Izzo Alex Duetto II III IV eller ROCKET-ESPRESSO R58???

ladfors

Member
Intresserad av high-end hemmamaskin utan krav på fast anslutning.
Tacksam för kunskap/erfarenheter av skillnader mellan de olika Alex duetto modellerna och ROCKET-ESPRESSO R58.
 

osks

Well-known member
Jag skulle inte köpa en R58 av två anledningar:

* För jobbigt att justera temperaturen. Visst blir utseendet lite renare av att inte ha en (ful?) display, men det är inte värt kompromissen.

* Ny modell som verkar ha en del barnsjukdomar. Jag vet inte exakt hur populär den har varit, men jag tycker det har dykt upp lite väl många trådar om problem sen den lanserades. Izzo Alex Duetto hade också sin del av besvär i början, men sen den näst senaste versionen så har det varit rätt lugnt tycker jag.

Fast jag vet inte om jag hade köpt en Duetto heller - men den verkar mer beprövad i dagsläget. Om man köper från nån där man har bra tillgång till support och garanti så skulle jag nog våga chansa på en R58, men det hjälper inte krånglet med PID-kontrollern, vilket för mig skulle vara en deal-breaker.

Nu har jag dock redan en dubbelkokare och jag köpte en La Spaziale S1 Vivaldi II. Bra och pålitligt maskin utan problem.

Man ska nog vara medveten om att alla maskiner i den här prisklassen kommer med en del små"problem"/missar. Eller åtminstone kan göra det. Man ska nog inte förvänta sig en 100% perfekt maskin när det gäller utseendedetaljer. Däremot ska den fungera till 100%. Min Vivaldi hade t.ex., som de flesta tydligen har, en sned tryckmätare och positionen är inte helt perfekt mot hålet. Det gick lätt att vrida den lite så den sitter horizontellt, men den borde flyttas en halvcentimeter, men det är inte lika lätt. Nu sitter den dock ganska dolt på Vivaldin, så det är inget jag tänker på dagligen och jag kan leva med det. Vill man ha "perfektion" så får man nog titta på en LM GS3 eller en KvdW Speedster - men då kostar det ytterligare 40 tusen.
 

svartvest

Well-known member
Tack, tur att vi är många!!

Gs3 har även endel problem med vissa detaljer som inte är perfekta, passform t.ex. Nej skall du ha en perfekt maskin...alla kategorier...KvdW Speedster, Linea, eller en Synesso cyncra.......

.....eller ta tjänstledigt och köpa en verkstad och delar för att knacka fram en egen maskin med allt jag vill ha...pid pud och pad, direkt och indirekt, termokorrekt koppling med till hörande kvarn och kök...Yes säger jag, No säger frun...
 

andolo

Member
Har en R58 sedan ett halvår och den gör underbart kaffe samt jobbar tyst och fint. Att justera temperaturen är inget problem eller krångel. Sätt i sladden och koppla till piden och justera efter behag. Fick garantibyte av sensor och firmware av Monteriva i Göteborg där jag köpte den. Problemt var att trycket sjönk betänkligt vid skumning eller tapp av tevatten. Detta problem var det nog många som drabbades av i början. Köpte ett av de första exemplaren i Sverige. Nu är det inga problem. Kan inte annat än rekommendera denna espressomaskin. Tror dessutom att priset är sänkt sedan ett tag.
 

AndersL

Well-known member
Eller beställer du en Expobar DB från bellabarista OCH en mazzer E för samma pengar. Trots att jag är estetiskt lagd så är det omöjligt att rättfärdiga prisskillnaden.
 

stipok

Well-known member
Tack, tur att vi är många!!

Gs3 har även endel problem med vissa detaljer som inte är perfekta, passform t.ex. Nej skall du ha en perfekt maskin...alla kategorier...KvdW Speedster, Linea, eller en Synesso cyncra.......

.....eller ta tjänstledigt och köpa en verkstad och delar för att knacka fram en egen maskin med allt jag vill ha...pid pud och pad, direkt och indirekt, termokorrekt koppling med till hörande kvarn och kök...Yes säger jag, No säger frun...

Vilket underbart förhandlingsargument du har byggt upp; Eftersom jag inte får bygga en egen maskin så lämnar du mig inget annat val än att köpa en Linea...

Yes we can! ;-)
 

ladfors

Member
Tack!
Det låter som det är viktigt att köpa där det finns garanti och service.
Vilka erferenheter har ni Göteborgare, köpa på Coffema? Maonetriva?? Magasin 11? Baristashopen???
 

EspressoChristian

Well-known member
Jag köpte min Alex Duetto ifrån Stoll Espresso i Tyskland och kan inget annat än varmt rekommendera dem.

Har fått några mindre problem efter ca 1, 5 år och de har varit väldigt lätta att jobba med.

De skickade nya delar med dhl express så att jag hade dem dagen efter.

Bra support både via mail och telefon på ok engelska.

När jag kl köpte så sparade jag över 5 ksek jämfört med svenska priser. Har fått för mig att skillnaden är mindre nu..?
 

ladfors

Member
Det börjat luta åt ROCKET-ESPRESSO R58, frågan är om det är värt pengarna att köpa den från 21.500 av monteriva jmf med 18.100 ink frakt från bellabarista???
 

Wilderwein

Well-known member
Många har ju haft problem med skadade maskiner efter frakt. Var väldigt vanligt på giotton det slutade med att BellaBarista inte ville skicka någon mer maskin och kunden fick pengarna tillbaka.

/K
 

andolo

Member
Jag tänkte så här, hur mycket är det värt att slippa skicka tillbaka till t.ex. Bellabarista om något fel uppstår? Hur mycket värt är det att ha en svensk kontakt som skall ta ansvar och kan ställas till ansvar vid ev. problem och inte en utländsk? Hur mycket är det värt med en mindra risk för fraktskador? Även om jag fick betala mera så hade jag inte köpt en 30 kilos pjäs från utlandet, men jag vill att allt skall fungera och betalar gärna för det.

Kanske kan du få lite rabatt i form av extra hårdvara..? Jag nämde priskillnaden och de vet naturligtvis om detta.
 

Cortina

Member
Jag tänker lite tvärtom: Om folk betalar "orimligt" stort påslag för att få en svensk kontakt så kommer prisskillnaderna bestå.
Iaf Rocket skickar sina maskiner surrade på kvartspallar, så risken för skador är nu minimerad. Vet inte om Monteriva pcackar upp och testkör maskinerna, men om inte så är ju riskerna inte större att köpa utomlands. (plus transporten i Sverige kan ju ändå resultera i skada.)
Ska man dessutom köpa en kvarn är det stor skillnad i pris. Även ebay-priserna är ibland ännu lägre än de som man vanligtvis ligger ute.
Ska man varje gång betala 15-20 % för någon slags upplevd trygghet blir det i längden väl dyrt..

Mer import så att priserna anpassas till den starka kronan! :) Garanterat att man justerat priserna på en gång ifall kronan varit svag!
 

Spider

Well-known member
Rocket R58 så klart! Har gjort en ca månad lång kartläggning och tillslut bestämde mig för R58, ångrar ingenting. Tyst, underbart kaffe, snygg som få.
Problem jag hade var logistik, så min rekommendation egentligen är att köpa den från en svensk sajt som får pallvis med maskiner och inte en och en finns övervägande stor risk för transport skador, det kan jag erfara om.
 

Cortina

Member
Rocket R58 så klart! Har gjort en ca månad lång kartläggning och tillslut bestämde mig för R58, ångrar ingenting. Tyst, underbart kaffe, snygg som få.
Problem jag hade var logistik, så min rekommendation egentligen är att köpa den från en svensk sajt som får pallvis med maskiner och inte en och en finns övervägande stor risk för transport skador, det kan jag erfara om.

Skickades din på pall, eller var det innan de började med det?

Vill poängtera att även de stora eBay-shopparna erbjuder förträfflig service - de är ju måna om sina omdömen och sträcker sig väldigt långt för att inte riskera negativ feedback. Sen är även Andrew (VDn på Rocket) en klippa på att besvara ev frågor som butiken inte kan svara på.

Men är prisskillnaderna små ska man ju självklart gynna våra egna handlare. När jag köpte var de inte alls små..
 

Spider

Well-known member
I mitt fall skickades min maskin med pall, dessvärre var jag inte hemma och hade samtal med DHL att de fick lämna maskinen framför dörren (misstag 1!),
när jag kom hem såg jag att maskinen ställdes utan pall (några små märken på kartongen), fick upp maskinen och såg att sumplådan lutade några grader (se bild):
https://dl.dropbox.com/u/84738233/R58_bad_latches.jpg
Övervägande del av maskinens vikt vikt vilar på främre delen av maskinen, släps maskinen ner från tex 30-50cm höjd vinns risk att sådana skador uppstår trots att maskinen är väl förpackad i kartongen. Min poäng är att de större svenska shoppar/affären (Monteriva mf) får mall med massa maskiner då är det mycket svårare att transport skador uppstår till skillnad när en maskin skickas på en liten pall.


Skickades din på pall, eller var det innan de började med det?

Vill poängtera att även de stora eBay-shopparna erbjuder förträfflig service - de är ju måna om sina omdömen och sträcker sig väldigt långt för att inte riskera negativ feedback. Sen är även Andrew (VDn på Rocket) en klippa på att besvara ev frågor som butiken inte kan svara på.

Men är prisskillnaderna små ska man ju självklart gynna våra egna handlare. När jag köpte var de inte alls små..
 

Cortina

Member
Min poäng är att de större svenska shoppar/affären (Monteriva mf) får mall med massa maskiner då är det mycket svårare att transport skador uppstår till skillnad när en maskin skickas på en liten pall.
Kan nog vara mindre risk om de står på gemensam pall, även om nedre laget ändå får smällar i så fall. Men även en lite pall ger ju stöd mot ev skador.
Men jag tror nog själva saken att de körs på pall gör största skillnaden då jag inte tror någon försöker lyfta något på pall för hand (och därmed med stor sannolikhet släpper ner den sista biten, då den verkligen är TUNG!)

För oss utanför storstäderna kvarstår ändå transportproblemet från Sthlm/götebord e.g. och hem och då lär de väl ändå utsättas för ungefär samma risk som från Italien till Sthlm.

Oavsett var skadan uppstår så byter de ju ut ev. skadade maskiner, så en prisskillnad efter lite ebaysurfande på dryga 6 500 (förvisso "bara" dryga 5 000 efter prissänkningen) är då för mig väl värt en något ökad risk för en extra frakt t.o.r. Italien. Med det är ju valfritt.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp