Tips på rostare

MattiasL

Well-known member
Nu är det dags, en rostare ska införskaffas pronto!
Har gått och suktat ett tag men nu gör ett litet extra tillskott i kassan och det att min andra popcornmaskin håller på att ge upp att det är dags.

Har försökt informera mig så gott det går om alternativen men tänkte fråga forumet om råd innan jag slår till.

Förutsättningarna ser ut som följer:

Budget: 3500:- (ev något högre om något perfekt dyker upp).
Ambition: rostning för husbehov. Har inga ambitioner att bli någon "monsterrostare" utan vill få ihop basbehovet av kaffe i hemmet (kanske 300-400g/v) och unna mig proffsrostat ganska ofta. Dvs. Enkel rostning (lätt att replikera resultat), men inga krav på stora satser (200-300gr räcker gott) eller att kunna finslipa med rostprofiler i det oändliga (så länge man kan göra det mest grundläggande).
Gärna någon slags dämpning av lukt och rök.

Allra helst skulle jag vilja ha en quest m3 eller en hottop men de ligger utanför budget och är nog lite att kasta pärlor för svin.

Behmoren har jag fluktat på mycket men den verkar vara omöjlig att få tag i dagsläget och ingen verkar veta när/om den kommer ut igen.

Den färdiga maskin som ligger närmast just nu är väl Gene Café. Precis inom budget och verkar trevlig att jobba med. Det som talar mot är den obefintliga möjligheten till mätning av böntemperatur. Den dåliga kylningen verkar gå att lösa med en enkel extern kylare.

Det andra alternativet jag ser just nu är att bygga ihop en maskin själv. Minst jobbigt och mest funktionellt verkar det vara att få ihop en sån här med hjälp av en 'Big Popper' och en 'flavorwave'.
image.jpg

Betydligt billigare, tar stora batchar, möjlighet att få böntemperatur. MEN, jag måste bygga ihop den själv (är lite praktiskt handikappad), ingen lukt eller rökreduktion, driftsäkerhet ett frågetecken.

Så, vad säger ni. Vad skulle ni göra i mina skor?
 

svartvest

Well-known member
Rostar det är nog det mörkaste kaffekapitlet. Visst finns det några rostar med varierad kvalite. Obefintligt med rostar i Europa, för litet ställe. Generosten funnits med ett tag, tyvärr har det varit problem med reservdelar.. det vara så att man inte vill att man skall rosta sitt kaffe??
 

MattiasL

Well-known member
Jo, tillgången är ju ordentligt skral. Gissar att det speglar att vi är ganska få ändå som efterfrågar produkterna. Fast det är klart skulle något av de stora kaffebolagen börja lansera hemmarostandet som något som fullt "normala" människor kan göra hemma och inte bara några få lite märkliga entusiaster då skulle det ju hända grejer! Det lär ju tyvärr inte hända dock!

Nu när läget är som det är, skulle ni andra rekommendera den färdiga gene café eller ett hemmabygge?
Hur har ni andra gjort?
 

onkelA

Well-known member
ett alternativ är att omvärdera budgeten, en rejäl kafferost hör till livets nördtorft :ph34r:
 

MattiasL

Well-known member
Finns tyvärr ingen budget att omvärdera. Med dyrt radhus, föräldraledig sambo och krånglande bil tycker tydligen nämnda sambo att vi inte ska lägga mer pengar på "kaffeprylar". På ett sätt kan jag förstå henne, de senaste fyra månaderna har jag köpt både kvarn och espressomaskin. Alternativet hade varit att vänta ett år eller så...och det går ju inte!!! Jag måste ju ha en rost NU! Eller?

Efter mycket velande blev det en Gene café. Tryckte på köpknappen igår, så om någon vecka eller två hoppas jag att den är här. Vet att det finns lite dåliga erfarenheter av service och så, men jag tror det ska lösa sig. Verkar finnas mycket duktigt folk som är redo att hjälpa till via sidor som homeroasters etc.

Men visst, en Quest M3 vore ju fantastiskt! Men det får nog bli när ungarna flyger ur boet om si sådär 20år. :wub:

Är fortfarande nyfiken på hur "alla andra" har löst det med bönor. Hur många är det som rostar själva? Vilka rostare har man isf, hemmabygge, behmor?

Kanske får starta en poll :coffee:
 

gabriel b

Well-known member
Har kört min piddade popcorn rostare nu några månader. Ger ok resultat men varje "batch" ger max 100g vilket är i minsta laget. Har skaffat mig en elmotor på 800W (från dammsugare) och några värmeelement. Avsikten är att göra en rostare som klarar 500-1000g.
 

MattiasL

Well-known member
@gabriel
Vad är det för popcornmaskin du har? Hur tycker du den verkar hålla?
En av anledningarna till att jag köpte Genen nu var att den första popcornmaskinen (som jag kört sen i aug) la av i november och ersättaren la av för två veckor sen. Kändes som att om det skulle hålla på så där skulle jag köpa popcornmaskiner för minst tusenlappen årligen. Köpte mina på netonnet, vet inte om det bara är skit eller om jag fick måndagsexemplar.

Nu var ju popcornmaskinen mitt allra första möte med rostningen, men nog tycker jag att det gick att få till helt ok kaffe. Hade nog fortsatt med den ett tag till om de inte gick sönder hela tiden.
 

Light Head

Well-known member
Sätt föräldralediga sambon i arbete och omvärdera budget! :lol:

Jag har bara kikat lite på detta område som verkar kräva en rejäl insats och kanske ännu större dos entusiasm för att lyckas..
 

gabriel b

Well-known member
Användaren mig av en Prima PCM001S, köpte den billigt på en marknad. Hade litet utrustning hemma samt komplettera lite från ebay. Har kört omkring 20-25 batcher, dock aldrig mer än 2 omgångar direkt efter varandra. Kopplade den så att man kan slå av/på fläkten utan att aktivera värmeelementet i popcornmaskinen.

bild (3).jpg



@gabriel
Vad är det för popcornmaskin du har? Hur tycker du den verkar hålla?
En av anledningarna till att jag köpte Genen nu var att den första popcornmaskinen (som jag kört sen i aug) la av i november och ersättaren la av för två veckor sen. Kändes som att om det skulle hålla på så där skulle jag köpa popcornmaskiner för minst tusenlappen årligen. Köpte mina på netonnet, vet inte om det bara är skit eller om jag fick måndagsexemplar.

Nu var ju popcornmaskinen mitt allra första möte med rostningen, men nog tycker jag att det gick att få till helt ok kaffe. Hade nog fortsatt med den ett tag till om de inte gick sönder hela tiden.
 

MattiasL

Well-known member
Fick hem Genen i förra veckan. Har bara hunnit med tre kalibreringsrostar hittills. Hoppas hitta rätt med nästa vända så att jag sedan kan köra "på riktigt". Är väldigt nöjd hittills men det är klart en omställning från popcornmaskinen. Svårare att höra cracksen så lukt och syn blir betydligt viktigare. Man ser bönorna på ett helt annat sätt än i popcornmaskinen så det är betydligt lättare nu.

Sen är ju kontrollen en helt annan. Skillnaden är verkligen himmelsvid! Vore ju iof konstigt annars. :)

Är det någon annan som har Gene här inne? Vore trevligt att ta del av andras erfarenheter.
 

stefanolo

Well-known member
Skoj MattiasL! Jag har ännu inte börjat med hemrostning men har funderat lite och har också blivit lite intresserad av GeneCafé. Posta gärna dina erfarenheter. Var köpte du din GeneCafé? Lycka till med nya rosten! :) /Stefan
 

MattiasL

Well-known member
Jag köpte min från docklandcoffee.de. Har handlat råkaffe av dom tidigare så det kändes ganska tryggt. Fick hem maskinen snabbt. Om något skulle gå sönder har jag förstått att servicen har en del i övrigt att önska men vi får väl hoppas att det inte händer.

Hittills känns allt väldigt nytt. Fem rostar under bältet hittills och inget drickbart. Alla har gått en bit in i andra crack och smakar mest bara bränt i koppen. Det har iof varit meningen att dra dom till andra crack för att med cracksen som temperaturreferens kunna skapa en kurva som man sen kan gå på för att få ut ex. city+. Man hör cracksen, tycker inte att det är överdrivet svårt, men man kanske inte hör de allra första av dem och det kan ju göra att rosten går för långt. Lukt och syn blir betydligt viktigtare och något jag måste öva upp.

Känns som att den är stabil och ger ungefär samma profil vid samma inställningar även om den omgivande temperaturen skiftar lite så jag tror att det kommer gå att få bra och replikerbara resultat framöver.

Läropengen är dock lite högre än på popcornmaskinen. Jag räknar med att jag kommer ha slängt mellan 1,5-2kg bönor innan jag får min första riktiga batch och sen kommer det kanske behövas någon kalibreringsbatch då och då om man byter till helt nya böntyper. Nu tror jag att jag är lite anal över genomsnittet men några batchar får man absolut räkna med att offra åt rostningsgudarna. :)
 

espen

Member
Etter det jeg hørte fra HasBean så kommer ikke Behmor (500g batcher) tilbake Europa. Behmor, Alenrost og HotTop har altså forsvunnet fra det europesike makredet. Vi står derfor igjen med varmluftbrennere, og er uaktuelt når man ført har begynt å benytte trommel brennere.
Spørsmålet mitt er; Finnes det leverandører av andre trommelbrennere (elektriske) i Europa? De mer profesionelle testbrennerene drives vel på gass.

- Espen (Norge)
 

MattiasL

Well-known member
Vad jag vet finns det väldigt få trumrostalternativ i Europa. Hade dock inte hört att det inte längre går att få tag i HotTopen. Vad jag vet så borde det gå att få tag i 230v-version av dem?
Quest M3 ska det också gå att få tag på, men tveksamt om det finns någon i Europa som tar hem dem. Tror inte de har någon CE-märkning och då blir det svårt. Det ska däremot gå att beställa direkt från tillverkaren i Sydkorea (tror det är där de görs) i "europa-version".
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp