Ponte Veccio Lusso sprutar vatten

johey

Well-known member
Ponte Vecchio Lusso sprutar vatten

Det är dags att serva min Lusso (engruppsmodell). Den skvätter vatten på mig. Hoppas på packningar jag kan byta själv. Jag ska försöka förklara symptomet så får ni gärna tipsa om vad det kan vara.

Jag sätter på maskinen, luftar falsktrycket och låter den komma upp i värme ordentligt. Därefter drar jag ner pistongen för att hälla ut första duschen med eventuella kvarvarande kaffekorn sen sist. Då svarar maskinen med att spruta ut en stråle kallvatten (!) ur det lilla hålet på baksidan av brygghuset ovanför vattenröret (vet inte vad det hålet fyller för funktion, men jag antar att det är någon slags luftventil). Det måste vara vatten som legat kvar där sen förra gången. Pumpar jag ner och upp ett par gånger töms detta kallvattenförråd och den håller tätt och beter sig som vanligt tills jag stänger av och låter maskinen svalna.

Har för mig att detta har vuxit fram med tiden. Det började för några månader sen med att droppa lite för att sedan öka på allt eftersom. Nu blir det som en vattenpistol. Den sprutar upp en stråle på kopparna som står på värming och det skvätter så pass att det studsar upp i ansiktet på mig.

Jag har inte sett någon sprängskiss på maskinen. Har på känn att en tydlig sådan skulle kunna förklara vad som händer och vad som behöver åtgärdas. Är det någon här som har en känsla för om det rör sig om en packning eller om det är något värre fel än så?
 
Senast ändrad:

piccolo

Member
Packningar. Var försiktig när du byta dem. Fjädern är stark. Bäste att ta bort grupp från maskin. Kolla på Home-Barista för billder mm. Frågor mig gärna om du vill vet mer.
 

johey

Well-known member
Tack för förslagen!

Är det någon i Stockholmsområdet som besitter de verktyg som behövs och som skulle ha möjlighet att hjälpa mig? Jag känner inte för att skaffa verktyg att använda en gång var femte år. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp