espressomaskin automatisk

Andan

New member
God morgon Kära kaffe älskare;)

Jag är ny här på sidan och fick tips av en Sjukskötare på SUS i Malmö.

Jag ska skaffa mig en helautomatisk espressomaskin.

är det någon här som kan tipsa mig om bra maskiner.

saker som jag tänker på är:

Pris: max 6000
användarvänlig
keramisk kvarn eller ej.

Tacksam för all hälp.

Andan
 

Light Head

Well-known member
Är det inget alternativ med manuell? Tänker då i första hand på Rancilio Silvia och Gaggia Classic. Givetvis tillsammans med en bra kvarn, t.ex. Rocky.

Men,, min erfarenhet kring helautomatiska maskiner,, det är som att välja på box eller flaska på systemet. Testade en Jura, ca 16000:- och sedan exakt samma bönor fast nu malda i en Eureka Mignon och sedan extraherad i en Silvia. Nästan som natt och dag! Silvian levererade!!

Om man kikar på podmaskinerna.... Nje,, jag har försökt att hitta någon maskin och pod som ger en god espresso men det är tyvärr av någon anledning omöjligt. Det är bekvämt, men inte tillräckligt gott resultat.

Funderar på om jag skall uppgradera min Silvia, men det blir varken pod eller automatisk maskin!
 

Andan

New member
Är det inget alternativ med manuell? Tänker då i första hand på Rancilio Silvia och Gaggia Classic. Givetvis tillsammans med en bra kvarn, t.ex. Rocky.

Men,, min erfarenhet kring helautomatiska maskiner,, det är som att välja på box eller flaska på systemet. Testade en Jura, ca 16000:- och sedan exakt samma bönor fast nu malda i en Eureka Mignon och sedan extraherad i en Silvia. Nästan som natt och dag! Silvian levererade!!

Om man kikar på podmaskinerna.... Nje,, jag har försökt att hitta någon maskin och pod som ger en god espresso men det är tyvärr av någon anledning omöjligt. Det är bekvämt, men inte tillräckligt gott resultat.

Funderar på om jag skall uppgradera min Silvia, men det blir varken pod eller automatisk maskin!

Hej

Tack för svaret.

Idag brygger jag mitt kaffe på en vanlig kaffekokare och blev bjuden på kaffe från en espressomaskin och tyckte att det var kanon gott, därav tänkte jag köpa mig en maskin, men sen är jag lite lat av mig främst på morgonen innan jobb, så en helautomatisk känns som en bra väg att gå.

16.000 aj aj lite över min budget tyvärr, du har inga tips på några billigare?

mvh

Andan
 

Mariaban

Member
Kan en halvautomatisk vara ett alternativ?

Hej

Tack för svaret.

Idag brygger jag mitt kaffe på en vanlig kaffekokare och blev bjuden på kaffe från en espressomaskin och tyckte att det var kanon gott, därav tänkte jag köpa mig en maskin, men sen är jag lite lat av mig främst på morgonen innan jobb, så en helautomatisk känns som en bra väg att gå.

16.000 aj aj lite över min budget tyvärr, du har inga tips på några billigare?

mvh

Andan

Jag har haft en manuell tidigare, och jag tyckte det var bökigt på morgnarna. Man nu har jag en halvautomatisk och den är superenkel, snabb och gör fantastiskt kaffe. Det är en Gaggia Brera, kan köpas till bra pris från EU-länder, i Sverige kostar den ca 8000.
Glöm bara inte det som är lika viktigt som en bra maskin är att du köper bra kaffe! Annars blir inte kaffet gott ändå...
Jag är så nöjd med min Gaggia, bästa jag någonsin prövat!
 

Andan

New member
God morgon

Halvautomatisk?

Jag är sjukt dålig på detta har jag förstått! därav vill jag gärna ha en helautomatisk.

men jag ska kolla lite på halvautomatiska och se hur användarvänliga dessa är jag har oftast lite dåligt med tid på morgonen innan jobb.

Annars har du något tips på någon helautomatisk som du kan rekommendera?
 

Andan

New member
Jag har haft en manuell tidigare, och jag tyckte det var bökigt på morgnarna. Man nu har jag en halvautomatisk och den är superenkel, snabb och gör fantastiskt kaffe. Det är en Gaggia Brera, kan köpas till bra pris från EU-länder, i Sverige kostar den ca 8000.
Glöm bara inte det som är lika viktigt som en bra maskin är att du köper bra kaffe! Annars blir inte kaffet gott ändå...
Jag är så nöjd med min Gaggia, bästa jag någonsin prövat!

Fan jag svarade på ditt inlägg i tråden, sorry.

mvh

Andan
 

svartvest

Well-known member
Jag testar regelbundet alla automater som kommer i min väg. Min definition av espresso är det du får från en espressomaskin under tryck. Smakar det så är det espresso.
Om det inte smakar så är kaffe, men kalla det inte espresso. I detta säger jag inte något om smaken, den smaka helt ok. Men förvänta dig inte en espresso från en automat, då krävs en annan maskin.
 

Light Head

Well-known member
Jag testar regelbundet alla automater som kommer i min väg. Min definition av espresso är det du får från en espressomaskin under tryck. Smakar det så är det espresso.
Om det inte smakar så är kaffe, men kalla det inte espresso. I detta säger jag inte något om smaken, den smaka helt ok. Men förvänta dig inte en espresso från en automat, då krävs en annan maskin.


Skulle just ställa frågan,, finns det någon automat som faktiskt är så bra att man får en god espresso från den? God= riktigt jäkla god!
 

SWEwillow

Well-known member
Hej!

Köpte en melitta ci nyss och det ångrar jag.

Espresson mm blir inte varm och smakar inte så bra.

Så nästa gång helt klart en halv auto med bra kvarn,inte värt att vara bekväm med en helauto märkte jag dåligt skum till cappuchino med.

Så mitt råd satsa pengar på en bra halv auto.
 

kafferookie

Well-known member
finns de inga inställningar man kan göra? Måste väll gå att få det att smaka helt ok ändå?. Justera kvarn, förvärma kopp. på något sätt veta när vattnet är som varmast och då köra sin shot mm mm. vad har du provat för bönor?
 

SWEwillow

Well-known member
Hej!

Kört lite olika men senast La Bomba.

Ställt maskinen på varmaste och lite andra inställningar men inga funkar bra.

Skumfunktionen kass.

Jag är inte nöjd alls med den,min nespresso d120 var ju bättre på att skumma mm.

Så funderar på att använda skummaren på nespresson och espresson på melittan som är lite bättre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp