Uppgraderingsstege - bästa och mest prisvärda maskinerna i sin klass?

AndersL

Well-known member
Jag tror inte jag är ensam om att tycka det är jäkligt kul att "botanisera" bland olika espressomaskiner. Väga in olika specifikationer, design, varumärken, pris, etc.

Fick nyligen en förfrågan från en total nybörjare om vad man ska köpa? Helt omöjlig fråga men om man bara väger in prestanda och pris? Eftersom jag inte vet vad personen i fråga vill lägga på en maskin tänkte jag svaret måste vara i form av en "uppgraderingsstege". Hur skulle din stege se ut och varför?

Min stege utgår från priser i utländska webbutiker:

Steg 1: 3000kr Gaggia Classic (med silvia rör). Det enda som är bättre på en Silvia är ångkapaciteten medans
Gaggian har betydligt snabbare uppvärmning (typ 10min). Med svenska priser finns det ingen anledning att välja Gaggian om man orkar vänta på Silvians ganska långa uppvärmningstid.

Steg 2: 4500kr Lelit PL41TEM. Som ovan fast med PID. PID i detta fall betyder att man inte behöver tempsurfa innan man drar skottet. Ovan maskiner kan ligga på 85 till 95 grader beroende på var i tempcykeln man drar skottet. Hur tempstabil under skottet Pl41 är jämfört med Gaggian och Silvian har jag inte sett några tester på.

Steg 3 (för dig som gillar mjölk): 7500kr Bezzera BZ07. HX med snabb uppvärmning (ca10min), dock ej E61.
Steg 3 (för dig som inte har hushåll som gillar mjölk): 8000kr Bezzera Unica. Enkelkokare med E61 och PID. Lång uppvärmningstid ca 30min.

Steg 4 (för dig som gillar mjölk) : 12 000kr Expobar DB. Som Bezzera unica fast med en extra kokare för ånga.

Som sagt, hur ser din stege ut?
 

Light Head

Well-known member
Skulle precis skriva men kom på att jag först måste ursäkta mitt tråkiga inlägg...

Tycker din lista känns väldigt genomtänkt och det går att tycka å tänka hur mycket som helst kring detta... Var och en blir salig på sin tro s.a.s.

Mitt bidrag blir den kvalitetsskillnad man hittar under skalet på Classic och Silvia. Eftersom jag tvingades skruva lite i den begagnade Classic som jag köpte då den visade sig vara trasig så blev jag lite överraskad när jag öppnade Silvian jag köpte i stället. Classic är betydligt enklare med enklare och billigare komponenter, klenare dimensioner och billigare materialval! Resultatet på espresson kan jag inte uttala mig kring, men jag tror att Silvia håller längre och är lättare att reparera och förmodligen även att modda.

Nu finns det säkert de som inte håller med eller som har annan uppfattning. Men jag blev överraskad över skillnaderna,, Classic's kokare tillverkas i aluminium, Silvia'ns i mässing.
 

AndersL

Well-known member
Som sagt med svenska priser är det ingen tvekan att Silvian är en bättre maskin om inte snabb uppvärmning är primärt. På kontinenten kostar dock Silvian det dubbla (275€ mot 550€). Har sett flera grafer på tempstabiliteten genom skottet och det verkar faktiskt inte vara någon större skillnad mellan Gaggian och Silvia!? Dom tappar ca 7-10 grader genom skottet.

Extremt märkligt att ingen av tillverkarna av dom billigare enkelkokarna inte bygger in att värmelementet går genom skottet eller ens tillåter att man kan smälla på ångknappen samtidigt! Typ Silvia, Classicen, Ascaso Dream med flera hade man kunnat göra nästan helt tempstabil med en sån funktion.

Min Isomac Giada kan man köra ångknappen samtidigt som skottet vilken ger ett helt stabilt skott upp till 25sek sedan måste man slå av ångknappen annars börjar värmen stiga.
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Hej mycket bra tråd, som nybörjare måste jag fråga lite, vad betyder tempsurfa och skott? och hur mycket långsamare är Silvian är det sekunder eller minuter vi pratar?
 

Light Head

Well-known member
Tempsurfa,,, finns trådar om det som går på djupet, men betyder ungefär att manuellt se till att temp på vattnet från kokaren håller optimal värme. Man "tömmer" lite vatten så att man ser att termostaten slår till för att värma igen.

Jag kan uppleva att det blir lite för varmt och bildas en del ånga, men det handlar mycket om hur duktig man är på hela handhavandet.

Skott, finns också massa trådar om det, men det är att ta fram en espresso, ett skott. Finns alla möjliga uttryck, skott, extrahera, en kaffe, fixa en espresso,,, o.s.v.

Jag tror vi snackar några minuter, från kallstart till skott. Vilket egentligen inte borde vara något problem?
Om det handlar om värmning när termostaten slår till är det några sekunder..
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Har sett flera grafer på tempstabiliteten genom skottet och det verkar faktiskt inte vara någon större skillnad mellan Gaggian och Silvia!? Dom tappar ca 7-10 grader genom skottet.

Extremt märkligt att ingen av tillverkarna av dom billigare enkelkokarna inte bygger in att värmelementet går genom skottet eller ens tillåter att man kan smälla på ångknappen samtidigt! Typ Silvia, Classicen, Ascaso Dream med flera hade man kunnat göra nästan helt tempstabil med en sån funktion.

Min Isomac Giada kan man köra ångknappen samtidigt som skottet vilken ger ett helt stabilt skott upp till 25sek sedan måste man slå av ångknappen annars börjar värmen stiga.

Hur mäter du temperaturen då? Jag har hittat på flera ställen, och även till viss det med egna mätningar verifierat, att Silvia har en bryggtemperatur (mätt i pucken, eller med ett Greg Scace's Thermofilter) som är i det närmaste kusligt konstant genom skottet. När jag kör med min PID som direkt börjar kompensera när kokartemperaturen sjunker så går bryggtemperaturen till och med UPP mot slutet av skottet. Så det optimala (på Silvia) verkar vara att se till att elementet är avstängt under bryggningen.

20090607-shotprofile.jpg


http://www.pidkits.com/thermofilter.html
 

AndersL

Well-known member
Mitt inlägg syftade inte på maskiner med PID eller menar du att små enkelkokare typ Silvia är helt tempstabila genom skottet utan PID!?

Självklart kan en korrrekt inställd PID reglera kokaren för ett tempstabilt skott men detta skulle man även själv kunna göra någorlunda om man hade kunnat köra med ångknappen (aktivera värmelementet i kokaren) samtidigt som man brygger. Självklart måste man mäta sig fram till en cykel just beroende på maskin (kokarstorlek). En liten kokare (typ 0,2l) måste gå typ genom hela skottet medans större (typ Silvians 0,3) i en cykel.
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Ja, en Silvia är tempstabil genom skottet utan PID. Sen vilken temperatur det är är en helt annan fråga. Det kräver förstås att gruppen har nåt arbetstemperatur, efter uppemot 45 minuter (eller en massa flushning).

Du har inte en chans att reglera speciellt noggrannt under skottet med en normal PID-installation. På min installation är det ett antal sekunder fördröjning mellan värmaren slår på och att den uppmätta temperaturen börjar stiga, så PID-parametrar som teoretiskt skulle kunna reglera ett 20-sekundersförlopp kan inte annat än självsvänga.
 

AndersL

Well-known member
Intressant, har kollat runt lite på nätet och det verkar faktiskt som Silvian är tempstabil på ca 2-3grader genom ett 20-25s skott utan PID, betydligt bättre än jag hade fått för mig. Jag gissar att jag sett en temp-profil på en riktigt lång extrahering 50+ sek. Då kan den nog ligga runt 6-7grader. Silvia har verkligen en udda konstruktion med sin stora mässingskokare och "offset" brygghuvud och med mindre kokare med direktmonterade brygghuvud så är 7-10grader drop genom skottet inte ovanligt och då hade man kunna få en betydligt stabilare temp om man kan köra värmelementet genom skottet (konstant eller cykel).
 

svartvest

Well-known member
Jag känner igen detta med stegen, jag skulle sätta starten på gaggia/silva, nästa steg Bezzera BZ07, för att sedan ta steget till Dalla corte, Duetto eller R58.

Sedan måste man ta in vilken person du är, själv sparade jag och vill köpa så blev det flytt och barn...och önskan började på 3500 och så gick det upp på 7000kr nivån, frun gav mig tillåtelse att köpa maskin till 40, i ett hopp att min kaffenörderi hade lagt sig, tyvärr så blev det inte så...så när Duetton dök upp på marknaden så slog jag till. Frun frågade om jag ville byta maskin Gs3, Kwd,..njaa..nästa steg får väl bli en Synesso cyncra men jag tror inte jag får uppleva det steget.
 

Sörplarn

Active member
Jag är på G att uppgradera. Är det någon idé med steg 3 egentligen? Kör idag med isomac supergiada, fruktansvärt nöjd egentligen men saknar att kunna skumma mjölk med en gång och kunna skumma större kvantitet...och så vill man komma lite vidare i hantverket. Var inne på helmanuell men då sa tjejen nej...så då får det bli hx eller db och det godkändes. Har varit inne på bezzera, dels för storlek och dels för att den skulle vara ett naturligt nästa steg. Tvekar dock då jag kanske hellre går på steg 4 istället. Vad säger ni som uppgraderat ett par gånger? Eller är alternativet bezzera och ny kvarn? Kör en anfim haus self och klämmer väl 6 skott per dag, espresso/americano/cappu.
 

svartvest

Well-known member
Jag går mot döden, vart jag går...en gammal svensk psalm...nej jag tänker leva, tack för omtanken Lighthead. Jag tror inte frun tillåter en uppdatering av maskinen så där har jag nog kommit till vägs ände. Stegen har jag inte gått igenom eftersom jag först körde kvarnen och sedan slog på stort med en Duetto.
Skulle vara kul med en manuellmaskin, eller en ponte vecco...eller vad den nu heter. Jag har aldrig ångrat att jag köpte en db på en gång. Så nästa sak är att bygga om köket...det håller på att mogna fram en lösning.
 

Light Head

Well-known member
Phu! Kändes som vi hade en stor förlust på gång.. :lol:

Förmodligen är man närmare döden än man vet, om man köper en "steg 4"-maskin utan att först fått ok från frun...

Det är med lite begynnande ågren som jag mot mitt bättre vetande börjat kolla efter min nästa maskin. Testade en helautomatisk Jura för 15" men blev inte imponerad. Jo det var bekvämt! Men smaken... Som att jämföra lådvin med flaska, man känner igen smaken men det är en betydande skillnad till boxens nackdel.

Det var Kaffemaskinens Visconti i Jura'n så jag passade på att köpa Visconti för att testa i min Silvia. Betydligt bättre resultat hemma hos mig!

Vilket leder mig fram till att det nog aldrig kommer att bli en helautomatisk maskin hemma hos mig. :lol:
 

AndersL

Well-known member
Om man har råd finns det väl ingen anledning att inte gå på en dubbelkokare direkt. Det enda som blir sämre från en BZ07 till E61 DB är uppvärmningstiden. Bezzeran har värmeslinga i brygghuvudet som gör att uppvärmningstiden blir ungefär som en Giada. Min Expobar DB känns som den behöver minst 40min.

Personligen hade jag nog dock landat på en HX om alla E61 DB kostat 19 000kr och uppåt.
 

Rajtin

Member
Har idag en isomac giada och en rancilio rocky. Funderar på att byta till bezzera bz07 eller bz10.
Behöver jag byta kvarn oxå?
 

Weez

New member
Hm, Lelit PL41TEM såg ju riktigt intressant nu. Jag har inte varit så värst engagerad i kaffevärlden på sistone, men från vilken nätbutik skulle du (AndersL) rekommendera att man lägger en eventuell beställning?
 

lindq

Member
Hmmm.. Jag tänkte efter 10 år med en helautomatisk maskin ge mig över på den mörka sidan. Vilka nätbutiker har du tittat på för de priser du nämner?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp