Moddning av Nuova Simonelli Oscar

duccekrille

Active member
Tänkte modda min älskade Oscar.
Ni som jobbat med den känner säkert till styrkorna o svagheterna. Grymt bra ånga och kan göra riktigt gott kaffe men har en smal sweetspot vad det gäller malning och tampning. Lätt att det höga trycket skapar kanaler i pucken som sen vattnet forsar igenom. Ulkapumpen trycker på i sina stadiga 16bar.

1. Få ner pumptrycket genom en OPV.
2. Minska maxflödet av vatten genom pucken.
3. Installera en vakumventil på kokaren så den inte behöver luftas under uppstart. Händer bara ibland.
4. Installera manometer för bryggtryck och kokartryck.

Gott om bilder utlovas!
 

Light Head

Well-known member
Spännande!

Men 16 bar? Hur tänkte tillverkaren??! Om det är optimalt med 8.5-9 bar.... Då är ju 16 helt fel, väl?!
 

gabriel b

Well-known member
16 bar är nog angivet maxtryck på ulkapumpen. Sen beror väl trycket på hur fint man maler kaffet, samt hur hårt man pressar i PF. Har man OPV så lättar den på bryggtrycket när det överstiger "det inställda" värdet på OPV. I Gaggia Classic så skickar den tillbaka "övertrycks" vattnet ner i tanken.
 

duccekrille

Active member
16 bar är nog angivet maxtryck på ulkapumpen. Sen beror väl trycket på hur fint man maler kaffet, samt hur hårt man pressar i PF. Har man OPV så lättar den på bryggtrycket när det överstiger "det inställda" värdet på OPV. I Gaggia Classic så skickar den tillbaka "övertrycks" vattnet ner i tanken.

Precis, vattnet som OPV'n tycker är överflödigt får gå i retur till vattentanken i miljövänlig recycling anda.
 

gabriel b

Well-known member
Känns kanske lite B utan OPV fast det är vanligare än man tror. På tidigare maskiner så fick man förlita sig på att "baristan" kunde mala och tampa korrekt för att trycket inte skulle överstiga 9-10 bar. Tror endast mer "avancerade" hemmamaskiner samt kommersiella hade det förut... men verkar komma mer och mer nu...

Gaggia Classic fick OPV först på senare versioner. Min Gaggia Baby och Evolution saknar OPV.
 

duccekrille

Active member
1. Få ner pumptrycket genom en OPV

Börja med att ta bort plåten under. Koppla bort 240volt så blir det enklare o mecka.

DSC_0997.jpg
Till vänster så kommer vattnet in från tanken o pumpen nertill. Sen går det vidare i systemet till höger.

DSC_1049.jpg
Montera först en kort plastslang till OPVn där den ena fortsätter raktfram i systemet och den andra går i retur. OPVn är ställd till 10Bar. På andra sidan OPVn så går det tillbaka i retur till tanken på insidan av pumpen. Man får borra ett litet hål i plasten för returen.
 
Senast ändrad:

duccekrille

Active member
Tryckminskningen fungerade riktigt bra med OPVn, mycket lättare att få till en trevlig shot. Mindre viktigt med optimal malning/tampning.

2. Minska maxflödet av vatten genom pucken.

Dags för del 2. Inte 100% på hur det defacto fungerar så det blir intressant o testa. Läst lite på andra forum om den här modden men är lite skeptiskt. Det borde påverka maxflödet men samtidigt så är det mer i thermosyphonkretsen man ändrar förutsättningarna. Jag är lite kluven men positiv. Vi får se! :wub:

Tanken är att man installerar begränsare i tillflödet från HX mot grupphuvve och i returen under huvudet. Samma gigler finns installerade default i några andra Nuova Simonelli pro maskiner. Oscar har rätt fina grejor innanför plasten o jämförs tyvärr med silvan vilket jag tycker är orättvist med tanke på vilka rejäla prylar som finns innanför skalet.

1. Börja med o plocka av huven o sen skruvar man lös kopplingen mot värmeväxlaren (HX). Lossa lite på dom 3 insex så grupphuvve blir lite mer löst.
DSC_1037.jpg

2. Sen skruvar man lös nästa kopparledning under huvve. Efter det tar du bort alla 3 insex o bims sala bim så är huvvet i din hand!
DSC_1038.jpg

3. På dom flesta Oscar så måste du nu gänga M8. Sen är det bara o skruva in Girgler i botten med en insexnyckel. Jag körde 3,2mm från HX och 3mm på returen enligt vad andra provat fram och som finns som färdiga kit från adra NS modeller.
DSC_1045.jpg

Resultatet?

Ja det blev en liten förbättring men jag tror nog man ska se det så en kombo nr 1 o 2. Trycket o flödet. Jag har nästan inga run through nu eller problem med kanalisering jmf med tidigare. Mycket mindre känsligt på hur noga man är med malning o tampning.

Jag skulle nog velat ha in en 3mm gigler på andra sidan "korset", sista biten ner mot pucken. Skulle nog gå o montera underifrån i gruppen. Fast NS borde ju veta bättre.
 

duccekrille

Active member
3. Installera en vakumventil på kokaren.

Egentligen är det bara att installera ett T eller kors någonstans på kokarens anslutningar. Jag beställde ett kors som aldrig verkar komma från ESSKA så det fick bli pusslande med kors adaptrar. Tänk på att vakumventilen ska sitta uppåt bara.

Före:
DSC_1010.jpg

Efter:
DSC_1117.jpg

Notera att jag kopplat in anslutningen till kokartrycksmanometern på samma klumpeduns.


4. Installera manometer för bryggtryck och kokartryck.

Jag valde att mäta bryggtrycket på samma sida som Neplexventilen sitter. Så börja med att skruva bort den, in med ett T och tillbaka med Neplex rakt fram. Sen kopplade jag in kopparröret till bryggtryckmanometern neråt.

Före:
DSC_1098.jpg

Efter:
DSC_1104.jpg

Jag monterade manometrarnas glas direkt i Oscars front. Sen passade jag in manometrarna mot glaset vid montering av fronten. Lite pill men är man nogrann med hur man mäter o borrar så går det bra.

Målade plasten som jag borrat ur svart samt kanterna på manometerglasen. Såg lite B ut med den råa rosa plastfärgen annars.
DSC_1102.jpg

Slutresultatet:
DSC_1120.jpg
 

gabriel b

Well-known member
Skaffar jag mig en Oscar lämnar jag in den till dig för moddning! Vad har hela kalaset kostat dig?
Vad för skillnader märker du på kaffet?
 

duccekrille

Active member
Köp en beggad Oscar o pimpa den, 3500-5000kr. Hört talas om att det går o köpa i tyskland nya för 7-8' men vet in var. Nästa nivå upp lär väl bli runt 15-20'. E61 gänget.

Dom viktigaste förändringarna var OPVn o flödet. Vakumventilen o mätarna är ju mer av praktiskt natur och påverkar inte slutresultatet i koppen direkt. Bra och veta att trycket är ung rätt med det kan man ju få reda på utan fast monterade manometrar.

Tänkte göra en lista med allt som köpts in och var men Giglerna tror jag kostade 2-3€ och OPVn med slangar ca 25€. Manometrarna är ju det dyra samt alla mässingkopplingar o kopparrör.

Hur som helst så blir den redan duktiga Oscarn betydligt mer kompetent än vad modden kostar.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Hmm.. Jag har ju en Carimali brandad Oscar, numera dricker jag mest brygg men när jag använde den regelbundet var det sällan den behövde luftas, har bara hänt enstaka gånger. Var det så för dig också innan du moddade eller fick du lufta varje gång?

Nån form av övertryckventil har den uppenbarligen för kör jag med blindfilter (eller packar för mycket) så kommer det ut via en slang till spillbrickan. Funkade inte din så?
 
Senast ändrad:

duccekrille

Active member
Hmm.. Jag har ju en Carimali brandad Oscar, numera dricker jag mest brygg men när jag använde den regelbundet var det sällan den behövde luftas, har bara hänt enstaka gånger. Var det så för dig också innan du moddade eller fick du lufta varje gång?

Nån form av övertryckventil har den uppenbarligen för kör jag med blindfilter (eller packar för mycket) så kommer det ut via en slang till spillbrickan. Funkade inte din så?

Det stämmer!

Det händer bara någon enstaka gång, lite oftare av någon anledning när det börjar närma sig avkalkning. Men det räcker med en morgon att min fru slår på maskinen, duschar, äter frulle o strax innan hon ska iväg så ska kaffet göras vilket inte går eftersom maskinen "låst" sig vakummässigt och är långt ifrån uppvärmd. En sån gång motiverar lätt 150-200kr.

Det är 2 slangar, om packar väldigt hårt så åker det i den vänstra slangen framifrån ut genom neplaxventilen. En sorts övertrycksventil som brukar vara ställd på 12-16 bar. Den högra ska det om jag förstått det rätt bara komma vatten ut när man stänger av punmpen o övertrycket ska släppas ut där. Kan ha missförstått men men.
 

duccekrille

Active member
Inköpslista

Kopplingar
2st T kopplingar 1/4" (Helst skulle jag velat ha ett kors med 4 kopplingar istället för en massa Y o T)
1st Y koppling 1/4"
1st 90 böj 1/4"
2st kopparrör/kapilärrör, helst med 1/8" i ena och 1/4" i andra
1st övergång till brygghuvedet 1/8" hane och 1/4" hona.
Egentligen så borde jag åkt till hisingens rör direkt och satt mig bland deras hyllor o provat mig fram. Svårt o beställa exakt rätt bland alla kopplingar och övergångar.

ca 300kr, hornbach/hisingens rör samt coffema.

2st manometrar
http://www.cafeparts.com/productDetail1.asp?ItemID=49427
http://www.cafeparts.com/productDetail1.asp?ItemID=49428
Så små som möjligt. Dom här runt 43mm.

ca $22/st


OPV kit inkl vakumventil
http://www.elektros.it/en/oscar-modification-kit.html

€41

Giglers
http://www.elektros.it/
07300225 Gigler M8x8 F. 3mm
07300684 Gigler M8x8 F. 3,2mm
Riktigt bra site för Oscardiggare den där elektros.

€ 2,20


Så ca 1000kr totalt.
 
Senast ändrad:

Mr_royale

Member
Vilket fantastiskt jobb.
Blev så inspirerad att jag beställde opv och vakumventils kit + giglers till min Oscar.
Passade på att beställa ett naket portafilter också. Väldigt bra sida den där elektros.it
 

duccekrille

Active member
Vilket fantastiskt jobb.
Blev så inspirerad att jag beställde opv och vakumventils kit + giglers till min Oscar.
Passade på att beställa ett naket portafilter också. Väldigt bra sida den där elektros.it

Visst är det en bra sida. Skriv nån rad när du är klar. Kul o höra om din blir lika bra som min blev.

//K
 
Topp