Silva ger inget vatten genom bryggruppen

bauta

Well-known member
Jag får fortfarande vatten genom ångröret men endast droppar genom filterhållaren. Pumpen låter som den ska. Shuntventilen släpper en skvätt vid avstängning som den ska.

Ett tag sedan avkalkning (sthlmsvatten) men kan det verkligen vara nästan stopp? Jag har lossat skruv och metallfilter i bryggruppen så det är inte stopp där.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Lösningen på detta var ett byte av trevägsventilen. Förmodligen hade det räckt med rengöring, inloppet till ventilen var helfyllt. Tog samtidigt isär kokaren och bort med all gucka i botten på den. Säkert en rågad matsked korrosion från värmeslingorna?
Efterföljande avkalkning och den gör underbara skott igen:)
 
Senast ändrad:

stipok

Well-known member
Skönt att det löste sig! På en godtycklig skala, hur krångligt var det att ta isär ventil och kokare?

Använder inte du brewtus förresten?
 

bauta

Well-known member
Inte speciellt svårt om du är lite händig. Ventilen el magneten går att byta genom att lossa främre plåten.
Det lurigaste är att få loss bakre plåten (en skruv gömd längst ner, längst bak).
Jag bytte kokarpackning efter tips av Martin på kaffecompagniet, tack. Det kan gå med värmetålig isolerpasta oxo, men packningen är billig.
Lossade inte ens kontakterna på kokaren så blev det en felkälla mindre vid montering.

Denna länken är bra vägledning: http://www.coffeeco.com.au/articles/repair.html

PS jo, Brewtus till vardags, men min särbo fick överta Silvia så hon används DS
 

stipok

Well-known member
Tack för länken! Härligt att ni har delad vårdnad om frk silvia - inte minst så särbon får bra kaffe!

Jag har haft min silvia snart fyra år och funderar på att gå igenom den lite grundligt till sommaren. Det låter betryggande att det var enkelt att öppna kokaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp