Gravrost - En kafferekommendation

j:son

Well-known member
Hej alla.
Om ni är snabba så kan jag rekommendera ett riktigt gott kaffe.
Det rostas av "Kaffebönan" i Borlänge efter initiativ av en av mina VW-vänner.
Efter att ha koppat i många timmar lyckades dom få fram en fullträff. Det döptes till "Gravrost" med en slogan som härleder till motorintresset.
Fantastiskt gott med riktig styrka. (gillar inte att slänga mig med begrepp som: jordsmaker och nyanser av nypon etc)
Ett av mina absoluta favoritkaffen (så jag fick bunkra på mig lite när jag träffade han i helgen), som tyvärr bara rostas max en till två gånger om året och även då i ganska små volymer.

Vecka 4 rostades en batch som nu är ute till försäljning och först till kvarn har aldrig haft en bättre betydelse.

Kan inte det exakta priset men gissar på 60-70:-/250g

PMa mig så ska jag vidarebefodra hans mailadress.
Detta är en ren hobbygrej som inte generar profit av någon form.

26FCE71A-63A1-4E91-B343-A3FBD2E0ACE9-1446-000000B4CD2F9CFB.jpg

2486_gravrost_250g_1.jpg
 

j:son

Well-known member
Man kan köpa 2, 3, 4 eller 5 påsar. Se bilderna här nedan för pris. Posten tar ju ganska höga priser för oss som är vanliga dödliga, men jag tänker inte blåsa någon på frakten. Jag tar 55 kronor per paket + vad "postens förfrankerade gröna" kostar.

gravrost_2.jpg


gravrost_34.jpg


gravrost_5.jpg


Först till kvarn gäller - Blir det stort intresse finns det möjlighet att rosta mer inom ett par veckor.
 

pojoel

Well-known member
Jag hoppas det är posten som sniglar sig, för jag var nog fasen bland de första att hugga, innan andra bildposten blev utlagd till och med...
 

j:son

Well-known member
Jonas var sjuk förra veckan och meddelade att kaffe gick iväg idag.
Sniglar sig inte posten så ska du ha det imorron.
 

j:son

Well-known member
Det går tydligen iväg imorron.
Han åkte på en riktigt manlig influensa tydligen och är inte på benen förrän imorron.
Han hoppas på överseende.
 

pojoel

Well-known member
Kaffet låg i brevlådan igår, men jag kom hem för sent för att testa. Om innehållet är åtminstone hälften så bra som etiketten blir det fest! 8-D
 

pojoel

Well-known member
Ja jädrar anåda...

Det var verkligen gravrost! Ett par tre femton steg svartare än Skånerost, och en tiondels grad innan självantändning... Ujujuj...

Jag får nog laborera lite mer med Silvians pid och doseringen. Vi kanske har för mjukt vatten för den här tuffingen...
 

j:son

Well-known member
Första intrycket är att det är bra fart i den.
Sen börjar man hitta intressanta toner i det och när påsen är slut så är allt annat rätt blaskigt. :unsure:
 

j:son

Well-known member
Jonas undrar om alla härifrån har fått ert kaffe?
Har varit bra pådrag.

Hojta om han missat någon.
 

pojoel

Well-known member
Jag har gått ner från 110C på pidden, till 102. Där funkar Gravrosten bäst för mig. Det blir bra tryck i basen...
Det är lite som att ha tuggat mjölkchoklad hela livet och sedan sätta tänderna i en 95-procentig kolsvart kaka...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp