La pavoni Stradivari köpråd (modell, affär o.s.v)

Seeclear

Member
Hej ny lurker här.
Nu har jag gått igenom tamefan alla trådar om denna maskin. 'Vill ha begäret' är nu så stort att jag har bestämt mig.
Kommer inte på någon annan maskin som kan ekonomiskt och hobbynomiskt motsäga detta köp.
La Pavoni Stradivari Lusso SPL 5150:- på italy-outlet Alt. Professional delux PL 4900:- rätt bra deal just nu tycker jag. eller?

Ni som har en eller funderar på en, posta berätta vad ger jag mig in på?

Själv gör jag ett par, max fyra shottar om dagen. Dricker enbart espresso. känner inte att en större semi-auto maskin är något för mig.
Tycker om att exprimentera och fiddla på med malning och tampring o.s.v. Tycker det är halva grejjen förutom att självklart uppleva riktigt god espresso!

ÄR Stradivarin ett bättre köp än Professionalen?

tack...
 

Seeclear

Member
Jo, om man betställer en maskin från Italy-outlet eller espressocoffeeshop.com hur blir det med ström kabeln då? adapter eller?
 

GLC

Well-known member
Jag har dålig koll på Stradivarin, jag har själv en Professional som jag är sjukt nöjd med. Funkar ju även med en Europiccola om man inte vill ha den större tanken som är i Professionalen.

Hade jag varit du hade jag letat på blocket, många la pavoni där och det var där jag hittade min, men det visade sig att Martin på Kaffecompagniet stod för försäljningen åt en kunds vägnar. Mycket bra pris och service. Som alltid.
 

Seeclear

Member
Vad jag har läst så är ju Professionalen och stradivarin samma bara att dem ser olika ut. Samma Spec så att säga.
Jag tog och beställde stradivarin på italy-outlet nu. 5200:-inkl frakt tycker det priset är motiverat.

Får se när jag får hem den, hoppas nu i veckan! :)
 

GLC

Well-known member
Ser att du också bor i Sundsvall. Kul! Hör av dig hur det går med La Pavonin. Bra med fler Pavoniägare i stan :)
 

GLC

Well-known member
Osäker, du får ju Millenium, jag har pre-millenium. Om jag inte minns fel har jag 49mm tamper och du bör väl ha 51. Eller så minns jag fel, fullt möjligt det med.

Bäst är att ta med filterkorgen och prova ut mot en tamper i affären. Jag hittade min 49mm på Electrolux Home för en hundring. Kolla där (innan de stänger om de nu inte redan gjort det)

/Peter
 

Seeclear

Member
Jag tänkte jag skulle åka på Home häromdan kl 10:00, va! öppnar 11:00? det vart inget den dan. Vet inte om dom har börjat utförsäljningen än, borde ju va på G.

Jag har en Graef 80:a. vad tror du om den. jag tycker den är helt ok maler jämna bönor så att säga.

Ser verkligen fram emot att få dra i spaken på la Pavonin nu :)
 

GLC

Well-known member
Trist.
Aldrig hört talas om kvarnen, och då är jag kaffekvarnsnörd. Googlade och den såg bra ut så det är säkert inga problem. Annars har jag några handkvarnar du kan få låna. Då blir det manuellt hela vägen :)
 

Seeclear

Member
Tror jag är för lat att köra all-in. :)
For ut på Home idag utförsälningen hade nyss börjat, köpte en påse böner (Campione) 60:- fick en begad 51mm Tamper (Xpresivo) på köpet :)
Italy-outlet meddelade idag att Stardivarin skulle levereras den 20:e denna månad :(
jaja, den som väntar på något gott!
 

Seeclear

Member
Nu har jag fått hem min Stradivari. Men tyvärr så var den inte i helt OK skick.. kan ni kolla på bilderna och se om det skall se ut så?
Sedan var spillbrickgallret skevt och en spricka i plasthållaren.. :(

_MG_1211_800x533.jpg_MG_1213_533x800.jpg
 

HE

Well-known member
Det ser ut som klockans fäste vridits bak. Det borde vara att vrida upp den. Du kan behöva lossa inne i tanken, tror jag. Det är ett glasrör så man får vara lite försiktig. Du hade beställt från Italien va, tjötigt att skicka tillbaka för det. Det måste gå att justera upp den. Spillbrickan borde de kunna skicka en ny. När man tänker på det känns det som att den trillat i golvet... Sned manometer och stukad bricka. Hmm.
Har du provkört?
 

Seeclear

Member
Nej jag har inte provat den än, och vill inte göra det heller för en det löst sig. Har varit i kontakt med italy-outlet och dom jobbar på det..
Hoppas Hoppas man kan lita på det!? Jag tycker tyvärr att hela bygget ser lite sned ut, spaken gruppen ser t.o.m sned ut. :( Ni som har en La pavoni
är det italiensk precision som råder, alltså glipor, glapp och skevt?
 

Seeclear

Member
_MG_1240_534x800.jpgTog en snabb bild och filmade spaken. Nu skall det ju vara ett glapp men ni som har en kan väl säga om det är onormalt mycket..
Video kommer strax.......
 

GLC

Well-known member
Spaken är helt klart sned på min med. Trist att skicket var som det var men just spaken tror jag är OK
 

HE

Well-known member
Glappet i spaken har jag med. På min maskin sitter tanken löst i förhållande till själva foten. Jag kan hålla i foten och vrida tank och spak i sidled...
Hoppas det löser sig, de tjänar ju på att vara smidiga....
 

Seeclear

Member
Nu har det löst sig jag skickar tillbaks maskinen och får pengarna tillbaka.
Det är väl typiskt att det skall hända....
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp