Köpråd - kaffebryggare

Stefan Böna

Mr Microtext
Även om det snackats en del om att de kommer DOA, så är Wilfas CGR-1 och en Moccamaster en av de bästa kombinationerna för brygg du kan hitta idag. Sedan anser jag att det är bättre att brygga en kanna och hälla över den på termos. Att ha kvarnen inbyggd i bryggaren är ju en god idé tills den dagen kvarnen går sönder... Slutligen: att enbart använda färskrostade bönor till sitt kaffe tar upplevelsen ett par pinnar på stegen. För att använda en klassiker: dyrt kaffe är ett billigt nöje! :)

PS. Att brygga kaffe med kokande vatten är ingen god idé. 92-95 grader, minst, bör det vara. Annars bränner man kaffet och/eller tappar all smak...

//Stefan (som återupptäckt bryggkaffet i och med att Moccamastern flyttade in)
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Börja med att köpa en Wilfa!

Har du kvar din gamla bryggare? Testa att avkalka den och mal en god böna. Du kanske inte nödvändigtvis måste byta bryggare, än...
 

behedwin

Member
Gamla bryggaren gick Sönder, den går inte att använda.
denna hade jag: http://www.hemprylar.se/data/112/philips-kaffebryggare-hd-5410-00-1988445102.jpg

Vad är Wilfa?

Ja du har rätt, kokande vatten är inte optimalt. Dock var min gamla bryggare så att den kokade upp vattnet och sedan tömte på bönerna... det blev PERFEKT kaffe i min mening av den.

så visst, jag kan köpa en lika dan....
men jag vill förnya mig med något bättre
kanske en thermos kanna
bättre timer möjligheter
annat?
 

Light Head

Well-known member
Sorry, skulle varit lika tydlig som jag tänkte från början..

Wilfa CGR-1 är en mycket prisvärd kaffekvarn, som lämpar sig ledigt bra till lite grövre malning, t.ex. för brygg. Den är inte så dyr, tror du relativt lätt hittar den för 500:-


Jag köpte en billig bryggare för 199:- och Wilfakvarnen. Funkar väldigt bra! Tyckte då att en Moccamaster för 1300:- kändes för dyr...
 

behedwin

Member
håller nog med
allt jag läst om denna moccamaster är att den ofta i slutändan är presis som alla andra bryggare fast i en lyxigare förpackning....

så goda bönor, en billig bryggare och en bra kvarn låter som en bättre kombo generellt.

tips på en "snygg" billig bryggare att börja med?
jag älskade utseendet på min gamla: http://www.hemprylar.se/data/112/philips-kaffebryggare-hd-5410-00-1988445102.jpg
så en billig variant kanske, om det finns :)

sedan när jag kan brygga kaffe
då ska jag kika på kvarn att mala Goda böner i.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har en Moccamaster Clubline med dubbla värmare. Hade denna med mig (och givetvis kvarnen) till firandet i midsomras. Där provades, bortsett från de bönor jag hade inanförskaffat (från Love Coffee), även färdigmalet Gevalia Mellanrost (det klassiska röda paketet) och vi tyckte att det smakade bättre ur MMn än ur bryggaren där det vanligvis bryggdes. Nu säger jag inte att MM är utan konkurrenter, men se till att den bryggare som inhandlas har god temperaturkontroll och -stabilitet. Många av de billigare bryggarna bränner kaffet eller gör det för svalt. Kan väl tillägga att den MM jag har är en av de där vars prislapp hamnar närmare 2k (och över)...

//Stefan (som emellanåt brygger en kanna, emellanåt droppar en dito, men oftast dricker cappuccino)
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Norskt kaffetest

Norska kaffe.no testar kaffebryggare och på deras sida http://www.kaffe.no/test-av-kaffetraktere/ kan man se att de flesta bryggarna inte klarar av att brygga gott kaffe. Så att köpa en kvarn och goda kaffebönor för att sedan brygga i en dålig kaffebryggare är lila dumt som att använda färdigmalt kaffe i en riktigt bra bryggare. Men jag håller samtidigt med om att kvarn och bra bönor gör en stor skillnad även med en medioker bryggare.

Melitta har en bra och snygg bryggare som heter Aroma Excellent Steel : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=233283 Själv kör jag med Moccamaster på morgonen och är nöjd även om jag föredrar att brygga mitt kaffe manuellt :)
 

Light Head

Well-known member
Det finns dåliga bryggare! Förmodligen i alla prislägen precis som det finns bra bryggare i alla prislägen.

En dålig bryggare blir aldrig bra!
 

behedwin

Member
Ok då jag inte längre söker en bryggare som är dyr, då jag trodde de hade bättre finesser etc. Söker jag nu en bra bryggare som är billigare.
Typ 400-600kr
 

liturgius

Well-known member
Americas Test Kitchen, som outtröttligt gör tester av allt möjligt med stort nit och hög grad av vetenskaplighet, gjorde för ett tag sedan tester av kaffebryggare. Moccamaster vann, som vanligt, solklart.

De frågade sig då varför det alltid blir så, och plockade isär alla bryggare. Det visade sig att bryggarna bara skiljde sig åt beträffande finesser, men att alla testdeltagare, oavsett pris, hade samma, lågkvalitativa, värmeelement. Förutom Moccamaster som har en rejäl doning i koppar, med stor kontaktyta mot vattnet.

Så om du inte med säkerhet vet att bryggaren har ett rejält påkostat värmeelement, har det troligen inte det, och du bör snegla på en MM ändå. Mina föräldrar har sin ännu bruk, cirka 20 år gammal, utan försämrad funktionalitet.

Intressant kortsammanfattning av testet kan ses här: http://www.youtube.com/watch?v=wUF3ESN3BUQ
 

Light Head

Well-known member
Det finns dåliga bryggare! Förmodligen i alla prislägen precis som det finns bra bryggare i alla prislägen.

En dålig bryggare blir aldrig bra oavsett kvarn. Men förutsättningarna för gott kaffe ökar om det är nymalet.

Tror att en gammal bryggare kan behöva en rejäl avkalkning vilket många struntar i.
 

behedwin

Member
bortsett från bryggare nu....
vad är eran åsikt på dessa presso bryggare, en sån här: http://www.kaffegrossisten.se/shop/...rigpic-59bf6c.jpg_0_0_100_100_230_230_100.jpg

Hur är de i jömförelse med Moccamaster?

Anledningen till att jag frågar är för jag kolla på en youtube review
där de avslutade med att säga "om du inte vill köpa en riktigt bra kaffebryggare köp då en presso istället för att slänga pengar på billiga kaffebryggare"
"då kan du själv se till så vattnet är lagom varmt, du har rätt bönor och bestämmer hur länge det ska ligga"

Eran åsikt?
 

TTobbe

Well-known member
kvarn och presso bryggare är helt rätt och billigt låt bara vattnet tystna i vatten kokaren innan du häller på
 

Cykelmartin

Well-known member
Här kommer ett till alternativ: Vakumbryggare. Jag kör med Bodum Pebo när jag vill ha mer än en kopp. Den fungerar kanon. Lite mer pyssel än en vanlig bryggare men det tycker jag det är värt.
Jag resonerar som så att om jag inte har tid för att göra mitt kaffe som jag vill ha det avstår jag hellre, det ska vara gott och njutbart.
 
T

Ture Sventon

Guest
Jag håller med några föregående i tråden... det finns så många olika faktorer att tänka på , allt är en fråga om tycke och smak.
 

Jonken

Well-known member
Jag håller med några föregående i tråden... det finns så många olika faktorer att tänka på , allt är en fråga om tycke och smak.

Det är ju problemet med merparten av elbryggare, går inte att ändra inställning efter tycke och smak utan man får hålla till godo med det som erbjuds.

Håller fullt med tidigare post om att presskanna är att föredra framför sämre bryggare. Personligen tycker jag att Moccamaster hör dit.
 

paluffen

New member
Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd till liv. Jag har tröttnat på kaffet från automaten på jobbet och tänkte köpa en kaffebryggare att ha på kontoret. Presskanna är tyvärr inget alternativ. Jag tänkte gå på en mindre enklare modell som får plats på kontoret. Jag tänkte ta en av de modeller som har fått bäst i test i Råd och Rön m.fl:

Jag har inte plats för en Moccamaster så valet står därför mellan Braun KF7020 och Siemens TC86303. Jag misstänker att fler tycker som jag och att fler kommer till att vilja använda den så det lutar åt Siemens eftersom den har en större kanna:

Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller har något annat tips?
 
Topp