Snabba skott

Sgt.Sauna

Well-known member
Hej

Kan ni hjälpa en novis? Jag tror att mina skott är på tok för snabba, inga 20 sekunder här inte knappt hälften och starkt som attans bli det.

ska jag tampa hårdare?
 

Mayhem

Well-known member
Det uppenbara svaret är givetvis att mala kaffet finare. Om det inte var uppenbart för dig gissar jag att du inte har en kvarn. En kvarn är ett absolut måste för att kunna göra bra espresso.
 

Light Head

Well-known member
Mala finare?

Jag plockade fram badrumsvågen och tampade på den för att se hur många kilo jag kom upp i... Visade sig att jag tampade lite väl hårt.

Men funderar på vilken malningsgrad du använder. Vad är det för kvarn?
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Isomac Macinacaffe. den ser ut såhär: http://www.anothercoffee.co.uk/products/item150101.aspx, det var glapp i kvarnen när jag köpte den då jag plockade ner den i minsta beståndsdel och rengjorde (hittade elglapp i huvudbrytaren) och satte ihop den igen mycket lärorikt däremot vet jag ej vad som hänt med ev kalibrering (finns sånt) jag kör på steg tre i alla fall...

kan man mäta malningsgrad på nått sätt eller är det bara att gå på tid för skott?

Tackar för snabba svar om snabba skott...
 

Light Head

Well-known member
Mal finare och testa,, mal ännu finare och testa igen...

Tampa med ca 15-20 kg
16-18g till en dubbel (8-9g enkel)
18-25 sekunder

Bör resultera i ca 6 cl espresso.

Men det viktiga är smaken,, är det gott så är et bra!
Det är även en bra sak om du kan få samma resultat varje gång, för det innebär ju att du enklare kan justera småsaker.
 

Wilderwein

Well-known member
Nu ska jag inte komma med pekpinnar men min erfarenhet säger mig att tampa lösare ger ett bättre resultat. Skulle säga ca 5 kg. Prova det är i princip gratis ( i värsta fall ett odrickbart skott ).
 

runeo

Well-known member
Om distributionen är bra kan du låta bli att tampa och förlora kanske 5 sekunder i extraheringstid.
Om du och 10 kompisar lägger tryck på tampen så kommer ni aldrig upp till vattnets tryck per cm² .
Alltså distribuera bra, en lätt virveltamp rörelse för att för att stänga skiktningar och en lätt, slät rotation för att få en slät yta mot vattnet. Allt du gör är ju för att slippa kanalisering eftersom vattnet följer minsta motståndets lag och hellre följer en kanalisering genom kaffet än gör en bra extrahering.
Go Morron. :)
 

Light Head

Well-known member
Nu ska jag inte komma med pekpinnar men min erfarenhet säger mig att tampa lösare ger ett bättre resultat. Skulle säga ca 5 kg. Prova det är i princip gratis ( i värsta fall ett odrickbart skott ).

Så är det, tror inte du sticker ut hakan,, själv tampar jag lösare och har definitivt förstått hur mycket skillnad tappningen gör, men ännu större skillnad beroende på kaffets malningsgrad.
 

hne

Well-known member
Ta en nypa ur det nymalda kaffet, om det inte tar ihop till en kaka när du släpper så måste du mala finare. På det här sättet hamnar man hyfsat rätt.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Nu ska jag inte komma med pekpinnar men min erfarenhet säger mig att tampa lösare ger ett bättre resultat. Skulle säga ca 5 kg. Prova det är i princip gratis ( i värsta fall ett odrickbart skott ).
Så länge man tampar rakt och jämnt tror/upplever inte jag heller att trycket/kraften gör någon större skillnad. Den skillnad som blir vid tampning med enorm kraft är nog snarare att du kan få ner mer kaffe i korgen och därigenom påverka resultatet i koppen.
 

later

Well-known member
Mal finare och testa,, mal ännu finare och testa igen...

Tampa med ca 15-20 kg
16-18g till en dubbel (8-9g enkel)
18-25 sekunder

Bör resultera i ca 6 cl espresso.

Men det viktiga är smaken,, är det gott så är et bra!
Det är även en bra sak om du kan få samma resultat varje gång, för det innebär ju att du enklare kan justera småsaker.

Ovanstående yviga "råd" är inget att lita på, allt är fel.
Först skall man bestämma sig vilken filter man skall använda. En vanlig standard är 7, 14, och 21 gr. filter
Jag tycker det är lättast lyckas med 14 gr.filtret. Målsättningen är att få i koppen 4-4,5 cl. på ca. 25 sec.
Jag tampar med ca. 7 kg med rätt inställd kvarn, som är beroende av kaffet
Jag fyller 14gr. filtret med 15gr. kaffe.
 

Light Head

Well-known member
Ovanstående yviga "råd" är inget att lita på, allt är fel.
Först skall man bestämma sig vilken filter man skall använda. En vanlig standard är 7, 14, och 21 gr. filter
Jag tycker det är lättast lyckas med 14 gr.filtret. Målsättningen är att få i koppen 4-4,5 cl. på ca. 25 sec.
Jag tampar med ca. 7 kg med rätt inställd kvarn, som är beroende av kaffet
Jag fyller 14gr. filtret med 15gr. kaffe.

I rest my case,,

Kan vi vara överens om att det finns väldigt många kockar i en soppa som smakar som den gör beroende på en miljard olika saker,, men att var och en nog hittar en väg som är acceptabel!?

Det finns en del saker som kan vara bra som en grund.

Försök att göra samma varje gång, tills du är helt säker, sedan ändrar du på enstaka parametrar! Men det finns nog åsikter om det oxo.. ;-)
 

later

Well-known member
I rest my case,,

Kan vi vara överens om att det finns väldigt många kockar i en soppa som smakar som den gör beroende på en miljard olika saker,, men att var och en nog hittar en väg som är acceptabel!?

Det finns en del saker som kan vara bra som en grund.

Försök att göra samma varje gång, tills du är helt säker, sedan ändrar du på enstaka parametrar! Men det finns nog åsikter om det oxo.. ;-)


Vi är inte överens.
Sgt.Sauna ber om råd, Du ger en vilseledande okunnig svar
Ditt svar till mig är lika fladrig och intetsägande som det flesta av dina inlägg.
Har man inte tillräckligt om fötterna då är väll klokt att avstå från rådgivning.
 

Light Head

Well-known member
Vi är inte överens.
Sgt.Sauna ber om råd, Du ger en vilseledande okunnig svar
Ditt svar till mig är lika fladrig och intetsägande som det flesta av dina inlägg.
Har man inte tillräckligt om fötterna då är väll klokt att avstå från rådgivning.


MEN! Lägg ner! Jag försöker hjälpa till, jag vet att jag inte är expert, jag utger mig inte för att vara det heller! Om du inte gillar det jag skriver så läs inte! Jag har inte skrivit något som på något sätt borde beröra dig.

Kanske har du inte fått en bra kopp i dag? Kanske för många, men detta börjar bli löjligt!

Det finns forum som inbjuder till att man skall käfta emot och vara otrevlig, dock upplever inte jag att DETTA är ett sådant forum. (Jo du har tagit ett steg för långt från att vara trevlig och förstående!)
 

Light Head

Well-known member
Jag hoppas att trådstartaren kan bortse från eventuell tråkig stämning i tråden. Det är sällsynt och oftast är detta forum väldigt positivit!

Givetvis skulle jag skrivit "Så resonerar JAG!" för att förebygga ev missförstånd.
 

later

Well-known member
MEN! Lägg ner! Jag försöker hjälpa till, jag vet att jag inte är expert, jag utger mig inte för att vara det heller! Om du inte gillar det jag skriver så läs inte! Jag har inte skrivit något som på något sätt borde beröra dig.

Kanske har du inte fått en bra kopp i dag? Kanske för många, men detta börjar bli löjligt!

Det finns forum som inbjuder till att man skall käfta emot och vara otrevlig, dock upplever inte jag att DETTA är ett sådant forum. (Jo du har tagit ett steg för långt från att vara trevlig och förstående!)

Jag förstår dig
 

Sgt.Sauna

Well-known member
No problemo, jag tycker faktiskt att detta hittils har varit ett av de trevligaste forumen jag stött på, jag har lärt mig massor och är en liten bit på vägen. förstår också att smaken är som baken...
Provade lite olika och jag tror att min grundställning (att utgå ifrån) numer är ett steg från finaste. fick upp tiden något för skotten men tyvärr så sprutade det kaffe överallt vilket resulterade i att jag drog åt handtaget lite väl mycket så att det gick av ;( (köpte en begagnad Gaggia Classic)

Nåja det blir väll till att beställa nytt och "påt igen"

Personligen tycker jag att trådar med lite diskussion är det bästa där det argumenteras för och emot, bara ingen tar illa vid.
Tack för att ni delar med er, jag återkommer med mer resultat när jag kört mer...
 

later

Well-known member
No problemo, jag tycker faktiskt att detta hittils har varit ett av de trevligaste forumen jag stött på, jag har lärt mig massor och är en liten bit på vägen. förstår också att smaken är som baken...
Provade lite olika och jag tror att min grundställning (att utgå ifrån) numer är ett steg från finaste. fick upp tiden något för skotten men tyvärr så sprutade det kaffe överallt vilket resulterade i att jag drog åt handtaget lite väl mycket så att det gick av ;( (köpte en begagnad Gaggia Classic)

Nåja det blir väll till att beställa nytt och "påt igen"

Personligen tycker jag att trådar med lite diskussion är det bästa där det argumenteras för och emot, bara ingen tar illa vid.
Tack för att ni delar med er, jag återkommer med mer resultat när jag kört mer...

Du har förmodligen ärende till Stockholm, har du inte så åk in i alla fall.
Besök Kaffecompagniet på Torsgatan 47 (T-bana St.Eriksplan) Ta med handtaget samt alla dina frågor, Prata med Martin han brukar vara ensam i butiken. Stans bästa butik för espessomaskiner och tillbehör
Du får hjälp med allt,både service och rådgivning. Du kan köpa allt Du behöver och inte behöver inclusive en bra espresso
Martin en av Stockholms vänligaste personer.
När Du ändå är där,titta på tamprar till classic jag har en med 8mm tjocklek. När Du har tampat klart
skall överkanten vara i samma höjd som filterkorgens överkant Då kan Du samtidigt känna med fingret
runtom att den inte kom sned
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp