Temperatur på kaffet

turbojonas

New member
Vi har köpt en kaffemaskin, en Siemens EQ5 och vi tycker inte att kaffet blir tillräckligt varmt. Trots att vi har inställt på hög temperatur får vi inte upp tempen till mer än 70 grader och det känns inte tillräckligt varmt. Hur varmt blir ert kaffe i era kaffemaskiner?
 

osks

Well-known member
Nu pratar ni inte om samma temperatur nu, vilket alltid brukar leda till förvirring. Även om jag tror att svartvest vet det, så vill jag påpeka att 70 grader låter som det är mätt i kaffet när det är i koppen, medan 93 grader är vattnets temperatur inne i bryggsystemet.

(Även om du har 93 grader varmt vatten och förvärmer din kopp, så lär temperaturen på det färdiga kaffet vara betydligt lägre i slutändan. Det säger dock inget om 70 grader är högt eller lågt.)

Men förvärma koppen är ett bra tips.

Jag har inte haft någon automatisk kaffemaskin själv, men det är inte första gången jag hör/läser om folk som tycker att kaffet inte blir varmt nog. Dock brukar det inte handla om huruvida bryggtemperaturen är låg eller hög (vilken man justerar för att påverkar smaken), utan snarare om hur varmt kaffet är när man ska dricka det. Det är inte samma sak. Att kaffet är 70 grader behöver inte betyda att bryggtemperaturen är för låg, utan det kan vara att kaffet kyls i på vägen igenom bryggsystemet i maskinen.

Hur som helst så finns det två möjligheter; antingen är konstruktionen på maskinen dålig (den kyler ner kaffet för mycket för din smak), eller så är det ett faktiskt fel på den (den brygger kaffet vid för låg temperatur). Tyvärr är nog det första fallet betydligt troligare, men det går åtminstone att göra saken lite bättre genom att förvärma koppen.

En annan sak du kan göra är att låta köra varmvatten och/eller brygga en kopp kaffe först, som du sen bara häller ut, för att värma upp systemet. Om det räcker med vatten vet jag inte, det beror helt på hur maskinen fungerar. Det finns en risk för att vattnet tar en annan väg, för att slippa få kaffesmak, och då måste du faktiskt göra en kopp kaffe.
 

svartvest

Well-known member
Bra, Osks jag börja grunna på på detta, för det har diskuteras tidigare detta med tempo. Jag kolla nu tempo i koppen och där låg jag nu på 86 grader.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sedan är det väl även så att ingen dryck bör intas, mer eller mindre, kokande? Det jag kallar för "tungskållare" (dvs en kaffe som bränner tungan; bland det värsta jag vet för övrigt), håller sannolikt en temperatur en bit lägre än 90+ grader.

Jag brukar jämföra detta med, så kallat "fesljummet kaffe", med när en lasagne - eller liknande - smakar bäst: direkt från ugnen eller efter en stunds avsvalnande? Majoriteten - när jag ställer frågan - brukar välja det senare. Bra och omsorgsfullt rostat kaffe smakar - i min mening - oftast bättre lite svalt än "tungskållande hett...

Att sedan, i det närmaste kokande, vatten snarare bränner kaffet (och därigenom dödar alla fina smaker) än lyfter fram tonerna, är väl också en parameter att ta i beaktning. Hett vatten i koppen (om koppvärmare saknas) är, var och förblir en god idé!

Mer specifikt här, så stavas "skurken" i dramat thermoblock. Dessa genererar generellt en lägre temperatur än en riktig kokare och då blir också temperaturförlusten mer påtaglig. Tyvärr...

//Stefan (som undantagslöst dricker kaffe ur varma koppar här hemma)
 

Tennberg

Active member
Vad händer om man häller varmt kaffe ner i en rumstempererad kopp jämfört med en uppvärmd? Det svalnar lite lite kan jag tänka mig men vad gör det för skillnad som man märker?
 

SirGrunge

Well-known member
Molekylerna förändras vilket också ger en annan smak på produkten ifråga. Våra sinnen uppfattar varm, kall, hård, mjuk på olika sätt :)

Produkten är oftast skapad för att användas vid en viss temperatur, dessa hittar du hos dom flesta seriösa tillverkare av produkten du valt att använda.
(Espresso, Brygg, kok, press skiljer sig)
 
Jag har till och med läst i en artikel att färgen av koppen förändrar våra intryck av smaken. Måste vara bruna koppar som är mest alskäde hos kaffedrickare.
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Vågar inte svara på vilken temp jag har hemma i frugans svart när kaffet rinner från filter till kopp. Vattenkokaren är satt på 100 grader, det sägs i "manualen" att vattnet då kommer ligga runt 92-96 när det hälls över kaffet. När allt runnit klart och man hällt upp en kopp, skall man vänta i "ett par minuter" för att temperaturen ska bli optimal för att dricka. Gissar då att man ligger mellan 75-82 grader. Varmare än så, måste man ju sörpla det i sig för att inte bränna sig i munnen vilket knappast är en optimal temperatur att smaka av kaffets olika härligheter...
 

Tennberg

Active member
Jag klarar inte att dricka så varmt. Jag häller alltid i kall mjölk ca 20-25% och då kan jag dricka på en gång. Jag gillar ju inte kaffe utan mjölk heller men jag vill ha kall mjölk just för att kyla ner kaffet.
 

bauta

Well-known member
När jag nu mekar med espressomaskinen började jag mäta lite.
PID på 94°, ca 90° ur brygghuvudet och 86° på det färdiga kaffet i koppen.

Låter det rimligt, eller var ligger ni?
 
Topp