Nya Mahlköning Vario W

Seven

Active member
Mahlkönig-varianten verkar säljas med malskivor av stål istället för keramiska diton som Baratza har. Därmed så ska den enligt vad jag läst vara sämre på malning till espresso, men det är bättre för övriga bryggmetoder. Men som sagt, det är bara vad jag läst och jag kan inget om sanningen i det hela.
 

Mayhem

Well-known member
Mahlkönigs version kanske är ny för denna del av världen men Baratzas har funnits ute i USA ett drygt år. Är det espresso man tänker brygga är det nog bättre att köpa den vanliga utgåvan, Vario W fungerar inte med den typ av portafilterhållare som medföljer vanliga Vario. Kaffet måste alltid malas ner i den inkluderade behållaren eftersom den är ju gjord att passa in på viktsensorn. Åtminstone för mig är det alldeles för omständigt att manuellt flytta över det malda kaffet ner i korg/portafilter...
 

Zalve

Well-known member
För min del är det Drop/Aeropress som gäller, därför uppskattar jag våg funktionen.
Nån som vet om Baratzan finns i Europa ?
Tyckte inte att jag hittade nåt vid sökningar
 

Mayhem

Well-known member
Vet inte om jag tycker den verkar så smidig till brygg heller faktiskt. Jag gillar att varva mellan flera kaffen hela tiden men det går ju inte med Vario W om man inte tänker hälla ut bönorna ur hoppern varje gång man vill byta. I ett café som kör med flera singlar man får välja mellan skulle det däremot vara väldigt smidigt med en kvarn per kaffe...
 

osks

Well-known member
För min del är det Drop/Aeropress som gäller, därför uppskattar jag våg funktionen.
Nån som vet om Baratzan finns i Europa ?
Tyckte inte att jag hittade nåt vid sökningar

Det gör den inte. Det är Baratza som säljer den i USA och Mahlkönig i Europa. Om du vill ha med keramiska skivor i Europa får du nog köpa dom separat och byta (enda problemet är priset).
 

osks

Well-known member
Vet inte om jag tycker den verkar så smidig till brygg heller faktiskt. Jag gillar att varva mellan flera kaffen hela tiden men det går ju inte med Vario W om man inte tänker hälla ut bönorna ur hoppern varje gång man vill byta. I ett café som kör med flera singlar man får välja mellan skulle det däremot vara väldigt smidigt med en kvarn per kaffe...

Nä, jag håller med. Jag tyckte det lät intressant först, men sen insåg jag att det inte skulle passa mig. Tycker inte att det är något problem med "single dosing" för brygg (icke-espresso) egentligen.

Men jag har funderat på en Vario med metallskivor för brygg/press. De ska tydligen vara rätt bra för press/brygg (bättre än de keramiska alltså, men långsammare).

Förutom att det är jobbigt att krångla med behållaren så har jag läst att metallskivorna inte alls lämpar sig för espresso, och Mahlkönig skriver inget om espresso på sidan för Vario-W heller, så jag skulle inte köpa den till det.
 
Topp