Kvarn för Espresso, max 3000kr!

Timpolanen

Well-known member
Hej!

Min isomac Prof Inox har pajjat för sista gången, nu åker! (Plastkugghjulet som rasar jämt... :( )

Så jag behöver en nu att komplitera min Gaggia TS med.

Har ni några tips? (får gärna vara tystare än Prof inox)

Rocky?
Ascaso i-2?

MVH Tim
 

Light Head

Well-known member
Jag köpte en Eureka Mignon v3 och är riktigt nöjd! Min första kvarn, förutom min Wilfa. Men Eureka'n gör sitt jobb, den är snygg och inte alls klumpig. Upplever att ljudnivån är helt ok, klart tystare än Wilfa.

Det går att välja på timer eller manuell. Hittills har jag kört manuellt och är nöjd med det. Den maler jämnt och utan krångel, det är lätt att finjustera.

Kollade ett test där man jämförde en massa kända och okända kvarnar. Gissa vilken som vann... ;-)
 

Timpolanen

Well-known member
Jo jag har kollat en del på beggat, men är i akutläge då min kvarn rasat så behöver en fort :) Och orkar inte mer med kvarna som pajjar så trist att laga :/


Anfim Best såg fin ut, men priset var lite i överkant nu. Detta blev ju en oväntat utgift :/




Hittade igen V3, bara denna http://www.kaffegrossisten.se/kaffekvarnar/eureka/eureka-mignon-mci-krom :/ Men den har jag sett innan och den ser schysst ut! För den kvarnen jag har nu kan man inte äns prata när man maler, så högt är det.....
 

Timpolanen

Well-known member
Kanske är tråkig å beställen en Rocky! Jag gillar utformingen på den, parktisk å bra! Samt utan dosator, då jag dricker kaffe själv bara. Och vet att den håller en hyffsad låg ljudnivå, inte som med prof inox.... Peltor kåpor på :p


Edit: Rocky på g!
 
Senast ändrad:

Timpolanen

Well-known member
8347926444_e6af386f85.jpg
 

Light Head

Well-known member
Ser snyggt ut!

Btw, "lyssnade" på en Inox häromdagen, den var rätt högljudd! Av de 5-6 kvarnar jag kikat på är det helt klart den brötigaste!
 

Timpolanen

Well-known member
Javisst! Gaggian är stor, kunde gärna varit mindre :p Men på den fronten lär jag knappast behöva uppgradera :)

Ser snyggt ut!

Btw, "lyssnade" på en Inox häromdagen, den var rätt högljudd! Av de 5-6 kvarnar jag kikat på är det helt klart den brötigaste!

Jaa rockyn har mycket snällare ljud! Dock har Inox koniska malverk som jag förstått ska vara bra :/
 

liturgius

Well-known member
Jaa rockyn har mycket snällare ljud! Dock har Inox koniska malverk som jag förstått ska vara bra :/

Tveksamt om det uttalandet stämmer. En del anser sig kunna känna smakskillnad på koniska och flata malskivor, men alla blindtester jag läst har varit oentydiga resultat på den punkten. Om det stämmer, gäller det stora gastronomikvarnar, då upphängningen av den undre malenheten, som sitter som slutet på en roterande stav, måste vara i kraftigt, tungt material då risken annars är stor att det uppstår skevheter. Den faran finns inte alls på samma vis hos flata konstruktioner. En vidare nackdel för hemmabruk är att kammare för malet kaffe oftast som ett resultat av konstruktionen blir stora, med många gram kaffe liggandes (Mazzer Robur sägs ha en restkaffemängd på 25–35 kaffe).

Således är billiga, koniska, snarare sämre än billiga flata, men i 20k-klassen är det snarare en smakfråga, ety även om skillnad finnes är det inte givet att koniska är bättre, kanske bara annorlunda.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp