Vad ska man ha för kvarn i båten i sommar?

Sgt.Sauna

Well-known member
Jag har en pressokanna och funderar på att komplettera meden aeropress, med kvarnfrågan återstår... rejält portabelt och handdrivet gäller.

Tackar på förhand
 

tellen

Member
Jag har en hario skerton som varit med ute i skogen och på olika semestrar, den fungerar klockrent. Inget går upp mot en aeropress med nymalet ute på en skogspromenad.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Näe båten är gammal och av härlig mysig plast (motorbåt), köpte Hariokvarnen idag och har bara hunnit provmala lite, verkar vara känslig på inställningsskruven svårt att veta var man ska börja. Ska köra i vanlig presso med mina favo-snik bönor Mollbergs blandning.

Återkommer med rapport...
 

hne

Well-known member
Näe båten är gammal och av härlig mysig plast (motorbåt), köpte Hariokvarnen idag och har bara hunnit provmala lite, verkar vara känslig på inställningsskruven svårt att veta var man ska börja. Ska köra i vanlig presso med mina favo-snik bönor Mollbergs blandning.

Återkommer med rapport...

Hario Skerton kan du börja labba runt 5-6 steg från 0 för brygg, såg jag nån amerikansk reviewer som sa. Jag kör 5 steg och det tycker jag funkar fint.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Har provat några gånger nu och utlåtandet blir -"ganska bra" kvarnen maler något ojämt, både fint och grovt, klart bästa båtkaffet hittills men dock finns det utrymme för förbättringar. ska prova med finare malning och kortare extraheringstid men är rädd för att det blir lite för mycket gryn i kaffet. antar att nästa steg blir aeropress kanske.

Det tar lite tid att mala med det är bara trevligt och luktar fantastiskt.
 

martink78

Well-known member
Skerton är väl bara infäst i överdelen så den passar bäst till finmalet. Maler man grovt så blir det lite ojämnt.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Jo det stämmer nog, men jag får inte riktigt till det. Jag gillar Mollbergs malda med en vanlig Wilfa bryggd i MM, tar gärna emot tips på andra fulbönor (som går att köpa i vanliga affärer) som passar bättre till presso...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp