kan sitta ner och snacka med sina gäster, när den sista latten/cappun går ut har den första druckit upp och vill ha en ny :p

2-4 pers, espresso och eller cappu/latte på espressomaskinen (om de inte specifikt vill ha svart kaffe). 4-6 pers, kör vi dropp på frugans Wilfa Svart. 6+ görs kaffe i 3st presso kannor. 2 är i glas som serveras direkt, den 3:e är en pressotermos för påtår...
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag har en stor chemex 8-10 som jag har när jag skall göra kaffe till många. Idag har jag serverat kaffe på en marknad och jag öppnade ett nytt paket filter. Första filtret jag haft var runda men dessa var fyrkantiga. När jag gör första bryggningen märker jag hur sakta det går och får ställa upp kvarnen från 12 till 15 på Amfin...är det skillnad mellan olika papper..har man gjort papperet tjockare.. jag har kvar några gamla så nu vaknar tidstudiemannen i mig. Är det någon annan som har någon erfarenhet? ?
 

luddast

Member
Jag har en stor chemex 8-10 som jag har när jag skall göra kaffe till många. Idag har jag serverat kaffe på en marknad och jag öppnade ett nytt paket filter. Första filtret jag haft var runda men dessa var fyrkantiga. När jag gör första bryggningen märker jag hur sakta det går och får ställa upp kvarnen från 12 till 15 på Amfin...är det skillnad mellan olika papper..har man gjort papperet tjockare.. jag har kvar några gamla så nu vaknar tidstudiemannen i mig. Är det någon annan som har någon erfarenhet? ?

Jag har bara använt de fyrkantiga filtren och upplever att det tar väldigt lång tid. Har fått experimentera en hel det med malgrad för att de jag bjuder ska hinna få kaffe innan de ska hem :D Har inte testat andra filter men sett youtube-tutorials där det verkar gå fortare med runda filter. Det säger jag utan att veta exakt malgrad, har bara fått samma känsla som du. Mina filter är också relativt nya.
 
Topp