Tips på rostare

Coriander

Well-known member
För den händige kan jag rekommendera www.coffeeroastersclub.com. De har halva priset på allt tom 27/1. Själv köpte jag en rosttrumma för 5lb. Tänkte se om jag får in den i min rostningsugn. Till sommaren blir det ett projekt att bygga en gasoleldad rost. Min fru tyckte att det lät som en jättebra idé...
 

espen

Member
MattiasL: Joda, om man bestiller fra Taiwan kan man få en 230V, men den er neppe CE godkjent. Å ha en ikke-CE godkjent rister av typen er for usikkert.

Espen
 

tnordl

Well-known member
Har en Quest M3 sedan 1 år tillbaka. Beställs i Taiwan (EU och US version). Rostar varje vecka och individual batch vikt runt 200g, kan gå up till 250g. Normallt rostar jag 3 eller 4 bacher direkt efter varandra, ger mig färskt kaffe för en vecka. Rengör varanan månad, tar runt 15 min. Jag rostar fram till second crack nästan alltid. Brukar ofta ha 1/3 -1/2 columbia koffein fri i mina mixar--göra att jag kan dricka dubbelt så många espresso per dag...

Har vi fler quest ägare på forumet?
 

koffej

Well-known member
Inhandlade en Quest i December och är supernöjd. Vilken skillnad från att vara helt låst till hur värmen fungerat och utan något luftflöde ( behmoren ) till att kunna kontrollera allting precis när man vill är ju dunder. Rostar ca 4-5 batchar per vecka , brukar köra 200g också men rostar ibland till andra cracken och ibland ljusare. Är kul att man kan exprimentera så mycket mer nu än vad man kunde innan.
 

animec

Member
Hej! Vore tacksam för lite vägledning... letar efter en någorlunda praktisk och bra lösning i klass m varmluftspistol+begagnad bakmaskin (OBH Nordica? Eller smälter en sådan?), Freshroast, Nesco osv. Ska alltså ej vara alltför dyr och måste självklart kunna användas i Sverige! Vad tror ni, går det att hitta en sådan lösning? Ej sugen på popcornmaskin el. spisrostning, använder varmluftsugnen i nödfall men osugen på att få en massa skräp däri :'(
 

svartvest

Well-known member
Hej Det finns inte många enkla rostar på marknaden. Obefintligt på den svenska. bakmaskinen tror jag inte kommer upp i värme. Var i Västerbotten bor du? Välkommen till forumet.
 

animec

Member
Tack! Umeå hälsar jag ifrån :eek: bakmaskinen är inte till för värme utan snarare för effektiv automatisk omrörning, värmen ska mest komma från varmluftspistolen el. ett sånt där löstagbar varmluftsugnsaggregat :) bestämt mig för att avstå från Freshroast o dyl. utan det blir nog någon DIY-variant.
 

MattiasL

Well-known member
Kul med en till hemmarostare i stan! :D

Vi kanske kan sambeställa råkaffe nångång. Frakten är ju lite jobbig när man är själv.

Hade jag varit mer händig hade jag nog kört på en kombination av begagnad "flavor wave" som värmeaggregat och en sån där OBH-nordica popcornmaskin som omrörare. Verkar vara många som lyckas få till riktigt bra riggar med den utgångspunkten. Bra kontroll, stora batcher och hållbart som det verkar.

Var på G att försöka få ihop en sån själv men fick oväntat lite extrapengar och då vart det en Gene café istället. Gissar att du tittat runt på lite olika rostningsforum för tips om utformningen av en hemmasnickrad lösning annars finns ju mycket ex. på Homeroasters.org
 

animec

Member
Var riktigt sugen men efter att ha rostat en gång m varmluftspistol och en kastrull känner jag nästan att det kanske inte alls kommer att behövas, även om det kan vara kul att knåpa ihop någon sorts omrörare och ställ! Var inte alls lika jobbigt som jag hade befarat.

Hade du hojtat till lite tidigare om samfrakt hade jag slagit till på studs men det lär dröja ett tag till nästa beställning, har 4kg råkaffe att experimentera mig igenom :p peace
 

MattiasL

Well-known member
Funkar varmluftpistol och kastrull bra är det ju bara att köra! Med tiden märker man ju om man är nöjd som det är eller vill förbättra riggen på något sätt.
Hur mycket kan du rosta åt gången med kastrull och varmluftpistol? Hur lång tid tar det?

4kg kan gå snabbt! Det är kul att rosta! :D
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Är det "det tar två dagar att rosta sig genom 4kg kaffe" eller "det tar två dagar att dricka sig genom 4kg kaffe"? Behöver veta innan jag ger mig in i rostningen igen. Det kan ju bli oväntat dyrt :)

rostar mig genom det på två dagar,
Dricker upp det på typ 2 veckor. :p

Men det är lite för att jag är perfektionist. ;)
 

MattiasL

Well-known member
Bara så du har en andra datapunkt så går det inte alls lika mycket kaffe för mig. Det är sällan jag slänger en rostning. Är kanske inte lika mycket av en perferktionist som Coffea-Arvensis. Rostar för espresso hemma och för presskanna till jobbet. Skulle nog tro att jag snittar på att rosta runt 800g/v, vilket inte riktigt täcker behovet. Kompletterar ofta med lite färdigrostat för att få det hela att gå ihop.

Är på jobbet tre dagar i veckan och då blir det nog oftast: 4koppar presskaffe och två dubbla espresso hemma.
De övriga fyra dagarna i veckan när jag är hemma så snittar jag och sambon nog på 6-8 dubbla/dag.
Svårt att riktigt uppskatta hur mycket man dricker när man inte räknat efter ordentligt men skulle kunna tro att det är något sådant iaf. Sen bjuder man ju bort en hel del också. Kanske skulle behöva rosta strax över 1kg/v för att få det hela att gå runt.

Så det är ju knappast 2kg/dag direkt men nog kan 4kg kaffe gå ganska snabbt ändå. :D
 
Senast ändrad:

EddieX

Well-known member

Fresh Roast kommer väl att kräva en omvandlare då jänkarna kör 110V, men Gene Café kan du absolut köra på och finns för 385 euro(inkl. frakt) på Ongebrand.nl sist jag kollade. Finns i Sverige med men har för mig priset låg på ~7000 SEK.

Har själv funderat på en Gene men viljan att bygga en egen rostare är för stor så jag har istället lyckats komma över en alternativ rostare (Dieckmann Röstmeister) billigt, som skall användas för att labba med rostning inför kommande bygge. :)

Review på Gene: http://www.frcndigital.com/coffee/genecafe.html
 

animec

Member
Varmluftspistol rekommenderas varmt (hö hö) särskilt om ni redan har en. Ibland lite svårt att få bra och jämna resultat m ljusare rostgrader men sannolikt mkt enklare om man dels använder t ex. en bakmaskin, dels hänger upp pistolen på någon sorts anordning. Jag använder en m ställbar temp tillsammans m en kastrull, en visp och en sil (+ en annan behållare).
 

hne

Well-known member
Etter det jeg hørte fra HasBean så kommer ikke Behmor (500g batcher) tilbake Europa. Behmor, Alenrost og HotTop har altså forsvunnet fra det europesike makredet. Vi står derfor igjen med varmluftbrennere, og er uaktuelt når man ført har begynt å benytte trommel brennere.
Spørsmålet mitt er; Finnes det leverandører av andre trommelbrennere (elektriske) i Europa? De mer profesionelle testbrennerene drives vel på gass.

- Espen (Norge)

Även jag slås av detta. Hur kan det komma sig att det inte säljs små eldrivna trumrostar i Europa längre? Jag vill ju ha en, en tyst som även kyler bönorna.

Jag har insett att hemrostning av baskaffet skulle kunna ge mig möjlighet att spara pengar genom att köpa en bra rostmaskin för upp till 4000kr, förutsatt att jag inte behöver lägga extra pengar på reparation, reserv-/slitdelar eller utbyte inom fem år. Jag har inget emot om max batchstorlek är så låg som 200g och kan även tänka mig minsta batchstorlek på uppåt 200g. Vad är mina alternativ? Någon som har en begagnad de vill sälja?
 

onkelA

Well-known member
hade nog några att välja mellan då jag ville uppgradera från Behmor, fast jag var hell bent for elektrik hiiting...
...finalisterna var minsta Discaf:en (tar 500-600 g) och minsta Garanti (tar 500g)
Valet föll på Discaf:en, vilket bl.a berodde på att man fick så luddiga svar från myndigheterna ang. tull&skatt (de skicka bara utdrag från lagtext) för beställning utanför eu så det var stört omöjligt att räkna ut vad Garanti:n hade blivit att kosta.
En varning för elektriska rostar: om du vill joxa och trixa mycket med rostningsprfiler så är de tämligen klumpiga.
Om du däremot, som jag, vill ha relativt enkla profiler och superpålitlig kvalitet så rekommenderar jag starkt en coffeeshop/sampler rost!
(superbilliga är de förstås inte)

Edit ps: Discaf är alltså spansk
 
Topp