Brödbak, surdegar och sånt..

Alfredo

Well-known member
Har försökt hitta något bra forum för baktips men det ser mörkt ut. Är det någon som kan vinka mig i rätt riktning.
 

later

Well-known member
Det ända Du behöver: Köp två böcker, den andra inte så viktig
1. Martin Johansson Surdegsbröd (Natur&kultur)
2. Martin Johansson Enklare bröd (Natur&kultur)
Gör exakt som det står i recepten, med baksten,
plastlåda,mm kan inte misslyckas
jag bakar varje vecka sedan fem år tillbaka, använder bara rågsyrdeg
även till de ljusa bröden

Läs även hans blogg: Pain de Martin, samt: Lite mer bröd
 

tellen

Member
Kör också stenhårt med Martin Johanssons enklare bröd. Fick den i julklapp 2011, sedan dess har det bakats hur mycket bröd som helst.
Har även hans andra två böcker som inspirationskälla.
Barnen här hemma vill bara ha "pappa bröd" alltid lika kul när man lyckas få med sig barnen på ett hörn, de slås redan om vem som ska mala bönorna till kvälls aeropress...
 

Alfredo

Well-known member
Tack för tipsen! Ska kolla in böckerna.

Det verkar rätt svalt på nätet i fallet bakning alltså, en nedlagd blogg och ett forum som ingen rört på 75 dagar. Lite märkligt ändå.
 

pojoel

Well-known member
Hm.

Jag vet inte om jag kan betecknas som högfärdig eller så, men jag tycker inte att matbrödsrecept med sött i, är matbröd.
Icke heller tycker jag att recept med jäst i, är surdegsbröd. Möjligen "bröd bakat med tillsatt surdeg"

Är jag då bara en besserwisser som drygar mig? Tja, kanske är jag liite dryg, men jag jobbade fram ett rågsurdegsbrödrecept för några år sedan som jag blev nöjd med. Nåt rätt måste jag ha gjort, för jag vann "Sveriges härligaste surdegsbröd" med det, 2010. Man kan googla på det. Men akta er för den receptvarianten som står i artikeln, för journalissan var som journalister pläga vara, trots att jag skickade med ett nedskrivet recept...

Lite ironiskt är det, för jag behöver köra stenhård LCHF numera, pga påstressad typ-2-diabetes. Men sambon och folk runtikring tröttnar aldrig på brödet.

Det är inte den optimalt att kombinera med den svenska typen av charkuterier, alltså sötsyrlig prickekorv och sånt, men om nån är sugen på ett bröd som är gudomligt till smör/ leverpastej / Kalles/ Äggosill/ lagrad ost/ kan hanhondendet pm:a.
 

osks

Well-known member
Tack för tipsen! Ska kolla in böckerna.

Gör det. Jag kan bara instämma i kören som rekommenderar dem. Jag läste Martins blogg för några år sen när han fortfarande skrev på den och köpte även böckerna. Just Enklare bröd rekommenderar jag speciellt mycket. Väldigt enkla och bra recept som ger en bra grund.

(Sen jag lärde mig baka bröd som inte behöver knådas (varken för hand eller i maskin - att "vika" räknar jag inte dit), så har jag inte bakat ett enda bröd som jag har behövt knådas.)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp