(Dalla Corte) Krom versus mässing ur smakaspekt och i fråga om avkalkning

liturgius

Well-known member
Ärade forummedlemmar,

nu var det några år sedan jag var aktiv här på RK, men jag startar en ny tråd här med anledning av en tråd jag läst på kaffee-netz.de om avalkningens vara eller icke vara.

En skribent, som är importör och reparatör av Dalla Corte, avråder mot slentrianmässig avklarning av den anledningen att brygghuvudet är förkromat på insidan – för att göra vattnet smaksneutralare troligen? –, och avkalkningsmedel har en förmåga att lösa upp krom.

Min fråga är om ni vet om om detta stämmer; löser avkalkninsmedel upp krom. Och om det gör det, hur förhåller det sig egentligen med de oika metallernas inverkan på smaken? På Home Barista läste jag en tråd där en professionell barista ansåg att krom snarare avger en metallisk smak, varpå han således skrubbar bort all krom på insidan av portafiltren.

Vad säger nu allvetande RK om detta?
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Ja, krom brukar kunna lösas upp när man kalkar av. Att kromet skulle ha en funktion är jag lite skeptisk till, utan jag tror snarare att det beror på något som blir enklare vid tillverkning. Det är så meningslöst och dumt att ha det på insidan. Det är också väldigt vanligt att det händer på den populära E-61-gruppen, så det är absolut inget specifikt för Dalla Corte-maskiner. Om du märker att det börjar komma flagor så är nog bästa lösningen att köra några omgångar avkalkning till och hoppas att du får bort allting.

Men visst, slentrianmässig avkalkning är inget som gör något bättre ändå, antingen det lossnar krom eller inte. Om maskinen däremot behöver avkalkas skulle jag göra det utan att fundera ett ögonblick på om det skulle kunna flaga loss lite krombitar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp