Bästa helautomatiska kaffemaskinen för kontoret (för ca 5 pers)?

stefanolo

Well-known member
Hej!

Vi är fem personer som i snitt dricker 12-15 koppar kaffe/espresso om dagen. Fram tills nyss hade vi en Miele helautomatisk maskin men nu har den avlidit.Tyvärr kommer inte en "riktig" espressomaskin ifråga så vi måste fixa en ny helautomatisk espresso-/kaffemaskin. Tar tacksamt emot tips på helatomatisk maskin som levererar någorlunda drickbart kaffe. Finns det?
 

Light Head

Well-known member
Jag testade en espresso från en Jura J9, helt ok! Köpte samma bönor, Visconti, och körde dem i min Silvia. Mycket mer tryck i smaken! Alla goda smaker var mer påtagliga.. Men det var bekvämt att trycka på en knapp för att på kort tid få en espresso. Den kostade 16.000:- och skulle absolut kunna överväga en sådan på kontoret!
 
Kolla in J&N at work! De har ju kontor i Stockholm men kan kanske ordna maskin i Malmö?
Hej!

Vi är fem personer som i snitt dricker 12-15 koppar kaffe/espresso om dagen. Fram tills nyss hade vi en Miele helautomatisk maskin men nu har den avlidit.Tyvärr kommer inte en "riktig" espressomaskin ifråga så vi måste fixa en ny helautomatisk espresso-/kaffemaskin. Tar tacksamt emot tips på helatomatisk maskin som levererar någorlunda drickbart kaffe. Finns det?
 

stefanolo

Well-known member
Tack för tipsen! Jag hann inte få ett ord med i laget angående maskinen men inköpsansvarig hade själv luskat reda på en Krups EA9000. Den hämtas i skrivande stund. Det jag såhär i efterhand kunnat utröna om maskinen är att den har ett koniskt malverk där malgraden ställs in automatiskt beroende på vilken typ av kaffe som ska klämmas fram. Det ser på pappret ut som att det skulle kunna vara en bra funktion...men resultatet i koppen får avgöra om det är "bra eller anus". Vet inte ännu om man kan kalibrera malgraden och övriga parametrar, men man kan ju hoppas. Har redan enorm abstinens efter vettigt kaffe från Silvian därhemma eftersom OE Pharos kvarnen sålts till Danmark och Mahlkönig Vario inte kommit än.

Än en gång tack för er input :)

/Stefan
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp